Tips voor een succesvolle website..

U wilt met uw organisatie online resultaat behalen. Een succesvolle website is een belangrijke stap op weg naar online succes. Online identiteit van een bedrijf Vroeger werd een website veelal...
Tips & tricks

U wilt met uw organisatie online resultaat behalen. Een succesvolle website is een belangrijke stap op weg naar online succes.

Online identiteit van een bedrijf

Vroeger werd een website veelal aanzien als een eenvoudige aanvulling op de normale activiteiten van een bedrijf. Tegenwoordig is dat wel anders. Het belang van een professionele, informatieve en overtuigende website is door de jaren heen dan ook aanzienlijk toegenomen. Vandaag de dag is een succesvolle website dan ook zoveel meer dan gewoon een “extraatje”. Een website is het centrale punt geworden van de online identiteit van een bedrijf. Niet alleen biedt een website potentiële klanten de mogelijkheid om informatie te achterhalen over uw bedrijf, het biedt ook nog diverse extra mogelijkheden om in contact te komen met de mensen achter de onderneming. Was een website vroeger niets meer of minder dan een aanvulling voor een bedrijf, vandaag de dag moet ze bezoekers op een duidelijke en efficiënte manier kunnen informeren, overtuigen en overhalen tot actie.

Concrete visie

Het hebben van een website is één ding, maar is lang niet voldoende. Het gewoon opzetten en lanceren van een website zal er zelden voor zorgen dat u resultaat zult behalen. Om de juiste bezoekers aan te spreken en op een gepaste wijze te kunnen informeren is het belangrijk om een duidelijk businessplan te hebben. Ook een degelijke marketingstrategie is tegenwoordig essentieel om uw website te doen slagen. Bij het opmaken van uw businessplan is het noodzakelijk om met een aantal factoren rekening te houden. Denk bijvoorbeeld maar eens aan:

  • Het product of de dienst dat u wilt aanbieden
  • Welke markt u aan gaat spreken
  • Wat de behoeften zijn van deze markt
  • Welke substituten en alternatieven uw klant heeft voor uw product of dienst
  • Welke online identiteit u precies wenst neer te zetten

Daarnaast is het verstandig om een beeld te vormen van uw concurrenten. Wie zijn bijvoorbeeld uw belangrijkste concurrenten en wat heeft u te bieden wat de klant bij hen niet vindt. In een tijd waarin websites als paddenstoelen uit de grond schieten is het opmaken van een business plan alleen niet voldoende. Om uw website zo effectief mogelijk te laten functioneren en te laten converteren is het eveneens noodzakelijk om een duidelijke online marketingstrategie op te zetten. Wat dat betreft is de eerste regel “meten is weten”. Door gebruik te maken van een (gratis) systeem zoals het bekende Google Analytics kunt u heel veel nuttige informatie verzamelen die van essentieel belang kan zijn voor de groei van uw online identiteit. Ook sociale media mag tegenwoordig absoluut niet ontbreken uit uw online marketingstrategie net als een duidelijk beeld van het verschil tussen zoekmachine optimalisatie of SEO en betaalde zoekresultaten of PPC / SEA. Het opmaken van deze twee documenten mag dan misschien de nodige tijd in beslag nemen, we kunnen u verzekeren dat u deze geïnvesteerde tijd ongetwijfeld terug zult verdienen.

Onderschat nooit de hoeveelheid werk

Mensen of bedrijven die voor de eerste keer een website laten ontwikkelen en lanceren vergissen zich vaak in de hoeveelheid werk die daarmee gepaard gaat. Het is echter belangrijk om in te zien dat het opzetten van een website geen garantie biedt op snel geld verdienen zonder verder nog te moeten sleutelen aan uw online identiteit, in tegendeel. Het opzetten van een website is eigenlijk nog maar het halve werk. Wanneer uw website op het wereldwijde web staat is het noodzakelijk om deze op regelmatige basis aan te vullen met nieuwe content en de bestaande content verder te verbeteren. Een essentiële tip is dan ook om nooit de hoeveelheid werk te onderschatten die u in een succesvolle website moet investeren voordat deze daadwerkelijk zijn volle potentieel zal weten te bereiken.

Content, content en nog eens content

Tegenwoordig lijkt het allemaal slechts om één ding te draaien, namelijk om content, content en nog eens content. Het klopt inderdaad dat content voor een succesvolle website zeer belangrijk is, maar toch is het noodzakelijk om op te letten dat u niet voor overkill zorgt. Het regelmatig updaten van uw website met nieuwe content is goed voor de zoekmachine en voor de bezoeker, alleen is het essentieel om de kwaliteit van de content niet uit het oog te verliezen. Stel uzelf steeds de vraag of de uitbreiding die u gaat doen wel of niet interessant is voor de bezoeker. Te vaak uw website updaten of regelmatig content plaatsen die geen structurele meerwaarde biedt voor de bezoeker is vaak niet interessant. Dan kan een zekere moeheid ontstaan richting het bedrijf of de website waardoor uw aanpassingen u geen klanten zullen opbrengen, maar juist klanten kunnen kosten. Een andere belangrijke tip is om bij het schrijven van content niet teveel rekening te houden met zoekmachine optimalisatie. Uiteraard is het van belang om bepaalde keywords regelmatig te laten terugkomen in uw artikel, maar zorg er voor dat de SEO de leesbaarheid van uw content niet beïnvloedt. Het is dan ook eigenlijk vooral zaak om een balans te vinden tussen het vergroten van de vindbaarheid van uw website en het verspreiden van interessante informatie.

Een goede balans tussen design, indeling en content

Het eerste waar een bezoeker van een website mee in aanraking komt is het design. Het design moet de bezoeker dan ook een goed en vertrouwd, maar tevens een kwalitatief gevoel geven. Het design zorgt ook voor de uitstraling van uw onderneming op het internet waardoor deze moet aansluiten op uw huisstijl. Een mooi design is dus van niet te onderschatten waarde voor een website, maar is lang niet alles. Hoe mooi het design van uw website ook is, ook de indeling is van essentieel belang. Bezoekers haken immers snel af wanneer ze merken dat de navigatie niet logisch in elkaar zit en het daarom veel te lang duurt voordat ze de informatie vinden waarnaar ze op zoek zijn. Ook een goed design in combinatie met een duidelijke indeling is niet voldoende. De sleutel tot een kwalitatieve, goed draaiende website is en blijft de content. Door rekening te houden met de tips uit dit artikel zorgt u er voor dat uw content niet alleen over een informatieve waarde beschikt, maar dat deze daarnaast ook nog eens kan bijdragen aan een betere positie in de zoekmachines.

Uw website als succesvolle salesmachine?

Heeft u na het lezen van de tips uit dit artikel interesse gekregen in meer? Wilt u ook graag weten hoe u van uw website een succesvolle salesmachine kunt maken? Aarzel dan niet langer en neem contact met ons op en/of volg ons op Twitter en Facebook!

Ik wil meer omzet

    Ik wil meer omzet.

    Wij geven graag vrijblijvend advies over het genereren van meer omzet voor jouw bedrijf.

    Bedrijfsnaam*

    Naam*

    Telefoonnummer*

    Ook online succes?

    Wij zijn erg benieuwd naar jouw verhaal. Wat doet jouw organisatie en welke missie heb je?
    We nemen graag met je door welke online successen voor jou in het verschiet liggen en hoe wij je kunnen helpen scoren.