Zorgen gepersonaliseerde advertenties voor meer bezoekers op uw website?.

Via Google Adwords en in nog sterkere mate Facebook is het mogelijk om zeer gericht te adverteren. Maar dat het kan, en dat het intuïtief misschien ook wel goed werkt, betekent niet dat
Websites
Via Google Adwords en in nog sterkere mate Facebook is het mogelijk om zeer gericht te adverteren. Maar dat het kan, en dat het intuïtief misschien ook wel goed werkt, betekent niet dat gepersonaliseerde advertenties ook daadwerkelijk effectiever zijn. In een recent wetenschappelijk onderzoek, een zeldzaamheid in dit nu nog kleine vakgebied, is een poging gedaan om feit van fictie te scheiden. Zorgen gepersonaliseerde advertenties voor meer bezoekers op uw website, en is deze manier van adverteren relevanter en aantrekkelijker voor uw (potentiële) klant?

Specifieker dan ooit tevoren

In het verleden is wel onderzoek gedaan naar de gebruikerservaring. Het is meermaals aangetoond dat consumenten gepersonaliseerde advertenties relevanter vinden, maar er zijn ook bedenkingen. Het noodzakelijke gebruik van persoonlijke informatie wordt vaak als onplezierig of zelfs griezelig ervaren. Daarom hebben twee onderzoekers van de Amerikaanse University of Georgia specifiek onderzocht of deze manier van adverteren invloed had op de mate van visuele aandacht voor de reclames, en welke gevolgen dat had voor de effectiviteit van de reclameboodschap.

Aandacht meten via oogbewegingen

Het onderzoek werd uitgevoerd in laboratoriumomstandigheden. 93 studenten kregen een zogenaamde eye-tracker aangemeten. Dat is een apparaat om oogbewegingen te volgen, waardoor bepaald kan worden waar iemand naar kijkt, en hoe lang. Vervolgens kregen ze de opdracht om een bepaalde website te bekijken. Daarop werd een nieuwsbericht getoond over de mogelijke negatieve gezondheidseffecten van een gebrek aan slaap in de adolescentie. Om het artikel heen stonden twee banner/advertenties, allebei voor een fictief koffietentje.

Bel mij terug.

Bel ons op 085 – 486 57 20 of vul het onderstaande formulier in. Wij bellen u z.s.m terug!





Onderzoeksopzet

Voor het onderzoek werden de 93 studenten onderverdeeld in vier groepen. Elke groep kreeg een ander soort advertentie en/of een ander soort taak toebedeeld:

De eerste groep kreeg gepersonaliseerde advertenties te zien. De advertenties waren gepersonaliseerd door de naam van de deelnemer, de universiteit waar ze aan studeerden en de plaats waar ze zich in bevonden in de tekst van de advertentie te noemen. Als taak kreeg deze eerste groep de opdracht om de drie sterkste argumenten te vinden in het artikel over slaapgebrek.
-Aan de tweede groep werden ook op een dergelijke wijze gepersonaliseerde advertenties getoond. De deelnemers van deze groep hoefden echter geen specifieke taak te volbrengen.
De derde groep kreeg advertenties zonder gepersonaliseerde elementen te zien. Maar de deelnemers uit deze groep moesten wel weer de drie sterkste argumenten vinden.
De vierde groep kreeg geen gepersonaliseerde advertenties te zien en hoefde ook geen specifieke taak te volbrengen.

Meer aandacht voor gepersonaliseerde advertenties

Het onderzoek leverde diverse resultaten op. In de eerste plaats kon worden aangetoond dat er meer aandacht en een langere kijktijd wordt geschonken aan een gepersonaliseerde advertentie ten opzichte van een advertentie die niet was verrijkt met op de gebruiker toegesneden elementen. Het bleek echter wel zo te zijn dat dit vooral bij de eerste groep studenten meetbaar was. Zij moesten de website met een specifiek doel bekijken, en dus ook met meer aandacht. Indien de gebruiker dus actief de interactie aangaat met een website, kan een gepersonaliseerde advertentie effectief zijn.

Dat was echter wel een belangrijke voorwaarde voor de effectiviteit in dit onderzoek. De tweede groep en de vierde groep, die geen specifieke taak hadden gekregen bij het bekijken van de website, vielen namelijk vooral op door hun ‘banner blindness’, bannerblindheid. Dat is een al jarenlang bekend fenomeen in de reclamewereld, waar gebruikers advertenties zoveel mogelijk negeren. Dat deden beide groepen dermate grondig dat niet of nauwelijks kon worden aangetoond dat een gepersonaliseerde advertentie meer effect had dan een niet-gepersonaliseerde reclameboodschap. Beide werden genegeerd.

Gepersonaliseerde advertenties relevanter voor de proefpersonen

Verder bleek uit het onderzoek niet dat een gepersonaliseerde advertentie sterkere gevoelens van negativiteit losmaakte dan een niet-gepersonaliseerde reclame. Het gebruik van persoonlijke gegevens in een reclame banner zoals de naam, de locatie en de universiteit van proefpersonen was dus geen aanleiding voor een mindere beoordeling van de advertentie. De onderzoekers achten het mogelijk dat dit komt doordat de advertenties door de personalisering relevanter zijn voor de proefpersonen.

Gepersonaliseerde advertenties voor meer bezoekers? Wij helpen u graag!

Als u een reclamecampagne wilt gaan opzetten, kan dit onderzoek handvatten bieden voor uw aanpak. Gepersonaliseerde advertenties kunnen er voor zorgen dat u meer (potentiële) klanten naar uw website aantrekt, dit omdat deze advertenties relevanter zijn en meer aandacht trekken. U wilt echter geen negatieve associaties oproepen, zoals een mogelijke inbreuk op de privacy van de bezoeker. Wilt u meer weten over de kansen en risico’s van gepersonaliseerd adverteren, of wilt u hulp bij uw volgende advertentiecampagne? Neem vandaag nog vrijblijvend contact op en schakel de hulp in van onze experts!

Ook online succes?

Wij zijn erg benieuwd naar jouw verhaal. Wat doet jouw organisatie en welke missie heb je?
We nemen graag met je door welke online successen voor jou in het verschiet liggen en hoe wij je kunnen helpen scoren.