Online marketing tips voor uw horeca onderneming.

De Nederlandse horeca sector breidt zich verder uit: het gaat hier al lang niet meer alleen om restaurants, cafés en snackbars. Niet alleen stijgen lunchrooms en koffiezaakjes in populariteit, ook...
Zoekmachines

De Nederlandse horeca sector breidt zich verder uit: het gaat hier al lang niet meer alleen om restaurants, cafés en snackbars. Niet alleen stijgen lunchrooms en koffiezaakjes in populariteit, ook worden er steeds meer nieuwe concepten geïntroduceerd. Denk bijvoorbeeld aan juice bars, services die maaltijdboxen aanbieden of pop-up restaurants. Bovendien wordt er steeds meer gebruik gemaakt van bezorgdiensten. Met het oog op deze toenemende concurrentie is het belangrijk om uw horeca onderneming te onderscheiden van andere bedrijven.  Het slim inzetten van online marketing kan u helpen om op te vallen in de massa. We hebben de belangrijkste tips voor u op een rij gezet.

Online aanwezigheid van uw horecazaak

Het is belangrijk om uw onderneming online te profileren. Dit geldt uiteraard voor alle bedrijven, maar in het bijzonder voor de horeca branche. Uit recent onderzoek van het Amerikaans marktonderzoeksbureau: Chadwick Martin Bailey, blijkt dat restaurants de meest gezochte bedrijven zijn op het internet. Bijna alle smartphone gebruikers (92%) gebruiken hun mobiele telefoon om een restaurant uit te kiezen. Driekwart van deze restaurant bezoekers gebruikt de zoekresultaten om een keuze te maken. Online aanwezigheid is dus uitermate belangrijk. Een van de belangrijkste tips die men uit het onderzoek van Chadwick Martin Bailey kan afleiden is dat een smartphone-vriendelijke website een must is.

Niet alleen heeft bijna elke potentiële klant een mobiele telefoon op zak, ook worden er sinds 2015 meer zoekopdrachten gedaan op smartphones dan op computers. In het geval de website van uw horecazaak niet over een goede mobiele versie beschikt, wordt dit resultaat minder prominent in Google getoond wanneer een potentiële gast zijn telefoon gebruikt om een leuk restaurant of café te vinden. Dat is jammer, want dit kost u klanten. Een Google-bedrijfspagina zorgt er daarnaast voor dat ook desktop gebruikers uw onderneming makkelijk kunnen vinden. Google zal bij een zoekopdracht meteen de locatie, openingstijden en contactinformatie van uw bedrijf tonen, nog voordat de potentiële klant op enter heeft gedrukt. Zorg er wel voor dat de Google-locatie pagina gekoppeld is aan uw eigen website.

Slim gebruik maken van social media

Een goede onlinemarketing strategie is niet compleet zonder social media. Facebook is met stip het grootste social media platform. Door een Facebook pagina aan te maken, kunt u de vindbaarheid van uw bedrijf dus aanzienlijk verbeteren. Let er echter wel op dat u gebruik maakt van een bedrijfspagina en niet van een vriendenpagina. De eerstgenoemde is namelijk openbaar en voor iedereen zichtbaar, terwijl de connecties bij een vriendenpagina allemaal handmatig goedgekeurd moeten worden. Niet alleen vergroot een openbare Facebook pagina uw vindbaarheid in Google, u kunt ook zien wie uw pagina volgt. Dit maakt het mogelijk om uw doelgroep te analyseren.

Wilt u graag meer interactie creëren tussen het bedrijf en de klanten? Dan biedt Instagram wellicht de oplossing. Verzin een hashtag voor uw onderneming en moedig klanten aan om hier foto’s op te plaatsen. Instagram gebruikers die deze hashtag aanklikken zien dan in één oogopslag alle foto’s gemaakt door verschillende klanten. Om meer bezoekers te genereren, is het raadzaam om diverse social media platforms met elkaar te verbinden. Dit wordt ok wel een ‘multichannel’ strategie genoemd. Verwijs bijvoorbeeld op uw Facebook pagina naar uw andere social media accounts.

Bel mij terug.

Bel ons op 085 – 486 57 20 of vul het onderstaande formulier in. Wij bellen u z.s.m terug!







    De klant is bepalend voor uw horeca onderneming

    Bezoekers van restaurants kunnen een beoordelingen/recensie achterlaten op websites zoals Bekijk hier de website van TripAdvisor en Bekijk hier de website van IENS. Zulke recensies hebben een grote invloed op uw online reputatie. Het is dus zaak om positieve klanten te bedanken en negatieve reacties respectvol en beleefd te benaderen. Helaas zijn veel gasten eerder geneigd een beoordeling achter te laten als ze ontevreden zijn, wat een vertekend beeld schetst. Dit kan opgelost worden door uw klanten actief te vragen of ze een recensie achter willen laten.

    Behaal online succes met Dutch Blue

    De grote online concurrentie en de vele marketing mogelijkheden die het Internet te bieden heeft, kan overweldigend zijn. Het ontwikkelen van een online marketing strategie is dan ook niet eenvoudig, maar wel essentieel voor het behalen van succes in de horeca sector. Dutch Blue heeft al meer dan 10 jaar ervaring in online marketing en kan uw onderneming online succesvol maken. Wilt u ook investeren in de toekomst van uw bedrijf? Neem dan contact op met de marketing professionals van Dutch Blue voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek.

    Ik wil meer omzet

      Ik wil meer omzet.

      Wij geven graag vrijblijvend advies over het genereren van meer omzet voor jouw bedrijf.

      Bedrijfsnaam*

      Naam*

      Telefoonnummer*

      Ook online succes?

      Wij zijn erg benieuwd naar jouw verhaal. Wat doet jouw organisatie en welke missie heb je?
      We nemen graag met je door welke online successen voor jou in het verschiet liggen en hoe wij je kunnen helpen scoren.