Hreflang: de oplossing voor meertalige websites.

Voor veel organisaties is het prettig als zij vindbaar zijn in verschillende talen. Door de gedigitaliseerde wereld zijn er eigenlijk geen grenzen meer. We delen alles nu wereldwijd en om...
Actueel

Voor veel organisaties is het prettig als zij vindbaar zijn in verschillende talen. Door de gedigitaliseerde wereld zijn er eigenlijk geen grenzen meer. We delen alles nu wereldwijd en om internationaal vindbaar te zijn moet je jouw website in verschillende talen aanbieden. Nederland is ook ontzettend multicultureel en hier kan je als organisatie ook op inspelen door je website in meerdere talen aan te bieden. Niet alleen de website dient namelijk in meerdere talen te worden aangeboden, maar je dient in een zoekmachine dus ook vindbaar te zijn in meerdere talen. Om ervoor te zorgen dat dit mogelijk is wordt er gebruik gemaakt van Hreflang.

Wat is Href(lang) nu precies?

Het begint als het ware met de HTML, omdat iedere website is opgebouwd uit codes die vermeld staan tussen de HTML-code. Href staat voor Hyperlink reference en hiermee wordt een uitgaande link bedoelt. Hreflang is dus een uitgaande link waarbij “lang” staat voor language en dit is dus de taal die wordt weergegeven op de website.

Hreflang is een code die wordt toegevoegd in de URL van jouw website en hierdoor kan je pagina’s aanbieden met dezelfde content in verschillende talen. Het zou namelijk vervelend zijn als de zoekmachine het onderscheid niet kan maken en bijvoorbeeld een pagina toont met de verkeerde taal of prijs. Het is niet alleen mogelijk om hiermee in te spelen op de verschillende talen, maar ook op verschillende regio’s.

Hoe werkt Hreflang?

In de link wordt gebruik gemaakt van rel=”alternate” herflang=”x”. De code rel = “alternate” staat hierbij voor de diverse alternatieven websites. Een desktopversie zal namelijk ook verschillen van de mobiele versie. En de hreflang staat voor de taal van de pagina door het gebruik van het land- of de regiocode.

In de URL wordt het land van de taal toegevoegd waardoor ook in de URL zichtbaar is welke taal de pagina betreft. Bij een Nederlandstalige website zal er NL in de URL getoond worden en bij bijvoorbeeld een Belgische website BE. Een voorbeeld van een verwerkte Hreflang:

Hierbij gaat het om een Belgische website en wanneer de hreflang “NL-BE” zou zijn betreft het een Nederlandstalige website die men in België te zien krijgt.

Aan de hand van de locatie en taalinstellingen van de persoon die zoekt wordt bepaald welke URL van jouw website getoond wordt. Let goed op dat je de juiste code gebruikt, bestaande uit twee letters voor een land (NL) en de juiste code voor een regio (NL-DR voor bijvoorbeeld de provincie Drenthe). De verschillende codes die worden gebruikt voor landen en regio’s zijn op deze Engelstalige pagina van Wikipedia weergegeven. Door op de code van het land te klikken wordt er een nieuwe pagina geopend met de codes van de provincies.

Toepassing van Hreflang

Om ervoor te zorgen dat jij dus internationaal kunt doorbreken dien je dus gebruik te maken van de Hreflang. Het bouwen van een website is een opsomming van codes die worden ingevoerd. En dan is er nog niet gesproken over het gebruik van CCS en Java om ervoor te zorgen dat de website naar jouw zin is vormgegeven. Het bouwen van een website is een hele klus waar jij misschien wel hulp bij nodig hebt. Wij zijn gespecialiseerd in het bouwen van websites en ervoor te zorgen dat de SEO wordt geoptimaliseerd, waardoor jouw website ook goed vindbaar is. Heb jij hulp nodig hierbij? Neem dan contact met ons op!

Ik wil meer omzet

    Ik wil meer omzet.

    Wij geven graag vrijblijvend advies over het genereren van meer omzet voor jouw bedrijf.

    Bedrijfsnaam*

    Naam*

    Telefoonnummer*

    Ook online succes?

    Wij zijn erg benieuwd naar jouw verhaal. Wat doet jouw organisatie en welke missie heb je?
    We nemen graag met je door welke online successen voor jou in het verschiet liggen en hoe wij je kunnen helpen scoren.