Wat is conversie optimalisatie?.

Jouw website of webshop is eindelijk live en je hebt een aantal advertentiecampagnes lopen via social media en Google Ads. Hiermee heb jij ervoor gezorgd dat er meer mensen op jouw website...
Conversie

Jouw website of webshop is eindelijk live en je hebt een aantal advertentiecampagnes lopen via social media en Google Ads. Hiermee heb jij ervoor gezorgd dat er meer mensen op jouw website terechtkomen. Wat blijkt? De verkopen vallen tegen en er wordt meer in advertenties geïnvesteerd dan dat er binnenkomt aan omzet.

Online marketing zorgt er in essentie op twee manieren voor dat je meer omzet genereert. Je zorgt ervoor dat er meer bezoekers op jouw website terechtkomen of je zorgt ervoor dat de website effectiever wordt. Met dat laatste realiseer je meer verkopen met dezelfde hoeveelheid verkeer op de website. Wanneer je hiermee aan de slag gaat, ben je bezig met conversie optimalisatie. Wat conversie optimalisatie precies is en hoe dit in zijn werk gaat, staat in deze blog. Wil jij ook meer omzet halen uit jouw websiteverkeer? Lees dan snel verder!

Optimaliseren van jouw website voor conversies

Simpeler kan het niet uitgelegd worden. Met conversie optimalisatie analyseer je de website en de salesfunnel om potentiële verbeteringen boven water te halen. Aan het begin van het proces is het van belang om alle verbeteringen in kaart te brengen en deze te documenteren.

Het optimaliseren van conversies draait allemaal om het uitvoeren van verschillende testen. Je begint met een aanname en stelt een hypothese op. Vervolgens zal er een nieuwe versie van een webpagina worden ontwikkeld. Met deze nieuwe pagina voer je een test uit om te kijken of deze effectiever is dan de huidige webpagina die je gebruikt. Uiteindelijk implementeer je de website die het meest effectief is en dus de meeste conversies behaald.

Zowel kleine als grote veranderingen in de tekst en webdesign kunnen al een grote impact hebben op het aantal mensen die besluiten om jouw product of dienst te kopen. Een goed voorbeeld is Hubspot. Zij merkten een stijging van 21% in het aantal klikken op een call-to-actionknop. De reden? Ze hadden de knop van het groen naar rood veranderd.

Waarom is conversie optimalisatie waardevol voor bedrijven?

Het eerdere voorbeeld van Hubspot is er één van velen. Duizenden en misschien wel meer bedrijven over de hele wereld halen voordeel uit het toepassen van conversie optimalisatie. Dit maakt het gelijk ook zo waardevol voor bedrijven. Het kan namelijk onderaan de streep veel meer omzet opleveren. Zelfs de meest kleine veranderingen kunnen een grote invloed hebben op het resultaat.

Om deze waardevolle resultaten voor elkaar te krijgen is het van belang om veel te testen. Conversie optimalisatie gaat uit van een wetenschappelijke benadering en is gebaseerd op de data die beschikbaar is. Zonder testen uit te voeren kan je alleen maar afgaan op jouw eigen onderbuikgevoel. Wanneer je test kom je er gelijk achter of een verandering positief of negatief uitpakt. Conversie optimalisatie is een constant proces, waarbij je ideeën door blijft testen.

Er zijn natuurlijk tientallen verschillende aspecten waar je op kan testen. Je kan bijvoorbeeld verschillende kopteksten uitproberen, nieuwe waardes en proposities communiceren, verschillende kleuren voor knoppen gebruiken of andere teksten ontwikkelen. Elke verandering die je doorvoert is een potentieel verbeterpunt en kan zorgen voor meer conversie op jouw website.

Meer halen uit jouw marketingbudget

Het optimaliseren van jouw website voor conversies heeft een hoop voordelen. Na het behalen van meer omzet, is het effectiever omgaan met het marketingbudget misschien wel het belangrijkste voordeel. Je zorgt er namelijk voor dat je met dezelfde hoeveelheid verkeer meer verkopen realiseert.

Dit is natuurlijk vele malen waardevoller dan nog meer geld uitgeven aan Google Ads of andere kostbare marketingmethodes. Je zorgt er met conversie optimalisatie simpelweg voor dat je met evenveel kosten meer verkoopt. Besluit je later alsnog om meer geld uit te geven aan advertenties? Dan betekent dat ook dat je nog meer rendement haalt uit jouw advertenties.

Op welke manier wordt conversie optimalisatie uitgevoerd?

Uiteraard zijn er tegenwoordig voldoende conversie optimalisatie specialisten te vinden. Deze specialisten zorgen ervoor dat jij zoveel mogelijk rendement uit jouw marketingbudget haalt. Nu is de vraag natuurlijk, hoe doen zij dit? Er zijn verschillende type werkzaamheden bij het uitvoeren van conversie optimalisatie:

A/B testing

Bij A/B-testing zorg je ervoor dat bezoekers van jouw website twee verschillende pagina’s te zien krijgen. De pagina kan verschillend zijn qua structuur, kleuren, tekst of afbeeldingen. Het kan ook zijn dat er maar een aantal details anders zijn, zoals de kleur van een specifieke call-to-actionknop. Vaak is het wel zo dat de pagina’s identiek lijken, met één groot verschil. A/B-testing is binnen de conversie optimalisatiewereld waarschijnlijk de populairste methode. Dit heeft te maken met de volgende voordelen:

  • Je kan testen met echte websitebezoekers
  • Meten is weten: objectieve data zorgt voor duidelijk inzicht in de resultaten
  • Stapsgewijs verhogen van de conversie op jouw website
  • De websitebezoekers merken niks van de testen die je uitvoert

Multivariate testing

Een wat meer ingewikkelde methode is Multivariate testing. Met deze werkwijze test je minimaal tientallen verschillende elementen. Dan gaat het vooral om de verschillende combinaties van de website elementen. Hierbij kan je denken aan de call-to-actionknoppen op de website. Je kijkt dan niet alleen naar de kleur, maar ook naar de boodschap, het uiterlijk en de eindbestemming van de knop. Bij deze werkwijze gaat het dus om hoe verschillende elementen invloed op elkaar hebben. Welke elementen zorgen samen voor het meest optimale resultaat?

De voordelen zijn vrijwel gelijk aan die van A/B-testing. Bij multivariate testing heb je nog het voordeel dat je van elk element en de combinaties van elementen op de website de impact kan testen.

Mouse tracking

De eerder genoemde werkwijzen zijn zeer waardevol en het laat zien hoe gebruikers jouw website ervaren. Het houdt hier nog niet op, want je hebt namelijk een manier om hier nog dieper op in te gaan. Met een tool als ‘Hotjar’ kan je precies zien hoe de gebruikers over jouw website navigeren. Je weet dan precies waar websitebezoekers op klikken en hoe vaak dit gebeurt.

Hotjar is hoogstwaarschijnlijk één van de populairste tools, omdat deze tool exact de muis volgt. Ook geeft de tool aan op welke punten bezoekers naar beneden of naar boven scrollen.

Conversie optimalisatie kan dus voor veel bedrijven zeer waardevol zijn. Dit zorgt er niet alleen voor dat je inzicht krijgt in het gedrag van de websitebezoekers, maar ook dat je hierop kan inspelen. Wie wil er nu niet meer omzet, zonder daar meer voor te moeten betalen?

 

Ik wil meer omzet

    Ik wil meer omzet.

    Wij geven graag vrijblijvend advies over het genereren van meer omzet voor jouw bedrijf.

    Bedrijfsnaam*

    Naam*

    Telefoonnummer*

    Ook online succes?

    Wij zijn erg benieuwd naar jouw verhaal. Wat doet jouw organisatie en welke missie heb je?
    We nemen graag met je door welke online successen voor jou in het verschiet liggen en hoe wij je kunnen helpen scoren.