Beter online vindbaar dankzij FAQ page snippets.

Misschien heb je weleens gehoord van rich snippets. Dat zijn toevoegingen aan je website. Die zorgen dat Google makkelijker kan herkennen wat er op je webpagina staat en beter je aanbod kan...
Beter gevonden worden op Google Zoekmachines

Misschien heb je weleens gehoord van rich snippets. Dat zijn toevoegingen aan je website. Die zorgen dat Google makkelijker kan herkennen wat er op je webpagina staat en beter je aanbod kan bepalen.

Dus: iemand zoekt iets via Google en jouw webpagina staat bij de resultaten. De rich snippets kunnen dan hele nuttige aanvullingen zijn. Daar zijn veel mogelijkheden in: plaatsingsdatum, reviews, een fotootje of video, extra informatie over product of dienst, prijs, voorraadstatus, noem maar op.

Google Rich snippets voorbeeld

Enige tijd geleden is Google gestart met een nieuwe vorm van de rich snippets. Die heet de FAQ page snippet.

 

Wat is dat, een FAQ page snippet?

Iedereen kent het principe wel: op websites worden veelgestelde vragen beantwoord. Het is nu mogelijk om die ook te laten tonen als zoekresultaat in Google.
Dat kan er bijvoorbeeld zo uitzien:

FAQ rich snippet

De voordelen van FAQ page snippets

Goedgekozen vragen zijn heel herkenbaar. Dus maken ze jouw webpagina relevanter voor de bezoeker. Dat is goed voor de positie in de zoekresultaten.

Let wel op dat je antwoorden alleen objectieve informatie bevatten. Ga daarin dus geen reclame maken voor je bedrijf, product of dienst. Dan zal de relevantie van de webpagina door Google ineens heel anders worden beoordeeld.
Te veel relevante informatie is trouwens ook niet handig. Iemand die in het zoekresultaat al een volledig antwoord op de gestelde vraag krijgt, heeft waarschijnlijk helemaal geen prikkel meer om nog naar je website te gaan.

Even een klein uitstapje: misschien vind je het wel heel lastig om te bepalen welke vragen en antwoorden jouw bezoekers stellen. Daar zijn goede tools voor, zoals [answerthepublic.com]. Ook Google suggesties worden vaak gebruikt.

Een FAQ page snippet is verder goed voor de zichtbaarheid. Heel simpel: het formaat van je zoekresultaat is groter. En de opbouw wijkt af van de meeste andere resultaten. Allebei factoren die zorgen dat je meer opvalt.

Ook belangrijk: een vragende vorm sluit heel mooi aan bij de enorme groei die voice search laat zien bij het zoekverkeer. In het laatste kwartaal van 2019 is door Google de grootste update ooit gedaan. Deze was vooral gericht op het verbeteren van de resultaten bij gesproken zoekopdrachten.
Longtail keywords doen het al goed, en worden alleen nog maar belangrijker door voice search. Langere zoektermen in de vraagvorm, wat past daar nou beter bij dan jouw FAQ pagina?

 

Hoe voeg je FAQ page snippets toe aan je pagina?

Dit is afhankelijk van hoe de ‘achterkant’ van de website is ingericht. Gebruikers van WordPress met de YOAST SEO-plugin hebben het makkelijk. De nieuwste versie heeft een aparte functie voor de FAQ snippet.
In de meeste andere gevallen kun je via de broncode werken.

 

En nu?

Als je alles in FAQ page snippets hebt geplaatst, kun je de pagina opnieuw laten indexeren door Google. Vaak gaat het verrassend snel, voor je het weet kunnen jouw vragen en antwoorden al zichtbaar zijn in de zoekresultaten. Google heeft trouwens ook nog een eigen hulpmiddel om te testen of je snippets goed staan.

Ben je benieuwd naar FAQ page snippets, of wil je ze op je website hebben?
Je kunt altijd [meer informatie vragen bij Dutch Blue], of [meteen een afspraak maken om langs te komen].

Ik wil meer omzet

Ik wil meer omzet.

Wij geven graag vrijblijvend advies over het genereren van meer omzet voor jouw bedrijf.

Bedrijfsnaam*

Naam*

Telefoonnummer*

Ook online succes?

Wij zijn erg benieuwd naar jouw verhaal. Wat doet jouw organisatie en welke missie heb je?
We nemen graag met je door welke online successen voor jou in het verschiet liggen en hoe wij je kunnen helpen scoren.