Met een webshop in Magento 2 kun je groeien.

Flexibiliteit. Dat is het kernwoord voor Magento 2. In het nieuwste platform kunnen webshops functies uitbreiden, sneller werken en groeien. Of klein blijven en hele specifieke tools voor een...
Webshops

Flexibiliteit. Dat is het kernwoord voor Magento 2. In het nieuwste platform kunnen webshops functies uitbreiden, sneller werken en groeien. Of klein blijven en hele specifieke tools voor een nichemarkt uitwerken. Dat zijn precies de voordelen of aanvullingen die Magento 2 op zijn voorganger heeft.

Eigenlijk was flexibiliteit altijd al het uitgangspunt. Ook bij de start van Magento 1. Voor lange tijd bood Magento 1 een uitstekend platform voor webshops. Recentelijk klaagden gebruikers over de snelheid. Of liever, over de traagheid. Ze misten ook de mogelijkheid om bepaalde tools toe te voegen die het platform gebruiksvriendelijker maakt. Net als voor optimalisatie en mobile responsiveness moeten hiervoor aparte features worden ingebouwd. Webshops moeten investeren om mee te gaan met de eisen van online klant van vandaag. Met Magento 1 moesten steeds meer webshop-eigenaren programmeurs in dienst nemen om met de tijd mee te gaan.

Deze klachten pakte Magento aan. Ze zochten naar een mogelijkheid om al deze problemen te tackelen. Binnen het huidige platform vonden de experts voldoende oplossingen, maar de snelheid bleef onvoldoende. Magento 2 bood wel een oplossing voor alle issues.

Magento 2 is aanzienlijk verbeterd

Het nieuwe platform Magento 2 biedt zo veel voordelen ten opzichte van Magento 1, dat verwacht wordt dat de eerste versie op den duur niet meer gebruikt zal worden. Met alle verbeteringen zetten ze zichzelf als organisatie nog beter op de kaart.

Om je een goede indruk te geven van wat er veranderd is, zetten we de meest kenmerkende verbeteringen voor je op een rij.

Verbeterde overall prestatie

Als eerste benoemen we de verbeterde indexering. Indexeren is de manier om gegevens als producten, prijzen en gebruikers te verwerken binnen Magento. Door ze gestructureerd in tabellen te verwerken en ze continu te updaten, vergroot je de weergave-snelheid in resultaten wanneer klanten een zoekopdracht invoeren.

Snelheid is belangrijk. Snelle websites leveren meer omzet en bevorderen de weergaves in zoekmachines. Magento 2 is uitgerust met het zogenaamde ‘Varnish Cache’. Een http-technologie die veelgebruikte zoektermen opslaat om de snelheid in resultaat-weergave te vergroten. In een testomgeving kun je prestaties van test scripts beoordelen om vervolgens te optimaliseren.

Full-page caching zorgt voor een tijdelijke dataopslag van volledige HTML pagina-gegevens. Wanneer een klant de webshop bezoekt, hoeft de data niet opnieuw gedownload te worden. De gecachte data is onmiddellijk zichtbaar. De pagina’s laden sneller en bezoekers krijgen meteen toegang tot de gewenste informatie.

Schaalbaarheid is de mate waarin je een webshop uitbreidt binnen hetzelfde platform. Omdat een webshop gebouwd in Magento 2 schaalbaar is, beïnvloeden grote aantallen productpages de laadsnelheid nauwelijks. Je kunt met een Magento 2 webshop ongebreideld groeien, zonder extra hoge investeringen te hoeven doen.

Door deze verbeteringen verwerkt Magento 2 tot bijna 40% meer orders en is het systeem tot wel 65% sneller met het toevoegen van producten aan je winkelmand. Het laden van de totale webshop gaat 30% tot 50% sneller dan een webshop gebouwd in Magento 1 versies.

Kassasysteem is gebruiksvriendelijk (en ondernemersvriendelijk)
Online winkelen bij webshops met Magento 2 gaat niet alleen sneller, het bestelproces is vereenvoudigd. Bij Magento 1 moet veel maatwerk verricht worden om de orderafwikkeling klantvriendelijke te maken. Bij Magento 2 is dat standaard. De stappen van winkelwagen tot afgeronde bestelling zijn verminderd en naar wens aanpasbaar. Daarnaast zijn minder klantgegevens nodig, wat de privacy ten goede komt.

Wanneer een klant bijvoorbeeld de bestelling rond wil maken, verschijnt er een apart scherm waar hij zijn e-mailadres kan invoeren. Wordt het e-mailadres herkend, dan kan de klant kiezen voor ‘express checkout’ op basis van de bewaarde informatie. Ervaringen uit het verleden leren dat een sneller bestelproces beter converteert. Meer orders leveren meer omzet.

Het integreren van externe betaalplatformen behoort ook tot de verbeteringen van versie 2. Veel webshop eigenaren kiezen sowieso voor meerdere betaalopties. Denk buiten iDeal, bijvoorbeeld PayPal, credit cards, Mollie en AfterPay. Het integreren van meerdere betaalsystemen en veiligheidssystemen voor online betalen is in Magento 2 veel eenvoudiger.

Betere interface
De interface om je webshop te beheren is verbeterd. Het is gebruiksvriendelijker mede door de eenvoudige navigatie. Nieuwe gebruikers krijgen het makkelijker onder de knie. De toegevoegde sleepfunctie en touch-screen optie (voor beheer op mobiele apparaten) dragen hieraan bij. Gebruikers hebben geen uitgebreide programmeerkennis nodig om de webshop in te richten, te veranderen en bij te houden. Het aanmaken van productpagina’s gaat ook sneller omdat je meer informatie kunt importeren. Het werken aan je webshop kost je dus minder tijd.

Elke gebruiker kan zijn administratiepanel persoonlijk inrichten. Relevante bedrijfsinformatie is voor iedere gebruiker snel inzichtelijk. Toegekende beheerpagina’s zijn snel aanpasbaar. In feite kun je al een doelgerichte webshop inrichten in de helft van de tijd die je nodig zou hebben met Magento 2. Dat scheelt tijd en geld.

Mobile shopping
Shoppen op mobiele apparaten als tablets en smartphones wint aan populariteit. Als webshop kun je niet achterblijven. Een responsive website of merk-app is hiervoor de oplossing. Magento 2 is hierin aanzienlijk verbeterd en biedt diverse mogelijkheden. Denk aan responsive design stijlen (theme) die ook SEO-vriendelijk zijn, geïntegreerde video’s, snelle mobiele bestelprocedures en plugins voor gebruiksvriendelijke apps.

Upgrades
Het upgraden naar nieuwere versies gaat bij de Magento 2-series een stuk eenvoudiger. Bijvoorbeeld een upgrade van 2.0 naar 2.1 gaat veel efficiënter en sneller dan bij voorheen van 1.0 naar 1.1. De organisatie heeft aangekondigd dat voor Magento 1 in de toekomst geen nieuwe upgrades volgen als het gaat om nieuwe toepassingen. Uiteraard blijven webshops in deze versie wel support ontvangen. Alleen Magento 2 zal met de vraag van de toekomst meegroeien op het gebied van verbeteringen en veiligheidsaspecten.

Magento 1 versus Magento 2

De verwachting is dat Magento 1 gebruikers nog niet zo snel om zullen schakelen. De grootste reden is dat de webshop niet ineens gemigreerd kan worden naar het nieuwe platform. Een nieuwe webshop zal in Magento 2 echt opnieuw gebouwd moeten worden. Het is een wezenlijk ander platform. Voor de komende tijd biedt versie 1 nog voldoende flexibiliteit.

Toch zullen verbeterde klantervaring en gebruikersinterface, de snellere bestelprocedure, groeimogelijkheid, responsive design en continue updates (ook van externe plugins) webshop-eigenaren over de streep gaan trekken. Webshops die nu in Magento 1 gebouwd zijn, maar ook webshops nu nog opgezet in concurrerende platformen.

Overstappen vraagt om een investering. Niet alleen in geld, maar zeker ook in manuren. In de volgende paragraaf gaan we in op de investering die een webshop in Magento 2 met zich meebrengt.

Wat kost een Magento 2 webshop?

We vallen maar met de deur in huis: een webshop in Magento 2 is niet goedkoop. De prijs van een moderne webshop die voldoet aan de eisen van de kritische consument hangt af van veel factoren. We belichten de belangrijkste voor je.

Magento Community versus Enterprise
Voor het nieuwste platform biedt het bedrijf Magento twee versies:
• Magento Community: open source die gratis te gebruiken is. Elke aanpassing die nodig is voor het functioneren van jouw maatwerk webshop moet handmatig én door een professional worden gedaan.
• Magento Enterprise: deze vorm werkt met een licentie. Uiteraard krijg je voor de fee die je betaalt uitgebreide support, maar de prijzen zijn niet mals. Bovendien is de fee gebaseerd op de omzet die je maakt.’Gold support’ begint bij $ 22.000,- ongeacht of je organisatie omzet draait. Je kunt ook kiezen voor ‘Platinum support’. Daar liggen de prijzen zelfs 20% hoger.

Bij Dutch Blue werken we met de Magento Community versie. We zijn niet van Magento zelf en beperken ons niet tot ‘supporten’. We hebben experts die op basis van de open source software een professionele website opzetten. We weten wat er in de gehele markt verkrijgbaar is. We communiceren met je in je eigen taal. Onze programmeurs bereik je snel en je kunt gemakkelijk met ze om de tafel gaan zitten. Als ervaren websitebouwers denken we in alle opzichten en fases met je mee. Want online marketing gaat verder dan de ontwikkeling van een uitstekende webshop.

Magento extensies
Extensies zijn nuttig en vereenvoudigen het opbouwen van een complexe webshop. Toch is vooraf bepalen welke extensies je nodig hebt geen fluitje van een cent. Zelfs doorgewinterde programmeurs moeten goed op de hoogte zijn van alle opties die er zijn en de mogelijkheden die diverse extensies bieden.

De keuze is groot. De communicatie vooraf is daarom heel belangrijk. Jouw doelstellingen bepalen de afweging voor bepaalde extensies. De functionaliteiten moeten zo nauw mogelijk aansluiten bij die doelstellingen. Experts helpen je met het maken van de juiste keuzes. Vervolgens passen ze de extensies op maat aan en installeren ze binnen je webshop.

Professionals
Nu we het toch over programmeurs hebben: een Magento webshop vereist uitermate vakbekwame programmeurs die een kwaliteitsproduct neerzetten. Mensen die verstand hebben van programmeren, die trends volgen en weten welke ontwikkelingen eraan zitten te komen. Je investeert in een webshop die je voor de komende jaren wilt gebruiken.

Naast programmeurs heeft je webshop nog meer professionals nodig om van de grond te komen. Wie ontwerpt het logo, de kleuren en de huisstijl? Wie maakt de foto’s? Wie bewaakt de SEO-technische aspecten? Wie schrijft de teksten? Wie ontwerpt een maatwerk online marketing strategie om jouw website onder de aandacht te brengen van je doelgroep?

Elk aspect kent zijn eigen professional. Een team dat elkaar kent en waarvan de leden op elkaar inspelen helpt je om een goed resultaat neer te zetten. Een team dat toekomst-proof is en…. gretig!

Sommige bedrijven zoeken hun heil in het buitenland, omdat de uurtarieven daar lager liggen. Een Nederlandse organisatie mag dan een hoger uurtarief hanteren (reken tussen Euro 95,- en Euro 120,- per uur), de taal vormt in ieder geval geen barrière. Dat is toch een belangrijk aspect wanneer je, zeker in het begin, dagelijks contact met elkaar onderhoudt.

Tijd
Niet alleen in financieel opzicht is een Magento webshop een investering. Als je een lumineus idee hebt of online het gat in de markt hebt gevonden en er dan toch veel geld investeert, kun je het maar beter goed doen. Zet een goed plan op. Investeer tijd in het vinden van een online marketing partner met wie het klikt. Die net zo gretig is als jij om van jouw webshop een succes te maken.

Niet alleen de prijs voor gemaakte uren moet kloppen, maar ook de onderlinge communicatie, de korte lijnen en de gemaakte afspraken moeten goed voelen. Je werkt (voorlopig) een lange tijd met elkaar. Dan is het fijn als je op één lijn zit.

Wil jij investeren in jouw groei?

Met een Magento webshop haal je flexibiliteit en schaalbaarheid in huis. Dat vergt een investering. In tijd, in een relatie en in geld. De vraag is echter, wat heb je precies nodig?

Ben je een kleine onderneming en verwacht je niet te veel functionaliteiten van je webshop? Dan is Magento waarschijnlijk niet het meest geschikte platform voor jou. Ben je een middelgrote tot grotere onderneming die in de toekomst wil groeien? Die een professionele webshop neer wil zetten om zijn klanten een zo optimaal mogelijke shopervaring mee te geven? Dan is Magento een perfect platform voor jouw business.

We helpen je graag verder. Of je nu voor de keuze staat voor Magento of een ander platform. Neem vandaag nog contact met ons op voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek. We trakteren je op een kop koffie en nemen stroopwafels mee. We leren jou en jouw doelstellingen graag beter kennen.

Ik wil meer omzet

Ik wil meer omzet.

Wij geven graag vrijblijvend advies over het genereren van meer omzet voor jouw bedrijf.

Bedrijfsnaam*

Naam*

Telefoonnummer*

Ook online succes?

Wij zijn erg benieuwd naar jouw verhaal. Wat doet jouw organisatie en welke missie heb je?
We nemen graag met je door welke online successen voor jou in het verschiet liggen en hoe wij je kunnen helpen scoren.