Wat is het REAN-model en hoe kan je het gebruiken?.

Contentmarketing is een effectieve manier om klanten te bereiken, maar wat voor doel je ook voor ogen hebt, het blijft altijd moeilijk om een duidelijk plan te formuleren. Dit is waar het REAN-model...
Actueel

Contentmarketing is een effectieve manier om klanten te bereiken, maar wat voor doel je ook voor ogen hebt, het blijft altijd moeilijk om een duidelijk plan te formuleren. Dit is waar het REAN-model erg nuttig kan zijn. Wat is het REAN-model en hoe kan je het gebruiken? Je leest er alles over in dit artikel.

REAN staat voor Reach, Engage, Activate en Nurture. Dit zijn de vier fases om jouw contentmarketing campagne in te richten. Als je het model toepast, dan ziet het er als volgt uit:

Fase 1: Reach

Tijdens fase 1 probeer je de doelgroep te bereiken. Hier is het doel vooral om jouw potentiële klanten kennis te laten maken met jouw merk. Je probeert om een positieve associatie op te roepen met jouw merk door een bepaald gevoel over te brengen. Het is daarom natuurlijk belangrijk dat je goed nadenkt over jouw branding en wat je wilt uitstralen. Wil je vooral overkomen als serieus en betrouwbaar, als verzorgend, of als grappig en luchtig? Laat dit aspect dan ook naar voren komen in jouw marketing als je jezelf aan klanten wilt introduceren. Bij fase 1 kan je bijvoorbeeld denken aan het gebruik van social media advertenties of video’s om een groot publiek te bereiken.

Fase 2: Engage

In de tweede fase moeten de klanten (die je nu, als het goed is, bereikt hebt) zich echt verbinden met jouw merk en jouw zaak. Ze moeten geïnspireerd raken. Misschien zien ze jouw zaak nog niet als de beste in jouw vakgebied, maar ze moeten je in ieder geval als een echte concurrent zien, zodat ze je bijvoorbeeld meenemen in vergelijkingen. Dit doe je door jouw producten, diensten en expertise meer concreet te maken voor hen. Blog posts zijn hier een mooi voorbeeld van: door content te schrijven voor jouw website waar jouw kennis van zaken uit blijkt, kan je klanten op hun gemak stellen en nog meer interesseren voor alles wat jij te bieden hebt. Ook advertorials vallen hieronder. Een andere optie is om jouw dienst te laten promoten door andere websites of andere bronnen van informatie.

Fase 3: Activate

Bij fase 3 is het tijd om de slag te slaan. Hier moet de klant die interesse heeft getoond zo geprikkeld worden dat hij of zij ook daadwerkelijk tot actie over gaat. De belangrijkste vorm hiervan is het aanschaffen van een product of dienst, maar dit kan bijvoorbeeld ook het inschrijven voor een nieuwsbrief zijn, het volgen van jouw bedrijf op social media, het downloaden van een eBook of iets anders. Het punt is dat de klant jou echt begint te vertrouwen en een diepere interactie met jouw merk aangaat. Er zijn hier een aantal manieren voor. Je kunt ervoor zorgen dat een gebruiker makkelijker tot converteren over gaat door bijvoorbeeld het ontwerp van jouw webpagina zo in te richten dat een bezoeker intuïtief naar de link geleid wordt. Klantbeoordelingen zijn een nuttige methode om het vertrouwen van jouw potentiële klanten in jouw aanbod te verhogen. Ook retargeting kan als een deel van deze fase gezien worden: hier worden bezoekers van de website die niet tot een aankoop zijn overgegaan nog een keer ge-target met advertenties online, om ze toch proberen over te halen.

Fase 4: Nurture

Nadat de klant actie heeft ondernomen is het zaak om hem of haar ook te behouden. Vaak zijn terugkerende klanten een belangrijke bron van de omzet: het is relatief duur om nieuwe klanten te bereiken, maar een klant die al met jou bekend is en tevreden is zal eerder geneigd zijn om nog een keer een aankoop te doen. In de praktijk wordt het doel van deze fase vaak bereikt door terugkerende klanten iets aan te bieden, zoals kortingen of andere voordelen die een klant kan behalen door met jouw bedrijf zaken te blijven doen. Denk er ook bijvoorbeeld aan om interessante berichten via social media te plaatsen en om beschikbaar te zijn om mogelijke vragen te beantwoorden. Het doel is om uiteindelijk jouw klant te behouden en er het liefst een merkambassadeur van te maken. Dit onderdeel van het REAN-model kan vergeleken worden met de laatste fase van de customer journey.

Het REAN-model: Conclusie

Het REAN-model kan je je ook wel voorstellen als een trechter. In elke fase wordt de marketing steeds meer gefocust op de individuele klant: tijdens de Reach-fase gaat het om algemene merkbekendheid, bij Engage is het doel om te enthousiasmeren, bij Activate probeer je te motiveren en bij Nurture wil je de klant behouden. Het is waarschijnlijk niet mogelijk om een perfecte marketingstrategie te ontwikkelen, maar door het REAN-model te gebruiken heb je altijd een manier om er een effectieve structuur in aan te brengen.

Meer info?

Wil jij meer weten over hoe jij het REAN-model kan toepassen om jouw contentstrategie te verbeteren en klanten beter te bereiken? Neem contact op met Dutch Blue en maak vrijblijvend een afspraak.

Ik wil meer omzet

Ik wil meer omzet.

Wij geven graag vrijblijvend advies over het genereren van meer omzet voor jouw bedrijf.

Bedrijfsnaam*

Naam*

Telefoonnummer*

Ook online succes?

Wij zijn erg benieuwd naar jouw verhaal. Wat doet jouw organisatie en welke missie heb je?
We nemen graag met je door welke online successen voor jou in het verschiet liggen en hoe wij je kunnen helpen scoren.