5 stappen naar een effectieve Facebook campagne.

...
Social media

Facebook kan een zeer krachtig platform zijn voor het vermarkten van jouw producten of diensten. Het is waarschijnlijk zelfs een van de meest effectieve manieren om jouw ideale klant te bereiken. Als je nog niet adverteert via Facebook, begin daar dan zo snel mogelijk mee. Als je al wel adverteert Facebook, goed bezig! Voor beide groepen hebben wij een aantal praktische tips op een rijtje gezet. Deze tips gebruiken wij zelf ook bij het ontwikkelen van een campagne voor onze klanten.

Definieer jouw ideale klant

Klinkt eenvoudig, toch?! Maar hoe goed ken jij jouw ideale klant nou echt? Facebook kent ze ieder geval wel heel goed. Het ontwikkelen van een klantprofiel (of in marketingtermen: buyer persona) is een goede start naar het bereiken van de juiste doelgroep. Begin met de leeftijd, het geslacht, de interesses en het gedrag dat ze vertonen op het internet. Op deze manier zal je erachter moeten komen hoe groot jouw potentiële doelgroep is. Deze informatie is zeer waardevol en is belangrijk voor het succes van jouw advertentiecampagne.

Maak gebruik van jouw eigen klantdata

Een van de meest belangrijke data is jouw eigen klantdata. Hieruit kan geconcludeerd worden wat voor soort klanten nu al zaken met je doen. Deze informatie kan je eenvoudig naar Facebook uploaden en gebruiken om een effectieve campagne op te zetten. Door gebruik te maken van jouw eigen data, elimineer je als het ware de mensen die geen zaken met je doen. Dit is helemaal niet erg, want de meeste bedrijven halen namelijk de meeste omzet uit de bestaande klanten. Door je nog meer op deze klantengroep te focussen, kan je eenvoudiger een relatie opbouwen.

De data kan je ook op een andere manier inzetten binnen Facebook. Dit is misschien wel een van de beste functionaliteiten die het platform biedt. Je kan namelijk jouw bestaande klantendata matchen met de gegevens van nieuwe (potentiële) klanten die op Facebook zitten. De werking is als volgt: je neemt de huidige klantdata, upload die naar Facebook en je creëert hiermee een zogeheten ‘Look-A-Like audience’. Dit is de groep die veel overeenkomsten heeft met jouw huidige klanten. Met deze informatie kan Facebook een potentiële klantenlijst genereren met gegevens die jij wellicht over het hoofd ziet.

Eenvoudig gezegd: dit is een zeer effectieve manier om jouw boodschap over te brengen bij mensen die vergelijkbare kenmerken hebben als jouw huidige klanten. Deze mensen doen alleen nog geen zaken met je en dat is natuurlijk wel iets wat je wilt realiseren.

Facebook Pixel: meten is weten

Als je nog geen Facebook Pixel hebt ingesteld op jouw website, regel dit dan zo snel mogelijk. Het platform geeft je hiermee de mogelijkheid om allerlei belangrijke website data te meten. Deze data kan je gebruiken om de advertentiecampagnes te optimaliseren. Dit is vooral handig als je een campagne ontwikkelt, die gericht is op conversie of naamsbekendheid. Met de data kan je snel en eenvoudig zien welke advertenties het beste presteren.

Laten we een campagne gericht op conversie als voorbeeld nemen. Deze campagne zou ervoor moeten zorgen dat mensen die hoogst waarschijnlijk interesse hebben in jouw product, een specifieke actie uitvoeren op de website. Facebook noemt deze actie van Facebook gebruikers: “activiteiten”. Binnen het platform zijn er negen standaard activiteiten.

Je hebt bijvoorbeeld de activiteiten “bekijk content”, “voeg toe aan winkelmand” en “aankoop”. Dit zijn drie activiteiten waar alle website bezoekers doorheen gaan voor zij een product kopen. Eerst bekijken ze het product (bekijk content), dan voegen zij het product toe aan hun winkelmand (voeg toe aan winkelmand) en de laatste stap is het voltooien van de aankoop. Voor meer informatie over de stappen die een persoon in het koopproces doorloopt, kan je de blog ‘Inspelen op de Customer Journey’ lezen.

Als je de pixel op een goede manier instelt, lijkt het op een gigantische sales funnel. Stel je hebt elke maand 10.000 website bezoekers, 5.000 van deze bezoekers bekijken het product, 1.000 hiervan voegen het product toe aan de winkelmand en 150 personen gaan daadwerkelijk over op aankoop van het product. Een conversie campagne laat je stapsgewijs naar het uiteindelijke doel toe werken: de aankoop.

Uiteindelijk geldt: hoe meer mensen jouw content zien, hoe vaker jouw producten in het online winkelmandje belanden. Dit zou moeten resulteren in meer verkopen. Het is dus cruciaal om een campagne te ontwikkelen, die gericht is op het leiden van een specifieke doelgroep naar jouw product.

A/B test elke advertentie

Je komt op het punt dat je de campagne wil gaan starten. Voordat je op de knop promoten drukt, zal je eerst nog iets anders moeten doen. Het is ontzettend belangrijk om de advertenties te testen. Het zou kunnen dat jij jouw doelgroep volledig in kaart hebt gebracht, deze in Facebook upload, maar dat je geen enkele verkoop realiseert. De kans is dan groot dat de content van jouw ontwikkelde advertentie niet goed genoeg is. Je wilt hier natuurlijk achter komen, voordat je honderden euro’s aan een Facebook campagne kwijtraakt.

De data die jij te zien krijgt vanuit de ingestelde pixels, kan helpen bij het analyseren van de resultaten uit de A/B test. Facebook pixel laat namelijk zien welke advertentie de meeste verkopen realiseert. Met deze informatie kan jij jouw marketingbudget gericht en effectief gebruiken voor de juiste advertentie.

Dit zijn de belangrijkste tips die wij jou mee willen geven bij het opzetten van een Facebook advertentiecampagne. Ondanks dat afgelopen week bekend is geworden dat Facebook maar liefst 700.000 gebruikers in Nederland heeft verloren, is het nog steeds een ontzettend krachtige tool. Op dit moment zijn er 10,1 miljoen Facebook gebruikers die jij als ondernemer met een Facebook advertentiecampagne kan bereiken.

Wil jij ook Facebook gaan inzetten voor jouw online marketingstrategie? Neem dan contact op met één van onze Facebook campagne experts.

Ik wil meer omzet

Ik wil meer omzet.

Wij geven graag vrijblijvend advies over het genereren van meer omzet voor jouw bedrijf.

Bedrijfsnaam*

Naam*

Telefoonnummer*

Ook online succes?

Wij zijn erg benieuwd naar jouw verhaal. Wat doet jouw organisatie en welke missie heb je?
We nemen graag met je door welke online successen voor jou in het verschiet liggen en hoe wij je kunnen helpen scoren.