Vergroot uw conversie met A/B testing.

...
Conversie

Online marketing is zeer succesvol, maar minstens zo competitief. Daarom is het belangrijk om klanten juist aan uw webshop te verbinden. Stel, uw webshop heeft 100.000 bezoekers waarvan er 50% verder klikt naar de productenpagina. Als 4% van deze 50% resulteert in een aankoop, komt dat neer op 2000 verkopen. Hiermee mist u dus 98.000 kansen.  A/B testing kan u helpen om een stapje dichter bij die 100.000 transacties te komen. Het is hierbij echter wel belangrijk, dat u niet lukraak variabelen gaat testen. Dit artikel helpt u een stukje op weg!

Waar moet een goede webshop aan voldoen?

Het is algemeen bekend dat een website mooi en gebruiksvriendelijk moet zijn, maar wat een consument precies voor informatie en gemak zoekt, verschilt per doelgroep en productcategorie. A/B testing helpt om keuzes te bepalen omtrent design, lay-out, content en techniek.

A/B testen bepalen de gehele indeling van uw webshop, gericht op engagement, gebruikerservaring, nieuwsbriefaanmeldingen enzovoorts. Het gaat over heel veel facetten: foto links of rechts, lettertype groen of blauw, teksten onder of boven afbeeldingen?

Stappen van A/B testing;

1. Raadpleeg Google Analytics
In Google Analytics kunt u eenvoudig achterhalen op welk moment de consument uw webshop verlaat. Door deze pagina aan te passen, kunt u misschien klanten verleiden om op de productpagina te klikken. Ook kunt u zien welke pagina’s het meest bezocht worden en hoe lang men op een pagina kijkt. Hiermee identificeert u de aandachtspunten voor uw A/B test.

2. Identificeer bottle necks
Weten waar het misgaat, geeft nog geen reden waarom het misgaat. Gelukkig bestaat er een hele handige tool, die u op een toegankelijke wijze inzicht geeft in uw Magento webshop transacties. U kunt precies zien waar er veel op wordt geklikt, en wat per bezoeker de muisbewegingen zijn geweest. U weet nu precies op welk punt mensen afhaken.

3. Stel testbare hypotheses op
Zoek naar patronen en stel testbare hypothesen op, zoals: ‘men haakt af op het moment dat ze persoonsgegevens moeten invullen’, of ‘men ziet de bestelknop niet omdat deze onderaan de pagina staat’. Deze concrete aannames kunnen met A/B testen getest worden.

4. Maak een plan
Waarschijnlijk wilt u meerdere hypotheses testen, daarom kunt u alle aannames het beste verzamelen in een Excel bestand. Benoem hierbij het probleem, de prioriteit, de bijbehorende pagina, de hypothese, het soort device en webpagina en een testdeadline.

5. De test
Test met voorkeur in ‘normale’ periodes, dus niet tijdens de sale. Dit kan namelijk een vertekend beeld geven. Zo zijn er meerdere variabelen die de test kan vertroebelen, zo kunnen teveel variabelen ervoor zorgen dat de echte reden onduidelijk is.

6. Website verbeteren
Na een testperiode, weet u vaak welke optie beter werkt: A of B. Dit kunt u dan toepassen in uw gehele webshop. En u kunt deze testen zo vaak uitvoeren als u wilt, zodat uw webshop steeds meer optimaliseert. Uiteindelijk gaat u uw moeite terugzien in de conversie.

Ook meer online succes?

Bent u benieuwd hoe uw website of webshop geoptimaliseerd kan worden door middel van A/B testing? Een van onze knappe koppen helpt u graag en voor u het weet stijgen uw conversiecijfers de lucht in. Neem nu contact met ons op.

Ik wil meer omzet

Ik wil meer omzet.

Wij geven graag vrijblijvend advies over het genereren van meer omzet voor jouw bedrijf.

Bedrijfsnaam*

Naam*

Telefoonnummer*

Ook online succes?

Wij zijn erg benieuwd naar jouw verhaal. Wat doet jouw organisatie en welke missie heb je?
We nemen graag met je door welke online successen voor jou in het verschiet liggen en hoe wij je kunnen helpen scoren.