Wat is Google Shopping?.

...
Zoekmachines

Wereldwijd zijn er meer dan één miljard mensen die gebruik maken van de Google zoekmachine. De kans is dan ook heel groot dat je wel eens iets gehoord hebt over Google Shopping. Het kan ook zo zijn dat je niet precies weet wat het is en wat je ermee kan of dat je niet wist dat het Google Shopping heette. Kort samengevat: het is een advertentiemogelijkheid die bedoeld is om meer omzet te realiseren voor webshops en te zorgen voor extra zichtbaarheid in de Google zoekmachine.

Google Shopping is een tool die onderdeel uitmaakt van de advertentiemogelijkheden binnen het Google Ads platform. Webshopeigenaren kunnen dit gebruiken om hogere klikfrequenties te behalen en op die manier ervoor zorgen dat er meer website bezoekers op een specifieke productpagina terechtkomen.

Net zoals bij SEA (Search Engine Advertising) worden de kosten bepaald aan de hand van een veilingproces. Voor elke klik betaald de webshopeigenaar een bepaald bedrag. Het principe van het veilingproces werkt relatief eenvoudig: hoe hoger het bod van een adverteerder, hoe meer kans dat het aanbod bovenaan de zoekmachine wordt geplaatst.

Hoe werkt Google Shopping?

Nu je ongeveer weet wat Google Shopping is, wil je natuurlijk ook weten hoe dit werkt, zodat ook jij meer omzet uit jouw webshop haalt. Google Shopping wordt mogelijk gemaakt door twee verschillende platforms: Google Ads (voorheen AdWords) en Google Merchant Center.

Google Ads & Google Merchant Center

Google Ads is uiteindelijk de plek waar de daadwerkelijke winkelcampagnes en het bijbehorende budget worden ingesteld. Binnen dit platform beheer je ook de biedingen, heb je inzicht in statistieken en is het mogelijk om aan de hand van de beschikbare data de campagne te optimaliseren.

Binnen Google Merchant Center zal er een productfeed aanwezig moeten zijn om advertenties te kunnen maken. In het kort is een productfeed een lijst van de details van jouw producten, in een structuur waar Google van houdt. Hierin staat het productnummer, geef je aan tot welke productcategorie het product behoord, welke kleur het heeft en wat de verzendkosten zijn.

Kosten

De kosten voor een Google Shopping campagne zijn afhankelijk van verschillende variabelen. Een voorbeeld van een variabele die invloed heeft op de kosten, is de concurrentie. Het is sterk afhankelijk van hoeveel er wordt geboden binnen het veilingproces voor een plek bovenaan de zoekmachine.

Wanneer een product uit jouw webshop terecht komt in een lijst van zoekresultaten, dan zal dit niks kosten. Je bent pas geld verschuldigd aan Google, wanneer een zoekmachinegebruiker ook daadwerkelijk op de link klikt. Op deze manier komt een potentiële klant direct op de productpagina.

Voordelen

Google is niet meer weg te denken uit de hoofden en strategieën van elke online marketeer. De bekendste en populairste zoekmachine van de wereld heeft natuurlijk een ongelofelijk groot bereik. Dat is dan ook gelijk de reden dat verschillende marketingtools en advertentiemogelijkheden van Google volop gebruikt worden door bedrijven. Bij Google Shopping is dit niet anders. Deze tool geeft je de mogelijkheid om jouw producten direct onder de aandacht te brengen bij jouw doelgroep en daarmee ook jouw potentiële klanten.

Een ander voordeel is dat Google Shopping goed werkt doordat het visueel is. De shopping advertenties werken daarom effectiever dan Google Ads die alleen voorzien zijn van een stukje tekst. Overigens is dit natuurlijk alleen toepasbaar voor bedrijven die een webshop hebben en fysieke producten verkopen. De zoekmachinegebruiker weet en ziet op welk product geklikt wordt, waardoor het conversiepercentage hoger ligt.

Door het grote bereik van Google heb je ook het voordeel dat je meer websitebezoekers naar jouw webshop trekt. Wanneer dit goed wordt ingezet, heb je in ‘no-time’ kwalitatief goede leads op de webshop die ook daadwerkelijk geïnteresseerd zijn in jouw producten.

Op welke wijze stel je Google Shopping in?

Om deze effectieve marketingtool te gebruiken, heb je toegang nodig tot de Merchant Center. Hiervoor heb je alleen een Google-account én een Google Ads-account nodig. Registreren voor de Merchant Center doe je via de volgende link: merchants.google.com

In het registratieproces zal Google je vragen om de website-URL te verifiëren. Dit kan via verschillende mogelijkheden. Wees niet bang! Alles wordt stap voor stap uitgelegd tijdens dit proces. Na het verifiëren van de website is het nodig om de productgegevens aan te leveren en beschikbaar te maken voor Google Shopping. Let wel op dat Google een eigen format hanteert, welke je na zal moeten leven. Alleen dan worden je producten goedgekeurd en krijg je het beste resultaat. Uiteindelijk gebeurt dit via feeds die alle informatie over het product bevatten. Deze feeds moeten geüpload worden in Google Merchant Center.

Zodra de feeds zijn aangemaakt en geüpload, kan je de advertentiecampagnes in Google Ads aanmaken. Voor personen die net beginnen met Shopping is het aan te raden om eerst testfeeds te maken. Het grote voordeel is dat je kan oefenen totdat je het goed hebt, testfeeds worden namelijk niet gepubliceerd.

Verhoog de omzet van jouw webshop

Jaarlijks komen er duizenden webshops bij. Niet iedereen is natuurlijk een concurrent, echter is het wel duidelijk dat het steeds lastiger wordt voor online ondernemers. Google Shopping zal zeker moeten behoren tot jouw marketingtool voor meer omzet. Het is ieder geval aan te raden om het uit te proberen. Doe je dit niet? Dan is de kans aanwezig dat potentiële klanten bij jouw concurrent terecht komen.

Hulp nodig bij het inrichten en inzetten van Google Shopping? Stuur ons een bericht en neem vrijblijvend contact op met één van onze Google Ads specialisten voor meer informatie.

Ik wil meer omzet

    Ik wil meer omzet.

    Wij geven graag vrijblijvend advies over het genereren van meer omzet voor jouw bedrijf.

    Bedrijfsnaam*

    Naam*

    Telefoonnummer*

    Ook online succes?

    Wij zijn erg benieuwd naar jouw verhaal. Wat doet jouw organisatie en welke missie heb je?
    We nemen graag met je door welke online successen voor jou in het verschiet liggen en hoe wij je kunnen helpen scoren.