De zoekoptie Voice Search de trend van 2018.

Google is begonnen als zoekmachine, maar is veranderd in een antwoordmachine. Voice search is de nieuwe manier om te zoeken in de zoekmachine. Zoeken middels het invoeren van zoekopdrachten behoort...
Actueel

Google is begonnen als zoekmachine, maar is veranderd in een antwoordmachine. Voice search is de nieuwe manier om te zoeken in de zoekmachine. Zoeken middels het invoeren van zoekopdrachten behoort straks tot het verleden. Doordat zoekopdrachten worden ingesproken zijn deze opdrachten meer vraag- en actiegericht. Het algoritme waar Google al een aantal jaar gebruik van maakt is Hummingbird. Google is steeds verder aan het ontwikkelen en wil graag ondersteuning bieden als persoonlijke assistent.

Hummingbird

Dit algoritme is onderdeel van het totale Google algoritme waarop zoekresultaten worden gerangschikt. Hummingbird speelt in op socialisatie, syntaxis en semantiek. Om ervoor te zorgen dat de resultaten in de zoekmachine aansluiten op vraag- en actiegerichte zoekopdrachten. Socialisatie staat voor de verbindingen die mensen maken denk hierbij aan de verbindingen tussen mensen op social media. Syntaxis en semantiek zijn meer taalgericht, waarbij syntaxis staat voor opbouw en structuur van de zinnen en semantiek voor de betekenis van de zoekopdracht. Voorheen werden de zoekopdrachten gebaseerd op de titel, headings en links. Nu wordt er ook daadwerkelijk gekeken of dat de inhoud van het document hierop aansluit.

Featured Snippet

Zoals in een eerder artikel op ons blog beschreven zijn featured snippets korte en bondige antwoorden op concrete vragen. En hiermee kom je als organisch zoekresultaat onder de betaalde zoekresultaten te staan. Hoe staat dit nu in verband met Voice Search? Doordat er bij een ingesproken zoekopdracht de opdracht op een natuurlijke wijze wordt ingesproken, zal deze vaak aansluiten op een featured snippet. Google wil namelijk een persoonlijke assistent zijn en wil daarom zo snel mogelijk kunnen antwoorden. De meeste zoekopdrachten afgelopen jaar begonnen dan ook met ‘hoe’, wat overduidelijk het begin is van een vraaggerichte zoekopdracht.

Bij de traditionele wijze van zoeken wordt er een hele lijst getoond met resultaten en dit is niet het geval bij een ingesproken zoekopdracht. Wanneer men op een smartphone een zoekopdracht inspreekt wordt er maar één resultaat getoond. En uit die hele lijst die je normaal gesproken zou hebben gekregen wordt alleen het resultaat getoond dat het meest overeenkomt met de featured snippet. Hierdoor is het ook voor kleinere en onbekendere organisaties mogelijk om tot dit resultaat te behoren.

Door de juiste korte en bondige antwoorden te verwerken die de vragen kunnen beantwoorden van hetgeen jij aanbiedt, kan jouw organisatie dus het getoonde zoekresultaat zijn! Denk er dus goed over na welke vragen jouw (potentiële) klanten mogelijk zullen stellen bij een zoekopdracht naar jouw organisatie en beantwoord deze.

Kunstmatige intelligentie

Kunstmatige intelligentie ook wel Artificial Intelligence (AI) genoemd. Hiervan is sprake wanneer machines eigen kennis kunnen vergaren. Denk hierbij aan software die steeds menselijker kan redeneren en instaat is problemen zelf op te lossen. Door het gebruik van kunstmatige intelligentie in de zoekmachines zal er ook steeds beter worden ingespeeld op de zoekopdrachten. Hierdoor zullen de zoekmachines natuurlijkere vergelijkingen kunnen maken tussen de zoekopdracht en de zoekresultaten. Hierdoor wordt uiteindelijk het beste zoekresultaat getoond.

Voice Search

‘OK Google’ en Siri zijn de assistenten als het gaat om handsfree zoekopdrachten in te spreken of spraakcommando’s in te spreken. Stel je voor je zit in de auto en ziet dat de tank van je auto bijna leeg is. Een toepasselijke zoekopdracht zou dan zijn ‘waar is het dichtstbijzijnde tankstation?’ Door deze zoekopdracht in te spreken vind je het beste resultaat en kan je vervolgens met een spraakcommando ervoor zorgen dat je daarheen wordt genavigeerd. In dit voorbeeld is er dus sprake van een zoekopdracht zowel vraag als actiegericht. Doordat via jouw smartphone de locatie bekend is waar je bent is deze ‘hyperlocal’ zoekopdracht mogelijk. Naast Google wordt er door Apple gebruik gemaakt van Siri voor voice search en bij Amazon door het gebruik van Amazon Echo.

Longtail-zoektermen
Als organisatie is het dus belangrijk dat je de juiste antwoord biedt betreft hetgeen (potentiële) klanten kunnen vragen. Voorheen werd er gesproken voor shorttail-zoektermen waarbij het ging om gerichte zoekwoorden. Door het inspreken van zoekopdrachten gaan we over naar longtail-zoektermen. Dit zijn de antwoorden op de vragen die worden gesteld en hierbij worden dus meer woorden gebruikt. Doordat de vragen op een natuurlijke wijze worden ingesproken sluit je hierop aan door in het antwoord gebruik te maken van dagelijks taalgebruik.

Micro-momenten
Voice search wordt vaak gebruikt wanneer men onderweg is en dit zijn de micro-momenten. Hierdoor is er een grote stijging ontstaan in de zoektermen gericht op deze micro-momenten. Hierbij gaat het erom dat men iets wil weten, ergens naartoe wil, iets wil doen of iets wil kopen. Deze zoekopdrachten vragen een snelle reactie van de zoekmachine en dient te kunnen worden beantwoord in spraak. Wanneer je onderweg bent en je wilt snel iets weten is het ook fijn als je hiervoor het zoekresultaat niet hoeft te lezen, maar kunt horen.

Om ervoor te zorgen dat jouw website wordt getoond bij een ingesproken zoekopdracht dien je dus rekening te houden met meerdere factoren. Heb jij ondersteuning nodig om ook via ingesproken zoekopdrachten goed vindbaar te zijn? Neem dan contact met ons op!

Ik wil meer omzet

    Ik wil meer omzet.

    Wij geven graag vrijblijvend advies over het genereren van meer omzet voor jouw bedrijf.

    Bedrijfsnaam*

    Naam*

    Telefoonnummer*

    Ook online succes?

    Wij zijn erg benieuwd naar jouw verhaal. Wat doet jouw organisatie en welke missie heb je?
    We nemen graag met je door welke online successen voor jou in het verschiet liggen en hoe wij je kunnen helpen scoren.