Zoekmachine optimalisatie is een continue proces..

Zoekmachine optimalisatie is een continue proces dat de nodige opvolging vereist. Zoekmachine optimalisatie is geen eenmalige investering, maar een continu proces. Geen eenmalige...
Zoekmachines

Zoekmachine optimalisatie is een continue proces dat de nodige opvolging vereist. Zoekmachine optimalisatie is geen eenmalige investering, maar een continu proces.

Geen eenmalige investering

Zoekmachine optimalisatie is door de jaren heen uitgegroeid tot één van de belangrijkste taken van een webmaster. Vroeger was het optimaliseren van een website voor een betere indexatie in de zoekmachines iets waar niemand echt van wakker lag. Het enorme aanbod aan websites heeft daar echter verandering in gebracht. Wanneer u, uw website vandaag de dag op een degelijke positie wenst te krijgen in de zoekresultaten is het een absolute must om zoekmachine optimalisatie toe te passen. Daarbij wordt ook tegenwoordig nog steeds de fout gemaakt om slechts één keer een grondige optimalisatie door te voeren. In realiteit is zoekmachine optimalisatie immers een continue proces dat de nodige opvolging vereist. Het kan dan ook niet gezien worden als een eenmalige investering, maar wel als een steeds terugkomende kost die, indien de zoekmachine optimalisatie goed wordt aangepakt, zichzelf dubbel en dik zal weten terug te verdienen.

SEO versus SEA

Het is in eerste instantie belangrijk om er rekening mee te houden dat u over verschillende mogelijkheden beschikt om uw website hoog in de zoekresultaten te krijgen. De eerste mogelijkheid is SEO, beter bekend als Search Engine Optimization of zoekmachine optimalisatie. Dit is als het ware het optimaliseren van uw website om een zo goed mogelijk resultaat te bereiken in de zoekmachines. Daar tegenover staat SEA of Search Engine Advertising. Door middel van betalende advertenties kunnen bedrijven of particulieren er op deze manier voor zorgen dat hun website als eerste wordt weergegeven indien er bepaalde zoekopdrachten worden uitgevoerd. Er bestaat uiteraard de nodige discussie over welke van deze mogelijkheden het interessantst is. Indien u op korte termijn uw website op een toppositie wenst te krijgen, dan is SEA doorgaans de meest geschikte oplossing. Uiteraard dient u dan wel over het nodige budget te beschikken. Indien u resultaten op lange termijn wenst te behalen, dan kan SEO interessanter zijn. Zonder advertentiebudget kunt u er dan namelijk voor zorgen dat uw website stapsgewijs hoger in de zoekresultaten zal komen te staan. Op termijn zult u hierdoor een krachtige positie kunnen verwerven tegenover uw concurrenten. Bij SEA is dat niet het geval. Stopt de advertentie, dan verdwijnt uw website doorgaans in één klap uit de belangrijkste zoekresultaten.

Interessante en unieke content is belangrijk

Er wordt bijzonder veel geschreven over zoekmachine optimalisatie, maar de kern van een goede, kwalitatieve website die uitzicht houdt op een goede positie in de zoekresultaten is en blijft nog steeds de content. Goede, kwalitatieve en vooral unieke content verkoopt zichzelf en zal er voor zorgen dat mensen automatisch over uw website zullen spreken. Op deze manier verzamelt u meteen de nodige kwalitatieve backlinks (zie verder in dit artikel) en zorgt u er voor dat mensen blijven terugkomen naar uw website. Zorg er daarbij ook steeds voor dat uw content op een zo efficiënt mogelijke manier te bereiken is voor de bezoeker. Maak daarvoor gebruik van een gebruiksvriendelijke interface en zorg voor een goed leesbare URL door het correct toepassen van zogenaamde permalinks. Goede content maakt tot slot in één klap duidelijk waar het artikel over gaat. Een correct gebruik van relevante zoekwoorden in uw content is niet alleen interessant voor uw bezoekers, maar eveneens voor de zoekmachines.

Zorg voor relevante, kwalitatieve backlinks

Het kan niet genoeg gezegd worden, indien er niet of nauwelijks wordt gelinkt naar de content op uw website zal ook een zoekmachine als Google hier maar weinig waarde aan hechten. Het is bijgevolg van essentieel belang om over de nodige hoeveelheid kwalitatieve backlinks te beschikken. Ga niet zomaar een linkruil aan met eender welke andere website en zorg er indien mogelijk voor dat er geen link terug wordt geplaatst naar dezelfde domeinnaam. Op die manier wordt uw link immers aanzien als een linkruil waardoor de impact op de ranking van uw website zeer beperkt zal zijn. Unieke links op een website met gerelateerde content en een sterke PR en PA is nog steeds de sleutel tot een mooie stijging in de zoekresultaten. Let wel, ook het verzamelen van backlinks is een continue proces. Beter 10 kwalitatieve backlinks verspreid over een periode van 2 maanden dan één keer 20 backlinks binnen de 24 uur. Een zo normaal mogelijk linkpatroon is essentieel om uitzicht te houden op een absolute toppositie in de zoekresultaten.

Blijven investeren in zoekmachine optimalisatie

Het mag na het lezen van dit artikel duidelijk zijn, zoekmachine optimalisatie is geen éénmalige investering, maar een continue proces dat de nodige aandacht vereist. Indien er echter op een correcte manier SEO wordt toegepast op uw website of webwinkel zult u merken dat dit zichzelf op termijn zal terugverdienen. De kern van zoekmachine optimalisatie is en blijft echter het nodige geduld uitoefenen. Verwacht niet dat uw website meteen op een absolute toppositie zal staan, maar blijf hard werken en u zult merken dat er steeds meer geïnteresseerde bezoekers de weg zullen vinden richting uw website.

Hulp nodig bij zoekmachine optimalisatie?

U als ondernemer heeft daar echter niet altijd de tijd en kennis voor om hier gestructureerd en regelmatig aan te werken. Wij nemen u deze lastige taak graag uit handen. Hierbij kunnen we het gehele zoekmachine optimalisatie traject voor u opzetten en onderhouden, maar ook voor het creëren en adviseren in content bent u bij ons aan het goede adres. Met de support van Dutch Blue wordt en blijft uw website een blijvend succes. Iets waar u ook op de lange termijn resultaat van zult hebben. Wij komen graag eens bij u langs voor een bakje koffie en een goed gesprek. Neem hiervoor geheel vrijblijvend contact met ons op.

Ik wil meer omzet

Ik wil meer omzet.

Wij geven graag vrijblijvend advies over het genereren van meer omzet voor jouw bedrijf.

Bedrijfsnaam*

Naam*

Telefoonnummer*

Ook online succes?

Wij zijn erg benieuwd naar jouw verhaal. Wat doet jouw organisatie en welke missie heb je?
We nemen graag met je door welke online successen voor jou in het verschiet liggen en hoe wij je kunnen helpen scoren.