E-mailmarketing vs. marketing automation.

Het aantal methoden waarmee u uw online succes kunt vergroten is zo uitgebreid dat we soms door het bos de bomen niet meer zien. De termen e-mailmarketing en marketing automation ziet u...
Conversie

Het aantal methoden waarmee u uw online succes kunt vergroten is zo uitgebreid dat we soms door het bos de bomen niet meer zien. De termen e-mailmarketing en marketing automation ziet u waarschijnlijk regelmatig voorbij komen. Vaak stellen mensen zich de vraag wat het verschil is tussen e-mailmarketing en marketing automation. Over deze termen bestaat nogal wat onduidelijkheid. Begrijpelijk dat hier soms wat verwarring over ontstaat, want e-mailmarketing maakt onlosmakelijk deel uit van marketing automation. Toch zijn er ook grote verschillen. Wat meer uitleg hierover is dan ook op zijn plaatst.

E-mailmarketing

E-mailmarketing software maakt het mogelijk om naar grote op interessegebied gesegmenteerde lijsten e-mails te sturen, zonder dat uw nieuwsbrief tussen spam terecht komt. Het wordt door bedrijven gebruikt om contact te onderhouden met zowel potentiële als huidige klanten. Het doel hierbij is informeren over diensten en/of producten, acties promoten of nieuwe diensten en producten aan te kondigen. Deze e-mails worden in enige mate gepersonaliseerd. Zo zijn ze persoonlijk geadresseerd aan de ontvanger. Ondanks het personaliseren van de e-mails, zijn deze in de meeste gevallen niet relevant.

E-mailmarketing is bij veel ondernemers populair. Veel marketeers zijn van plan om in de toekomst meer te investeren in deze manier van marketing. En terecht! Het is nog steeds het best converterende marketing kanaal. Het draag bij aan assisted conversies, omdat de nieuwsbrief vooraan in de customer journey staat. Daarnaast zijn de kosten laag ten opzichte van het bereik dat u heeft. E-mailmarketing is vooral een echte ‘zend’-tool: er wordt contact gelegd met prospects en klanten middels een éénzijdige actie, namelijk het vesturen van een e-mail.

Marketing automation

Marketing automation lijkt in zekere zin op e-mail marketing, maar het is veel uitgebreider. Het doel van marketing automation is om de hele keten van alle online interacties van een potentiële klant te volgen (tracking). Zo wordt er op dynamische wijze een uitgebreid profiel opgebouwd. Het voordeel hiervan is dat men in staat is een soort van geautomatiseerde conversatie te voeren  die volledig aansluit op het gedrag van de prospect.

Waar e-mail marketing slechts de interactie binnen een campagne registreert, volgt marketing automation de totale klantreis met interacties die een persoon met uw bedrijf kan hebben. Met marketing automation ondersteunt u als ware uw prospects in hun aankoopreis.  Marketing automation past om deze reden goed binnen een content strategie.

E-mailmarketing is een ‘kanaaloplossing’ en marketing automation is juist het tegenovergestelde. Laatstgenoemde strategie is zo populair en krachtig, omdat verschillende kanalen samengevoegd kunnen worden tot een consistent en relevant resultaat. De klant staat bij dit hele proces altijd centraal.

Wanneer marketing automation?

Marketing automation kan geïntegreerd worden op heel veel verschillende manieren. Een aantal voorbeelden hiervan zijn websites, apps, social media, e-mail en telefonie.

Marketing automation is voor u interessant wanneer:

  • De Buyer Journey langer duurt dan een week
  • Alleen e-mailmarketing niet zorgt voor meer sales
  • De kwaliteit van uw leads niet is zoals deze moet zijn
  • Een hogere ‘lead to sale’ conversie wil bereiken uw doel is
  • U binnen verschillende markten meerdere producten of diensten wil verkopen
  • U gemakkelijk e-mails wil versturen op basis van interactie op verschillende campagnes

Wanneer e-mail marketing?

E-mailmarketing kunt u het beste inzetten voor:

  • Generieke nieuwsbrieven waarmee  uw klanten op de hoogte blijven van wat er speelt in en rondom uw onderneming
  • Eenmalige acties voor bijvoorbeeld een uitverkoop of wanneer u een speciale actie wilt communiceren
  • Het versturen van e-mails om een aankoop,aanmelding of registratie te bevestigen (zoals een aankoopbevestiging)
  • Event-driven e-mails: e-mails die verzonden worden als gevolg van een speciale gebeurtenis in de relatie met uw klant

Conclusie

E-mailmarketing is de goede oplossing voor u als u voornemens bent periodiek prospects of klanten te willen informeren. Wilt u een complex aankoopproces ondersteunen, dan is marketing automation de beste keuze. Om deze reden wordt deze strategie vooral gebruikt binnen de business-to-business markt. Dit zou in de toekomst echter nog kunnen veranderen. Marketing automation wordt niet alleen meer gebruikt voor het genereren van leads, maar voor het verbeteren van de hele customer lifecycle.

We kunnen dan ook concluderen dat marketing automation verder gaat dan e-mailmarketing. Het is een zeer effectieve tool om als ondernemer anonieme bezoekers van uw website te converteren naar prospects. Hiermee behaald u meer kwalitatieve leads en klanten voor uw onderneming.

Wat past het best bij u?

Zowel e-mailmarketing als marketing automation zijn goede manieren om uw marketing doelstellingen te behalen. Marketing automation is niet per se beter dan e-mailmarketing. Dit is namelijk afhankelijk van uw doel. Daarom is het verstandig om u vooraf te laten informeren. Benieuwd naar wat het best bij u past? Dan bent u bij Dutch Blue van harte welkom om vrijblijvend met één van onze specialisten te bespreken welke oplossing het meest online succes voor u kan gaan opleveren.

Om een duidelijker beeld te scheppen hoe Dutch Blue marketing automation kan toepassen in uw bedrijf volgt hier een praktijkvoorbeeld: De webshop FOUR verkoopt designer kleding aan mannen. Zij liepen tegen het probleem aan dat klanten die hun bestelling in het winkelmandje niet afronden. Het doel is om deze klanten te benaderen en er achter te komen waarom deze mensen de bestelling niet afronden, maar vooral om deze klanten alsnog te helpen om de bestelling te plaatsen.

Door het toepassen van marketing automation in de vorm van een automatische e-mail, krijgt een klant die zijn bestelling niet heeft geplaatst de  vraag tegen welke problemen hij is aangelopen en hoe FOUR dit kan verhelpen. Door het versturen van een dergelijke e-mail is de kans groot dat de klant terugkeert op de website en alsnog de bestelling plaatst.

In een persoonlijk gesprek kunnen wij u precies vertellen wat voor uw bedrijf de voordelen van marketing automatisering kunnen zijn. Wij denken graag met u mee!

Ik wil meer omzet

    Ik wil meer omzet.

    Wij geven graag vrijblijvend advies over het genereren van meer omzet voor jouw bedrijf.

    Bedrijfsnaam*

    Naam*

    Telefoonnummer*

    Ook online succes?

    Wij zijn erg benieuwd naar jouw verhaal. Wat doet jouw organisatie en welke missie heb je?
    We nemen graag met je door welke online successen voor jou in het verschiet liggen en hoe wij je kunnen helpen scoren.