De opkomst van visual search.

De verschillende online zoekmachines die het internet kent, worden voortdurend doorontwikkeld. Ondanks de toenemende functionaliteiten van de zoekmachines, wordt het invoeren van zoekopdrachten...
Social media

De verschillende online zoekmachines die het internet kent, worden voortdurend doorontwikkeld. Ondanks de toenemende functionaliteiten van de zoekmachines, wordt het invoeren van zoekopdrachten gedaan via een toetsenbord. Hier komt echter verandering in, door de komst van onder andere ‘visual search’. De tech-giganten Google, Amazon en Apple zetten steeds meer in op Artificial Intelligence (AI). Een goed voorbeeld hiervan is voice search .

Dit is echter niet de enige technologie die op dit moment trending is. Het zit nog in de beginfase en de adaptatie van deze techniek staat zeker nog in de kinderschoenen, maar visual search is een ontwikkeling van de toekomst. Je hebt het gezegde: ‘een foto is meer waard dan duizend woorden’ vast al eens een keer gehoord. Waarom zouden wij dan al onze zoekopdrachten telkens maar weer moeten intypen? Visual search zorgt ervoor dat je deze stap over kan slaan.

De CEO van Pinterest, Ben Silbermann, denkt zelfs dat de manier van hoe wij zoekmachines gebruiken heel anders zal worden. Volgens hem zal het in de toekomst meer gaan om afbeeldingen, dan om getypte zoekwoorden:

“The future of search will be about pictures rather than keywords.”

Er zijn bedrijven die nu al veel inzetten op deze technologie. Bedrijven, zoals Pinterest en Asos hebben hier al grote stappen in kunnen maken. De manier waarop zij visual search inzetten, zorgt ervoor dat het veel eenvoudiger wordt producten te vinden die je wilt. Deze nieuwe technologie zorgt voor gemak en tijdsbesparing voor consumenten. Het heeft dus een gigantische potentie voor bijvoorbeeld webshops. In deze blog lees je alles over de toekomst van visual search en hoe je dit in jouw voordeel kan gebruiken als online marketeer.

De groei van visual search

De technologie van visual search is vele malen complexer dan het tekst-gebaseerde zoeken. Een afbeelding is namelijk zelf de zoekopdracht. Zoekmachines worden echter steeds beter in het analyseren van de afbeeldingen, waardoor je steeds betrouwbaardere en relevantere resultaten krijgt. Doordat de technologie steeds beter wordt, zie je ook dat er steeds meer gebruik wordt gemaakt van visual search.

De toename van het aantal voice search zoekopdrachten loopt enigszins parallel met de toename van het aantal visual search zoekopdrachten. Internetgebruikers kunnen nu zoeken met een afbeelding, met de camera van een smartphone of zoeken via augmented reality applicaties. De toename wordt bevestigd door een rapport uit 2017 van Jumpshot en Moz. Uit dit rapport blijkt dat 27 procent van alle zoekopdrachten worden gedaan met visual search.

Het lijkt er bovendien op dat de CEO van Pinterest gelijk heeft gehad met zijn quote over de toekomst van visual search. Pinterest rapporteert namelijk 600 miljoen maandelijkse zoekopdrachten, die uitgevoerd worden met hun lens technologie. Ook Google heeft baat bij de technologie, gezien het feit dat er nooit eerder zoveel op afbeelding gebaseerde zoekopdrachten werden uitgevoerd. Het mag dus duidelijk zijn dat het gebruik van visual search groeit, en snel ook.

In het volgende stuk wordt er verder ingegaan op hoe mensen deze technologie gebruiken, wat er allemaal mogelijk is en hoe het zich in de toekomst gaat ontwikkelen.

Op welke manier wordt er gebruik gemaakt van visual search?

Zoals eerder in de blog aangegeven, zijn er al verschillende tech-giganten die inzetten op deze relatief nieuwe technologie. Voor online marketeers en ondernemers is het vooral interessant om te weten hoe deze grote bedrijven visual search beschikbaar maken voor het grote publiek. Met deze kennis kan je namelijk visual search inzetten als marketingtool.

Pinterest

Bij Pinterest kan je specifieke gebieden van een afbeelding uitlichten. Het uitgelichte deel van de afbeelding wordt gebruikt om een vergelijkbare afbeelding (of product) op het platform te vinden. Pinterest heeft deze tool al sinds 2014 beschikbaar gemaakt voor haar gebruikers.

Sindsdien heeft Pinterest de mogelijkheden van visual search gebruikt om hun zoekfunctie te verbeteren. Je kan nu namelijk afbeeldingen vinden aan de hand van objecten die je in ‘real-life’ ziet. Deze toepassing wordt Pinterest Lens genoemd:

“Pinterest Lens lets you use the camera in your Pinterest app to discover ideas inspired by objects you see, out in the real world.”

Nieuwsgierig zoals wij zijn, wilden wij dit natuurlijk direct uitproberen. En tot onze verbazing werkt het echt héél erg goed. Onze eerste test van Pinterest Lens, was een afbeelding van een Bluetooth koptelefoon:

Pinterest herkent direct wat voor een product het is. De toepassing herkent het merk of model echter niet. Desondanks is het wel indrukwekkend:

Vervolgens heb je de mogelijkheid om door te lijst te scrollen. Sommige afbeeldingen hebben zelfs een directe link met de webshop, waar het product wordt aangeboden. Het is dus een zeer efficiënte en eenvoudige manier om vergelijkbare producten te vinden op het internet.

Pinterest gebruikt deze technologie vooral om meer gebruikers aan te trekken en op die manier een sterk platform neer te zetten, waar bedrijven op kunnen adverteren. Een eerder onderzoeksrapport wijst uit, dat het koopgedrag van 90% van de wekelijkse Pinterest gebruikers wordt beïnvloed door de dingen die zij op Pinterest zijn tegengekomen.

Het platform maakt hier slim gebruik van door een nieuwe functionaliteit toe te voegen: Shop the look. Hiermee maakt Pinterest het mogelijk voor adverteerders om verschillende fashion- of thuis decoratie producten onder de aandacht te brengen bij de gebruikers. Gebruikers hoeven alleen een specifiek deel van een afbeelding uit te lichten, om de producten van een specifieke look te vinden.

Google

Ook Google houdt zich natuurlijk bezig met de nieuwste ontwikkelingen. Met betrekking tot visual search, heeft het bedrijf de Google Lens ontwikkeld. Het doel van deze nieuwe ontwikkeling volgens Google? Het vinden van specifieke afbeeldingen makkelijker en toegankelijker maken voor de consument.

Bij de nieuwere Android smartphones, zit deze functie al reeds ingebouwd. Dit betekent dat je er geen aparte App voor hoeft te downloaden. Hiermee haalt Google een drempel weg en wordt er verwacht dat mensen de technologie meer zullen gebruiken. Zoals bij Pinterest, biedt de Google Lens ook de mogelijkheid om direct en snel te kunnen shoppen. Ook dit hebben wij getest. Het lijkt erop dat de visual search van Google, nog niet zo ver is als die van Pinterest. In vergelijking met het eerder genomen voorbeeld van een koptelefoon, kon de Google Lens ons namelijk niet van relevante zoekresultaten voorzien. Een portemonnee lukte dan weer wel:

Hoe kan je als merk effectief gebruik maken van visual search?

Het mag in ieder geval duidelijk zijn dat visual search een enorme potentie heeft voor de retail. Wellicht dat dienstverlenende bedrijven, zoals kapperszaken of schoonheidssalons, hier in de toekomst ook voordeel uit kunnen halen. Dit zal echter nog moeten blijken. Er zijn een aantal manieren om nu al voordeel te halen uit visual search voor de retail:

1. Focus op SEO voor afbeeldingen

De groei van visual search houdt in dat de concurrentie op dit gebied heviger zal worden. Je kan de nieuwe technologie in jouw voordeel gebruiken, door SEO toe te passen op de afbeeldingen. Wat kan resulteren in meer organisch verworven website bezoekers.

2. Gebruik de tool voor jouw eigen website of App

Op dit moment gebruiken 8% van de retailers visual search, wat nu al een aanzienlijk hoog percentage is. Naar verwachting zal dit percentage alleen maar stijgen. Als merk of bedrijf wil je natuurlijk niet achter de feiten aanlopen. Het is dus belangrijk om nu al te kijken naar de mogelijkheden, om visual search in jouw website of applicatie te bouwen.

3. Adverteren op Pinterest

Zoals eerder aangegeven zijn er 600 miljoen Pinterest Lens zoekopdrachten elke maand. Sinds de lancering van de technologie, heeft het gebruik constant een duurzame groei laten zien. Dit in combinatie met het feit dat de helft van alle Pinterest gebruikers wel eens een aankoop hebben gedaan, na het zien van een advertentie op het platform, wijst erop dat het zeer verstandig is voor webshops om zich hierop te richten.

Dankzij de technologie die beschikbaar wordt gesteld door Pinterest en de geavanceerde afbeelding herkenning, kunnen merken nu effectiever adverteren op het platform. Ook heeft Pinterest aangekondigd zich nog meer te gaan richten op Pinterest shopping het komende jaar. Oftewel, de ontwikkelingen gaan alleen maar door en worden daarmee alleen maar beter.

Wil je meer weten over hoe je een webshop kan laten presteren? Lees dan de blog “Verkoop meer met je webshop – 6 tips.” Of neem contact op met een van onze specialisten.

Ik wil meer omzet

    Ik wil meer omzet.

    Wij geven graag vrijblijvend advies over het genereren van meer omzet voor jouw bedrijf.

    Bedrijfsnaam*

    Naam*

    Telefoonnummer*

    Ook online succes?

    Wij zijn erg benieuwd naar jouw verhaal. Wat doet jouw organisatie en welke missie heb je?
    We nemen graag met je door welke online successen voor jou in het verschiet liggen en hoe wij je kunnen helpen scoren.