Quality Score verbeteren.

Google Ads is een belangrijke manier om jouw website beter vindbaar te maken. Aangezien Google de meest gebruikte zoekmachine is kan je het je als bedrijf niet veroorloven om laag te staan in de...
Quality Score verbeteren Zoekmachines

Google Ads is een belangrijke manier om jouw website beter vindbaar te maken. Aangezien Google de meest gebruikte zoekmachine is kan je het je als bedrijf niet veroorloven om laag te staan in de resultaten. Als potentiële klanten naar jouw diensten of producten zoeken wil je uiteraard het liefst dat ze jouw bedrijf als eerste zien. Google rekent jouw positie in de zoekresultaten uit door te kijken naar het bedrag dat per klik geboden wordt en de Quality Score. Om makkelijker te vinden te zijn kan je meer geld uitgeven aan Google, maar het is minstens net zo belangrijk om ervoor te zorgen dat jouw Quality Score zo hoog mogelijk is. Maar wat is de Quality Score en hoe wordt deze door Google berekend? En hoe kan je jouw Quality Score verbeteren? In dit artikel lees je er alles over.

Wat is de Quality Score?

De Quality Score is een cijfer tussen de 1 en 10 waarmee Google bepaalt wat de kwaliteit is van jouw keywords. De drie belangrijkste factoren die jouw Quality Score bepalen zijn: keyword relevantie, de landingspagina ervaring en de verwachtte clickthrough rate (CTR). Om de Quality Score zo hoog mogelijk te krijgen is het dus erg belangrijk om rekening te houden met deze drie aspecten en te proberen om ze te verbeteren.

Quality Score optimalisatie

Met keyword relevantie bedoelen we hoe goed de zoektermen aansluiten bij de advertentieteksten. Keyword relevantie is het belangrijkste element van de Quality Score. Het komt het erop neer dat hoe meer de keywords aansluiten bij de advertentietekst, hoe beter. In de praktijk betekent dit dat hoe vaker je de keywords gebruikt in een advertentie of webpagina, hoe hoger de Quality Score zal zijn en hoe makkelijker je te vinden bent. Het is wel belangrijk dat de tekst leesbaar blijft, omdat er een grens zit aan hoe vaak je dezelfde keywords kunt gebruiken. Over het algemeen kan keyword relevantie ook verbeterd worden door specifieke zoektermen te gebruiken, in plaats van brede zoektermen.

De landingspagina is de webpagina waar bezoekers op terechtkomen als ze op jouw advertentie klikken. De landingspagina ervaring heeft ook weer effect op de Quality Score. De landingspagina ervaring houdt in dat de landingspagina duidelijk en op orde is en goed functioneert. Eén belangrijk punt is bijvoorbeeld de laadsnelheid: bezoekers hebben vaker de neiging om weg te klikken als de pagina blijft laden, dus het is een voordeel als jouw landingspagina makkelijk te bereiken is. Ditzelfde probleem speelt ook als een website niet intuïtief kan worden gebruikt, dus let er altijd op dat jouw landingspagina helder en overzichtelijk is, op elk mogelijk apparaat. Het is ook altijd belangrijk om te zorgen dat de inhoud van jouw landingspagina’s relevant en up-to-date is en dat alle links correct functioneren.

Tenslotte is er de verwachtte clickthrough rate (doorklik ratio). De clickthrough rate verwijst naar de mate waarop degenen die jouw advertentie zien (‘impressions’) er ook daadwerkelijk op klikken. Je kunt de clickthrough rate daarom als volgt uitrekenen: (klikken ? impressions) × 100% = clickthrough rate. Google probeert met een algoritme uit te rekenen wat de verwachtte clickthrough rate is, omdat zij prioriteit geven aan de advertenties waar veel mensen op klikken. Voor een betere clickthrough rate is het vooral belangrijk dat je een goede advertentie hebt die interesse wekt, met een pakkende tekst, maar die wel relevant is en aansluit bij wat jij aanbiedt. Anders zal het wel resulteren in meer klikken, maar minder aankopen.

Quality Score – Hoe relevant?
Uiteindelijk is Quality Score niet altijd het belangrijkste. Het heeft niet noodzakelijk invloed op hoe goed een advertentie is, hoe veel mensen erop klikken en hoe veel keer dit zal resulteren in een aankoop. Toch is het wel van belang op hoe makkelijk jij gevonden kan worden in Google. Quality Score kan je het beste zien als één van vele onderdelen die jouw Google Ads kan verbeteren.

Meer info?
Geïnteresseerd in het verbeteren van jouw Quality Score? Dutch Blue staat altijd klaar om te assisteren. Neem gerust contact met ons op!

Ik wil meer omzet

    Ik wil meer omzet.

    Wij geven graag vrijblijvend advies over het genereren van meer omzet voor jouw bedrijf.

    Bedrijfsnaam*

    Naam*

    Telefoonnummer*

    Ook online succes?

    Wij zijn erg benieuwd naar jouw verhaal. Wat doet jouw organisatie en welke missie heb je?
    We nemen graag met je door welke online successen voor jou in het verschiet liggen en hoe wij je kunnen helpen scoren.