De gunfactor van social media..

Ik volg verschillende organisaties op social media. Niet alleen omdat ik fan van een bedrijf ben, maar vooral om op de hoogte te blijven en zij vaak inspirerende verhalen posten of juist berichten...
Social media

Ik volg verschillende organisaties op social media. Niet alleen omdat ik fan van een bedrijf ben, maar vooral om op de hoogte te blijven en zij vaak inspirerende verhalen posten of juist berichten met humor delen. Wat zij in ieder geval allemaal gemeen hebben, is een persoonlijke benadering. Hierdoor ga ik meer waarde aan het bedrijf hechten en zie bedrijf niet langer als een organisatie die ver van mij vandaan staat. Ik weet welke mensen er werken en wat er allemaal achter de schermen gebeurd. Het bedrijf heeft een gezicht gekregen!

Vertrouwen is succes

Doordat ik nu een completer beeld bij het bedrijf heb, heb ik nu ook meer vertrouwen in de onderneming. Ik doe liever zaken met mensen dan met bedrijven, omdat ik het hen gun. U waarschijnlijk ook, denk er maar eens over na. Wanneer u moet kiezen tussen vijf bijna identieke bedrijven, dan kiest u hoogstwaarschijnlijk het bedrijf, waar u een band mee heeft. De band hoeft niet eens zo sterk te zijn, als u het gevoel heeft iemand te kennen binnen een bedrijf, scheelt dit al enorm. Een bedrijf dat u kent of waar u een band mee heeft, gunt u eerder een opdracht. De prijs is lang niet de beslissende factor in een beslissingsproces.

Zo werkt het dus ook online. Als bedrijf zijnde moet u een gunfactor creëren. Laat zien wie u bent, heeft het bedrijf een gezicht door de het team naar voren te laten komen en laat zien wat er achter de schermen gebeurd. Het zijn nou net die kleine dingen die het op social media doen en waar u online succes mee kunt behalen.

Volgers omzetten naar fans

De NS bijvoorbeeld, heeft het eindelijk door en gebruikt humor voor het creëren van een gunfactor en zet volgers om in fans. Op z’n tijd wat zelfspot kan absoluut geen kwaad.

KLM die heeft het helemaal begrepen en is naar mijn mening de koploper op het gebied van social media. Zij zijn dan ook niet voor niks de grote winnaar van ‘De Beste Social Media Awards 2014’. Zij laten zien dat ze goed luisteren naar hun klanten en benaderen hun klanten op een leuke manier. KLM reageert op alle berichten en reacties op hun Facebook pagina. Een vraag, een klacht of een compliment? Het maakt niet uit, KLM reageert en er zijn al vaak leuke post uitgekomen welke viraal zijn gegaan. Het is nooit zomaar wat knip en plakwerk, zij besteden echt tijd aan hun social media en zien het belang hier van in.

gunfactorsm

Veel volgers, weinig fans

Veel volgers op uw social media kanaal is niet alles, dat laat Vodafone wel zien. Vodafone heeft van de Nederlandse telecom bedrijven de meeste likes op hun Facebook, namelijk 220.327. Vodafone plaatste tijdens Halloween een post om iedereen een fijne Halloween te wensen. Maar liefst 160 reactie zijn er geplaatst naar aanleiding van dit bericht. Als u de reacties gaat lezen, kunt u zien dat er geen enkele positieve reactie tussen zit. Sterker nog, geen enkele reactie gaat over Halloween. Iedereen meld eigenlijk alleen maar zijn klachten bij dit bericht. Dit geeft aan hoe belangrijk de gunfactor is. Vodafone, bedankt voor dit voorbeeld!

gunfactor

Hoe het niet moet

Laatst kwam ik opnieuw een social fail tegen, dit keer van het bedrijf Plant & Warmth BVBA. Dit bedrijf verkoopt natuurlijke en gezonde Stevia-producten. Een tijd geleden kocht Fientje een product van het bedrijf, maar was hierover niet tevreden. Zij heeft via de website van Plant & Warmth een e-mailtje gestuurd waarop zij geen reactie ontving.
Fientje dacht hun via Facebook te kunnen bereiken, maar wanneer het bedrijf reageerde op haar bericht ging het mis.

gunfactor

Het bedrijf werd overspoelt met negatieve reacties. Zij hebben niet hun fout hersteld, sterker nog zij hielden stand. Uiteindelijk zag het bedrijf geen andere uitweg om hun Facebook pagina te sluiten.

gunfactor

Ga strategisch te werk

De kracht van social media heeft zich inmiddels al vaak genoeg bewezen. Zowel positief als negatief, er zijn nog vele voorbeelden. Denk na voordat u als organisatie met social media aan de slag gaat en ga strategisch te werk. Ik denk graag met u mee hoe we social media voor uw bedrijf succesvol in kunnen zetten. Samen werken we een campagne uit waarmee u een gunfactor kunt creëren. Gunt u mij deze uitdaging?

Ik wil meer omzet

    Ik wil meer omzet.

    Wij geven graag vrijblijvend advies over het genereren van meer omzet voor jouw bedrijf.

    Bedrijfsnaam*

    Naam*

    Telefoonnummer*

    Ook online succes?

    Wij zijn erg benieuwd naar jouw verhaal. Wat doet jouw organisatie en welke missie heb je?
    We nemen graag met je door welke online successen voor jou in het verschiet liggen en hoe wij je kunnen helpen scoren.