De online checkout pagina: zo verliest u geen klanten

13 oktober 2017

De online checkout pagina: zo verliest u geen klanten

Iedere webshop heeft te maken met klanten die afhaken bij het online aankoopproces. U heeft als webshop eigenaar bezoekers weten te verleiden om producten in de winkelwagen te stoppen, maar iets zorgt ervoor dat twee op de drie bezoekers tijdens het doorlopen van de checkout-pagina besluit om de bestelling niet te plaatsen. Zij verlaten de webshop vlak voordat zij daadwerkelijk de bestelling afrekenen en dat is jammer.

Het bestel- en betaalproces is één van de belangrijkste processen op een webshop. Hier worden namelijk alle voorgaande stappen van de klant verzilverd. Het conversieratio zal stijgen wanneer het u lukt op de checkout-pagina een gebruiksvriendelijke omgeving te presenteren. Wij zetten de factoren voor u op een rij die een rol spelen in dit proces.

Waarom verlaten bezoekers de online checkout pagina?

De meest voorkomende redenen die bezoekers hebben om de bestelling niet af te ronden zijn als volgt:

  • De checkout is niet gebruikersvriendelijkheid
  • De klant moet gedwongen een account aanmaken
  • De klant is nog niet klaar voor de daadwerkelijke aankoop
  • Er zitten onverwachte verzendkosten vast aan de bestelling
  • De klant heeft twijfels over de veiligheid van de betaalomgeving

Is uw online webshop gebruiksvriendelijk?

Bied de bezoeker van uw webwinkel zoveel mogelijk gemak en check de werking van uw website op zowel laptops, mobiele telefoons als tablets. Maak het vinden en bestellen van artikelen begrijpelijk door het gebruik van heldere navigatiemenu’s, het bieden van logische stappen en de te volbrengen handelingen zo eenvoudig mogelijk te maken. Dit zorgt ervoor dat klanten intuïtief door uw productaanbod surfen, spullen kunnen toevoegen aan de winkelwagen en tot een aankoop overgaan. Door snelheid en gemak te bieden in het bestelproces houdt u uw klanten binnenboord. Hou het aantal vragen en invulvelden dus beperkt.

Is een account verplicht?

Vermijd verplichte aanmelding via een account. Uit onderzoek blijkt dat één op de vier bezoekers afhaakt als zij verplicht zijn in te loggen met een account. Geef je bezoekers de volgende drie keuzes: inloggen als bestaande klant, een nieuw account aanmaken of afrekenen als gast. Een account aanmaken voelt als een verplichting waardoor de kans groot is dat de bezoeker besluit om het bestelproces niet af te ronden.

Staat de klant voor verrassingen?

De meeste mensen houden niet verrassingen. Zorg daarom in het winkelwagen- en besteloverzicht voor een heldere weergave en omschrijving van de gekozen producten. Bied hierbij de mogelijkheid om de bestelhoeveelheid – en indien van toepassing de maat – aan te passen. Maak ook het verwijderen van producten uit de lijst mogelijk. Toon daarnaast de totale kosten van de bestelling, inclusief eventuele verzendkosten. Stuur na een succesvolle betaling een bevestiging met een overzicht van de bestelling ook per e-mail naar de klant. Zo leidt de checkout tot klanttevredenheid.

Maakt u het betalen gemakkelijk en veilig?

Online shoppers worden zich er steeds meer van bewust dat de kans aanwezig is dat zij online worden opgelicht. Vandaag de dag is cybercriminaliteit een serieus probleem. Zorg daarom voor betaalgemak en -veiligheid. Bezoekers kopen niets als zij twijfelen aan de veiligheid van online betalen in uw shop. Geef duidelijk aan met welke veilige betaalmethodes uw bezoekers kunnen afrekenen. Vrijwel iedereen in Nederland is bekend met iDeal en vertrouwt het om hiermee online aankopen te doen. Hierdoor zullen uw klanten eerder vertrouwen in uw webwinkel krijgen. Bestaat ook de optie om te betalen met PayPal of andere methodes? Geef dit duidelijk aan en leg op de betaalpagina uit waarom deze methodes veilig zijn. Bied u een bepaalde betaaloptie niet aan? Leg dan uit wat de reden daar voor is. Des te transparanter uw webshop, des te meer betrouwbaarheid u uitstraalt.

Zijn er keuzemogelijkheden voor de bezorging?

Elke klant heeft verschillende omstandigheden als het gaat om het ontvangen van bestellingen. Een garagebedrijf zal tussen 9 en 5 personeel rond hebben lopen, maar een kleine zelfstandige heeft niet altijd een vaste werkplek. En op woonadressen is meestal niet de gehele dag iemand thuis. Geef daarom verschillende keuzemogelijkheden voor de bezorging. Maak bijvoorbeeld het afhalen van een bestelling in een winkel mogelijk. Of laat de klant zelf een datum en tijdstip voor de bezorging plannen.

Test en analyseer om je de checkout te optimaliseren

Zorg dat u door middel van verschillende analysetools, zoals Google Analytics, inzicht heeft in de prestaties van uw webshop. Met dergelijke tools kunt u op elk moment zien hoe uw online winkel scoort op de belangrijkste indicatoren. Denk aan het aantal geslaagde bestellingen, de niet afgeronde bestellingen, het aantal producten per bestelling en de gemiddelde waarde van een bestelling. Controleer regelmatig of uw webwinkel naar wens werkt, want dit zorgt voor tevreden en terugkerende klanten. Blijf daarnaast uw webshop vernieuwen, zodat deze aansluit op nieuwe behoeften en technologieën. Dit is namelijk een belangrijk onderdeel van effectieve online marketing.

One step v.s. multiple step checkout

Veel mensen doen de aanname dat iedere stap in het bestelproces er één te veel is. Bij elke stap bestaat immers het risico dat de bezoekers de online checkout verlaten. Zij gaan er van uit dat een one-page-checkout het succespercentage verhoogt. Uit onderzoek blijkt het tegendeel waar te zijn. In een one-page-checkout stapt gemiddeld 71 procent uit het afrekenproces van het totaal aantal bezoekers. Bij een multiple step checkout is het uitvalpercentage 65 procent. U kunt dus stellen dat een checkout die bestaat uit meerdere stappen succesvoller is. Uiteraard is dit voor iedere onderneming anders. Daarom is het verstandig om met behulp van A/B-testing te bepalen wat het best werkt bij uw doelgroep.

Wilt u ook meer betalende klanten?

Zorg ervoor dat u eenvoud en gemak biedt aan uw klanten tijdens het online bestelproces. Veel online shoppers raken gefrustreerd door lange, onduidelijke en slecht werkende bestelformulieren. De functionaliteit, het ontwerp, de gebruiksvriendelijkheid en tot slot de veiligheid van de online checkout op uw webshop zijn elementen waar u kritisch naar dient te kijken.

Wilt u meer informatie, advies of ondersteuning om uw online checkout te optimaliseren? Dan bent u bij Dutch Blue aan het juiste adres. Wij zijn hebben veel ervaring op het gebied van online marketing en het ontwerpen van webshops. Heel veel klanten gingen u voor en zij profiteren vandaag de dag nog steeds van online succes!

Een recent voorbeeld hiervan is Villa Uk. Met de focus op gebruikersgemak, zal de bezoeker zo min mogelijk obstakels tegenkomen binnen de webshop. Daarom is er de mogelijkheid om zonder account tot aankoop over te gaan. Tijd en moeite zorgen ervoor dat de bezoeker de webshop van Villa Uk vroegtijdig verlaat. De afronding van het bestelproces is daarom laagdrempelig. Neem gerust contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek en we kijken samen naar wat de mogelijkheden voor u zijn!

Ook online succes? Neem dan contact op 085 – 486 57 20