Social media strategie 2018

4 december 2017

Wat is jouw social media strategie voor 2018?

De tijd dat je voor de lol een Facebookpagina voor je bedrijf maakte, is voorbij. Vandaag de dag zit bijna elk bedrijf op social media en je kunt ook niet anders. Social media heeft gezorgd voor een aardverschuiving op het gebied van klantcontact en communicatie. Volgend jaar zijn er weer een aantal trends die de kop op gaan steken. Bedrijven moeten bij het formuleren van hun social media strategie voor 2018 rekening houden met een aantal zaken, waar we nu op in zullen gaan.

Alles draait om reputatiemanagement..

In 2018  zullen communicatiespecialisten zich steeds meer gaan focussen op reputatiemanagement, want in een gigantische markt draait alles om het maken van verschil. Daarom zullen bedrijven op zoek gaan naar een waardepropositie die alsmaar beter is om zo zeker te stellen dat hun reputatie verbeterd. Daarbij zullen korte termijn beslissingen de boventoon voeren. In 2018 is het belangrijk om KPI’s voor reputatiemanagement op te stellen en met een duidelijk plan van aanpak te komen. Het is belangrijk dat je kijkt wat jouw klanten van je vinden en om deze data vervolgens  op strategisch vlak in te zetten om je bedrijf beter te maken.

.. en conversiemanagement

Klantcontact blijft natuurlijk van groot belang. Nu we een steeds groter deel van ons leven online doorbrengen, zie je dat webcare-afdelingen een belangrijke plaats innemen. Klanten zijn altijd en overal online en dus verwachten zij ook dat ze altijd in contact kunnen komen met bedrijven. Ze willen ook buiten kantoortijden kunnen chatten met de medewerkers. Gelukkig is daar de chatbot. Experts verwachten dat we in 2018 minder bezig zijn met het afhandelen van losse berichten, maar meer bezig zijn met conversiemanagement. Het gaat nu om échte gesprekken waarin klanten zo goed mogelijk willen worden geholpen. De kern van het gesprek is alleen te achterhalen door het gesprek grondig door te lezen.

Een chatbot kan niet missen

De afgelopen tijd zag je hem al sporadisch voorbij komen: de chatbot. Ze namen de laatste jaren gigantische stappen en inmiddels worden de eerste chatbots al ingezet voor het contact met klanten. Er wordt dan ook verwacht dat 2018 het jaar van de chatbot zal zijn, voor grote én kleine bedrijven. Facebook integreerde al een functie om je eigen chatbots te maken, die positief zijn ontvangen. Ze zijn dan ook een onmisbare schakel in je social media strategie voor 2018.

Cassim Leeuwenburgh

Meer weten over

een social media strategie?

085 – 486 57 20 Maak online een afspraak

Luister naar je klantfeedback

Klanten houden van organisaties die openstaan voor klanten en ook echt naar ze luisteren. Dankzij de mogelijkheden om overal beoordelingen achter te laten is er veel transparantie en daarnaast wordt er ook steeds vaker echt naar de klant geluisterd. Zo gaan steeds meer bedrijven aan de slag met klanttevredenheidsonderzoeken. Ook die maken een verandering door. Waar ‘vroeger’ nog om feedback werd gevraagd aan het einde van de customer journey, vragen bedrijven nu continu om feedback op verschillende touchpoints. De meningen van klanten worden ook echt gebruikt om te innoveren, waar iedereen beter van wordt.

Opvallen in een gigantische social media landschap

Hoe val je uiteindelijk op? Dat zal een vraag zijn die je jezelf vaak stelt. Contentmarketing wint steeds meer terrein en unieke content creëren wordt steeds lastiger. Kwaliteit nastreven duurt misschien langer, maar goede content blijft wel beter hangen bij je klanten en je komt ook veel betrouwbaarder over. Je content moet interactie uitlokken: wat gaat jouw doelgroep doen met je post? Wanneer er veel interactie is, wordt je bereik groter. Stel doelen in voor je campagnes. Wat wil je bereiken en hoe ga je dat doen?

Video, video en nog eens video

De verwachting is dat in 2019 80% van de content bestaat uit video. In 2018 gaat video dus een nog grotere voetafdruk achterlaten binnen social media. Het afgelopen jaar gingen veel bedrijven aan de slag met video, want bewegend beeld trekt nu eenmaal meer aandacht dan stille visuals. Ook zegt beeld veel meer dan woorden. Alleen tekst wordt verleden tijd.

Het afgelopen jaar maakte beeld op social media ook veranderingen door. Zo kun je op elk medium tegenwoordig een verhaal plaatsen, live gaan en bellen met een groep. Social media staat helemaal in het teken van alles direct delen en in contact komen met je volgers. Daarnaast komen gifjes in de lift, gaan we steeds meer 360 graden-foto’s en video’s zien, wordt virtual reality heel normaal en is augmented reality ook niet meer weg te denken. Een slimme ondernemer speelt daar dus zo snel mogelijk op in.

Instagram is nog steeds het populairste visuele medium. Tekst zie je hier amper, enkel een korte beschrijving van de foto en wat hashtags. Op Instagram is het een must om een strak profiel te hebben met op elkaar afgestemde foto’s. Het resultaat is een mooie feed waarmee je jouw volgers kunt inspireren!

Hulp nodig bij jouw social media strategie voor 2018?

Twijfel dan niet en schakel de hulp in van de specialisten van online marketingbureau Dutch Blue! Onze specialisten weten alles van het vak en hebben al vele klanten voor u online in de spotlights gezet. Maak vrijblijvend een afspraak en u kunt het nieuwe jaar starten met een succesvolle social media strategie voor 2018!

 

Ook online succes? Neem dan contact op 085 – 486 57 20