Instagram inzetten voor zakelijk gebruik: zo doe je dat!.

In een maatschappij waarbij het vaak draait om statistieken en cijfers, zal het je niet verbazen dat deze trend ook in de digitale wereld wordt doorgetrokken. Met je bedrijf kun je niet meer om...
Social media

In een maatschappij waarbij het vaak draait om statistieken en cijfers, zal het je niet verbazen dat deze trend ook in de digitale wereld wordt doorgetrokken. Met je bedrijf kun je niet meer om sociale media heen. Misschien kun je zelfs wel stellen dat het lastig wordt om je bedrijf op de kaart te zetten zonder een social media strategie! Instagram is een goede manier om online succes te bereiken.

Instagram versus Facebook

Facebook en Instagram zijn veruit de twee populairste vormen van zakelijk social media als het aankomt op het promoten van je bedrijf. Met behulp van een Facebookcampagne kun je makkelijk de Facebookpagina – en dus ook je website of webshop – promoten. Om je Facebookcampagne echt effectief op een specifieke doelgroep te richten, moet je investeren in advertenties. Zeker nu Facebook de algoritmes voor het bereik van je berichten heeft aangepast, wat tot gevolg heeft dat je steeds minder potentiële klanten bereikt.

Op dat vlak biedt Instagram steeds meer voordelen. Met behulp van de hashtags die je kunt plaatsten in de caption van je bericht bereik je gemakkelijk de doelgroep die je voor ogen hebt.

Hoe ga je te werk met Instagram?

Instagram kan een bijzonder goed promotiemiddel zijn voor je bedrijf, mits je het goed onder de knie krijgt. Met behulp van foto’s creëer je content die je richt op je bestaande en potentiële klanten. In de eerste plaats zijn het dus de foto’s die je plaatst en de Instagram feed (je profiel: het overzicht van alle door jou geplaatste foto’s) die ervoor zorgen dat de klanten geïnteresseerd raken en blijven. Nieuwe potentiële klanten kunnen worden bereikt door een goede social media strategie en een gepast gebruik van de juiste hashtags. Hier zijn alvast enkele stappen die je kunt ondernemen om op een goede manier van Instagram gebruik te maken om jouw bedrijf op de kaart te zetten.

Bepaal je doelgroep

Eerst en vooral dien je er voor te zorgen dat je goed weet welke doelgroep je wil bereiken. Verkoop je reisproducten, dan verkoop je uiteraard niets aan personen die nooit op reis gaan. Heb je echter modeproducten in je assortiment, dan kan het zijn dat je enkel vrouwen tussen de 18 en 35 jaar wilt bereiken.

Doe research naar de juiste hashtags

Zodra je je doelgroep hebt bepaald, is het belangrijk om te weten hoe je deze daadwerkelijk bereikt. Hier komen de hashtags weer aan te pas. Door middel van hashtags gaan Instagram gebruikers op zoek naar foto’s en profielen die hen interesseren. Gebruik maken van de juiste hashtags zorgt er voor dat je bij de zoekopdrachten die je doelgroep uitvoert zichtbaar bent. Vraag je je af welke hashtags belangrijk zijn, dan kan je dit het best onderzoeken door te kijken naar vergelijkbare pagina’s van concurrenten.

Entertain je volgers met een goede inhoud

Een mooie feed en een goede inhoud zorgen ervoor dat je volgers geïnteresseerd zijn in je business. Zorg op een regelmatige basis voor een nieuwe foto of deel een story met je volgers. Uiteraard is er nog één belangrijke vraag: hoe krijg je deze volgers?

Hoe verkrijg je meer volgers op Instagram?

Hoe meer volgers je hebt op Instagram, hoe groter het bereik dat je hebt met jouw content. Het gevolg hiervan is dat steeds meer potentiële klanten je diensten of producten te zien zullen krijgen. Een groot aantal volgers is dus belangrijk voor het netwerk van je bedrijf!

Hashtags

Opnieuw komen we uit bij de hashtags. Instagram gebruikers zoeken met behulp hiervan naar content die hen interesseert. Veel gebruikte, populaire tags (zoals #ootd: outfit of the day) kunnen ervoor zorgen dat jij vaker tussen de resultaten verschijnt. Worden de gebruikers aangesproken door jouw feed, dan volgen ze wellicht je bedrijf! Het is daarom ook sterk af te raden om Instagram te gebruiken als webshop, waarbij je al jouw producten toont.

Gebruik Influencers

Influencers zijn Instagram gebruikers met een groot aantal volgers, gericht op een bepaalde nichemarkt, zoals uiterlijke verzorging of sport en bewegen. Zet influencial marketing in om jouw product of dienst te promoten.

Volgers behouden

Nieuwe volgers erbij? Perfect! Nu moet je ze nog geïnteresseerd houden, want anders ben je ze zo weer kwijt ! Promoties die exclusief gedeeld worden via jouw Instagram, kunnen ervoor zorgen dat mensen jouw bedrijf of merk actief blijven volgen. Naast promoties en het plaatsen van interessante content, kan je interactie creëren met je volgers door middel van Instagram Stories. Gebruik Stories om meer diepgang te geven aan je merk en boodschap. De content van Stories heeft een enorme impact, aangezien er geen afleiding is. Je volgers kijken namelijk naar een verhaal (video en foto’s) zonder verschillende buttons en berichten te zien. De laatste tijd zijn er veel nieuwe mogelijkheden bijgekomen. Nu bestaat de mogelijkheid om een poll (opiniepeiling), stopmotion-video en alle foto’s uit je galerij toe te voegen.

Conclusie

De conclusie die we kunnen trekken is dat er structureel tijd geïnvesteerd moet worden als je wilt dat het werkt. Plaats structureel goede content op je feed en op Stories. Houd in gedachte dat dit twee verschillende voor verschillende types content zijn. Je feed voor de interactie met de gehele groep, Stories voor het één op één contact met je volgers.

Sla je slag met Instagram!

Ben je nieuwsgierig geworden naar de mogelijkheden die Instagram biedt voor jouw bedrijf? Of ben je al een Instagram account gestart, maar weet je niet goed hoe je dit inzet? Neem gerust contact op met één van onze online marketing specialisten en ervaar wat wij kunnen betekenen voor jouw social media strategie!

Ik wil meer omzet

    Ik wil meer omzet.

    Wij geven graag vrijblijvend advies over het genereren van meer omzet voor jouw bedrijf.

    Bedrijfsnaam*

    Naam*

    Telefoonnummer*

    Ook online succes?

    Wij zijn erg benieuwd naar jouw verhaal. Wat doet jouw organisatie en welke missie heb je?
    We nemen graag met je door welke online successen voor jou in het verschiet liggen en hoe wij je kunnen helpen scoren.