De 4 stappen in de conversie-optimalisatiecyclus

6 november 2017

De 4 stappen in de conversie-optimalisatiecyclus

Conversie optimalisatie is een belangrijk begrip binnen online marketing en vaak wordt het direct geassocieerd met A/B-testing. Begrijpelijk: een dergelijk testplan is de meest voorkomende en efficiënte manier om conversies te optimaliseren. De resultaten zijn dan ook meestal duidelijk en eenvoudig te interpreteren. Conversie optimalisatie heeft immers betrekking op meer dan één onderdeel: u moet verschillende onderdelen durven te verbeteren. Voor een optimaal resultaat kunt u de stappen uit de conversie-optimalisatiecyclus volgen.

De voordelen van conversie optimalisatie zijn duidelijk; de prestaties van uw website verbeteren, waardoor bezoekers sneller een aankoop zal doen. Conversie optimalisatie is hoe dan ook een ingewikkeld gegeven. Een duidelijk, gestructureerd stappenplan is dan ook belangrijk om de prestaties van uw website naar een niveau hoger te brengen. Er staan talloze stappenplannen online, maar wij zetten de vier belangrijkste stappen uit de conversie-optimalisatiecyclus voor u op een rij.

Stap 1: De analyse

Hoewel dit onderdeel misschien niet het meest geliefd is bij veel mensen, is het wel een belangrijke factor om de conversie van uw website te optimaliseren. Het brengt namelijk de startsituatie in kaart en helpt bij het vaststellen van een doel. Waar staat u nu en waar wilt u heen? Een goede analyse begint met het bepalen van welke onderdelen bij kunnen dragen aan een verbeterde conversie. U kunt deze kansen in een overzicht verwerken, waarna u een planning maakt met de volgorde waarin u ze gaat uitvoeren. Begin dan met een duidelijke analyse van de webpagina waar volgens u het meeste uit gehaald kan worden. Het is hoe dan ook belangrijk om te weten welk deel van de pagina verbeterd moet worden, in gedachten houdende dat er een verschil is tussen microconversies (de kleine aanpassingen die bezoekers overtuigen) en macroconversies (het doel dat u met die aanpassingen wil bereiken).

Data verkrijgen

Op basis van het vastgestelde doel begint het daadwerkelijk verzamelen van de benodigde data. Met behulp van data kun u in kaart brengen wat uw bezoekers momenteel doen op de pagina’s. De volgende vragen zijn belangrijk om op basis van de data te beantwoorden:

  • Wat is het huidige conversiepercentage?
  • Wat is het aantal bezoekers, de gemiddelde tijd op pagina’s en het percentage dat afhaakt?
  • Waar kijken bezoekers naar, waar klikken bezoekers op en hoe ver scrollen zij door op een pagina?

Stap 2: De hypothese

Zodra de benodigde data is verzameld en bestudeerd, kunt u een goed onderbouwde hypothese maken. Dit kan in theorie ook zonder het verzamelen van data, maar het gaat sneller en de resultaten zijn accurater indien u dat wel doet. Een hypothese is  een veronderstelling van de manier waarop een probleem opgelost kan worden. Een hypothese kan op verschillende manieren geformuleerd worden. Bij het toetsten door statistisch onderzoek is er een nulhypothese (H0) en een alternatieve hypothese (H1) aanwezig.

Een goede hypothese bevat een meetbaar resultaat en biedt ruimte voor verschillende oplossingen. Een hypothese helpt u bij het verbeteren van de conversie op uw website. Ook vormt de stelling de basis voor de volgende stappen die u onderneemt. Immers, als u weet wat u moet doen om een verwacht resultaat te bereiken, dan gaat het proces natuurlijk veel vlotter. Werkt het niet, dan kunt u nog altijd aanpassingen maken aan de hypothese en deze opnieuw proberen.

Stap 3: De praktijk

Als het doel eenmaal is vastgesteld, de data is geanalyseerd en de juiste hypothese is geformuleerd, is de volgende stap in de conversie-optimalisatiecyclus het uitvoeren in de praktijk. Het sleutelwoord: testen! Gelukkig zijn er meer opties dan alleen A/B-testing. In de praktijk kennen we nog twee alternatieve testen die gebruikt kunnen worden om de conversie te optimaliseren.

Sequential Testing

Bij deze testmethode meet men de resultaten van een webpagina over een bepaalde periode. Daarna wordt de geformuleerde oplossing (in de hypothese) doorgevoerd, waarna de resultaten gemeten worden. Dankzij een vergelijking tussen twee verschillende periodes weet u direct of de gemaakte hypothese klopt. Deze aanpak is vooral nuttig voor websites die niet al te veel bezoekers hebben en bij stellingen die weinig ruimte laten voor twijfels.

Split Testing

Split testing omvat het testen van één of een aantal varianten van een webpagina, tegenover de actuele versie ervan (de zogenaamde control). Als er slechts één variant wordt getest, dan spreekt men van A/B-testing. Als er meerdere zijn, dan wordt het multivariatie-testing genoemd.

Cassim Leeuwenburgh

Meer weten over

Conversie optimalisatie

085 – 486 57 20 Maak online een afspraak

Stap 4: De meting

De laatste stap in de conversie-optimalisatiecyclus! Uiteindelijk is het belangrijk om de resultaten te meten van de gemaakte aanpassingen en hiermee aan de slag te gaan door relevante data te verzamelen en deze te interpreteren; hebben de gemaakte veranderingen het gewenste resultaat? Check daarna of de hypothese klopt en maak aanpassingen op basis van de gevolgen. Heeft de variant bij een split-test de actuele pagina ‘verslagen’? Dan is het probleem opgelost. Zo niet, probeer dan andere aanpassingen uit en stel uiteindelijk een vervolghypothese op. Als de aanpassingen niet het verwachte resultaat hebben, dan is het zaak iets anders te proberen. Als dat wel zo is, hoe kunt u het dan nog beter maken?

Data verzamelen en daar zo veel mogelijk informatie uit halen is dus belangrijk. Op die manier haalt u meer uit de conversie van uw website en heeft u ook een duidelijk zicht op welke zaken naar behoren functioneren en welke niet. De conversie-optimalisatiecyclus is tenslotte geen eindig gegeven: er kunnen altijd stappen herhaald worden als er nood is aan verbeteringen, zodat de conversie nog beter wordt.

Hulp nodig bij de conversie-optimalisatiecyclus?

Kortom: analyseer, stel een hypothese op, voer dit uit in de praktijk en test! Natuurlijk is het makkelijker gezegd dan gedaan. Wellicht heeft u de tijd, kennis of de middelen niet in huis om het beste resultaat uw uit website te halen. Heeft u hulp nodig bij het verhogen van het aantal conversies van bezoekers op uw website? Wij zijn al meer dan 10 jaar gespecialiseerd in online marketing en kunnen u stap voor stap helpen om uw onderneming tot een online succes te maken. Neem (geheel vrijblijvend) contact op voor meer informatie, de koffie staat altijd voor u klaar!

 

Ook online succes? Neem dan contact op 085 – 486 57 20