Verkoop meer met je webshop – 6 tips.

Als jij producten online verkoopt, dan is het van groot belang dat jouw webshop ook opvalt. Consumenten worden constant overspoeld met advertenties op internet, maar het is daarom ook steeds
Meer verkopen met je webshop - webwinkel Conversie

Als jij producten online verkoopt, dan is het van groot belang dat jouw webshop ook opvalt. Consumenten worden constant overspoeld met advertenties op internet, maar het is daarom ook steeds moeilijker geworden om als webshop potentiële klanten over te halen om producten aan te schaffen. De beslissende factor is vaak vertrouwen: je moet als bedrijf de consument snel kunnen overtuigen dat jij een professionele webshop hebt. Ze moeten een gevoel hebben dat ze op je aan kunnen en dat alle aspecten van het koopproces (de webshop, bestelling, betaling, levering en de kwaliteit van de producten zelf) aan hun eisen zullen voldoen. Verkoop meer met je webshop door het volgen van deze 6 tips.

1. Ontwerp een sterke eCommerce pagina

Veel van de tips die we genoemd hebben in ons eerdere artikel over effectief webdesign kunnen ook hier toegepast worden. Een gestroomlijnde pagina, die helder is ingericht, zal veel meer vertrouwen wekken dan een pagina met onnodige links, irrelevante tekst, te veel afbeeldingen of schreeuwerige advertenties. Een andere goede tip is om te zorgen dat jouw ontwerp en teksten aansluiten bij jouw brand: een nette, standaard tekst is misschien effectief, maar als jouw brand heel luchtig en vrolijk is val je misschien meer op met teksten die daarop aansluiten.

2. Focus op het visuele in jouw ontwerp

Afbeeldingen zijn over het algemeen belangrijker dan tekst, zeker bij een webshop. Een heldere afbeelding van hoge kwaliteit met een korte, duidelijke omschrijving, werkt vaak beter dan een grote hoeveelheid tekst. Consumenten klikken, scrollen of lezen al snel door, dus het is essentieel dat jouw producten goed in het oog springen. Dit is extra belangrijk voor een mobiele pagina, waar je minder ruimte hebt. Probeer ook om opvallende afbeeldingen van jouw producten te gebruiken, die het liefst afwijken van de standaard afbeeldingen van de fabrikant. Gebruik zo nodig foto’s vanuit meerdere hoeken. Afbeeldingen kunnen het koop proces ook makkelijker maken: een directe reeks afbeeldingen van de meest populaire producten is intuïtiever dan categorieën.

3. Maar zet wel genoeg informatie bij jouw product

Het is een beetje tegenstrijdig, maar er is wel één pagina waar genoeg tekst op moet staan: de productpagina. Dit moet niet overdreven worden, maar hoe meer informatie je bij een product plaatst, hoe meer vertrouwen je wekt. Dit geldt des te meer voor duurdere producten. Consumenten willen het liefst gerustgesteld worden voordat ze een grote aankoop doen. Te weinig informatie over jouw product zal de webshop niet ten goede komen. Het gaat hier niet zozeer om een eindeloze lijst productspecificaties, maar eerder om de kenmerken en voordelen van een product. Klanten willen het liefst het gevoel hebben dat ze kopen van experts, die te vertrouwen zijn en verstand hebben van zaken.

4. Maak gebruik van User-Generated Content (UGC)

Een ander belangrijk onderdeel van een webshop om vertrouwen te wekken is user-generated content. We bedoelen hier vooral customer reviews: steeds meer webshops geven gebruikers de mogelijkheid om recensies van producten achter te laten. Je zult niet altijd positieve reacties krijgen, maar dit zal jouw potentiële klanten juist een beter gevoel geven. Dit is een teken dat jouw webshop transparant naar gebruikers toe is. Ze hebben de kans om kritiek te geven als je beloftes niet waarmaakt en goede recensies bevestigen dat dit geen verdachte zaak is. Je kunt vervolgens positieve reacties van jouw klanten meenemen in jouw (product) advertenties op social media, bijvoorbeeld. Hierdoor neem je de onzekerheid van klanten weg. Customer reviews zijn daarom bijna onmisbaar geworden.

5. Leid meer internetverkeer naar jouw webshop

Er zijn meerdere manieren om internetverkeer naar jouw webshop te leiden. Naast het gebruik van Google Ads om een hogere positie in de zoekresultaten te bemachtigen en jouw quality score te verbeteren is het belangrijkste om ‘high quality’ content te produceren. Veel mensen die naar jouw webshop komen, zullen er niet alleen zijn om iets te kopen, maar ook om informatie te zoeken. Het is daarom een goed idee om een blog te beginnen, met artikelen waar jouw expertise uit blijkt. Verwerk ook keywords (woorden waar veel op gezocht worden in Google) in jouw blog posts en product beschrijven voor een optimaal resultaat, maar let er wel op dat deze keywords aansluiten bij de inhoud.

6. Voeg jouw productfeed aan meerdere comparison shopping engines toe

Een laatste tip is om ervoor te zorgen dat jouw webshop en producten beter te vinden zijn door jouw productfeed toe te voegen aan meerdere comparison shopping engines. De productfeed is een lijst met producten van jouw webshop. Een comparison shopping engine kan ervoor zorgen dat deze producten hier ook verschijnen, mochten mensen hiernaar zoeken. De bekendste comparison shopping engine is Google Shopping, maar dit is niet de enige. Hoe meer je jouw producten aan dit soort shopping engines toevoegt, hoe meer vertrouwen je wekt, met als bijkomend voordeel dat meer mensen jouw producten vinden. Andere shopping engines zijn bijvoorbeeld:

  • Amazon Product Ads
  • Bing Product Ads
  • eBay Commerce Network
  • Shopzilla
  • Nextag

Of je jouw producten exclusief online verkoopt of niet, een webshop kan niet zomaar afgeraffeld worden. Mensen die jouw webshop bezoeken, zijn er om (mogelijk) geld uit te geven. De presentatie van een webshop is minstens zo belangrijk als de inrichting van een offline winkel. Misschien zelfs meer, omdat jij als verkoper er niet bij bent om advies te geven. De indruk die mensen hebben van jouw zaak zal uit de webshop moeten komen. Maar als je deze adviezen opvolgt zal je al gauw een webshop hebben waar gebruikers een goed gevoel bij hebben en waar ze graag zullen willen bestellen!

Meer info over het verhogen van je omzet?

Verkoop meer met je webshop en neem vrijblijvend contact op met Dutch Blue. Wij lichten graag je gehele website door en voorzien je van passend advies dat gaat resulteren in een forse omzetstijging.

Ook online succes?

Wij zijn erg benieuwd naar jouw verhaal. Wat doet jouw organisatie en welke missie heb je?
We nemen graag met je door welke online successen voor jou in het verschiet liggen en hoe wij je kunnen helpen scoren.