Gebruik maken van Call To Actions op uw website? Wij geven u tips!.

Het beste halen uit uw website met Call To Actions Het online succes van een website is ongetwijfeld afhankelijk van hoe aantrekkelijk een website overkomt op bezoekers en klanten. Als eigenaar van...
Tips & tricks

Het beste halen uit uw website met Call To Actions

Het online succes van een website is ongetwijfeld afhankelijk van hoe aantrekkelijk een website overkomt op bezoekers en klanten. Als eigenaar van een website wilt u dat uw bezoekers geïnteresseerd worden in uw nieuwsbrief en doorklikken op andere pagina’s. Er zijn gelukkig een aantal manieren om de kansen daarop te verhogen. Het gedrag van de bezoeker wordt beïnvloed door een aantal factoren, die vooral bij de Call To Action, ook wel CTA, van belang zijn. In dit artikel vertellen wij wat Call To Actions voor uw website kunnen betekenen en hoe u hierdoor de aantrekkelijkheid van uw website vergroot.

Het belang van Call To Actions

Wanneer u een nieuwsbrief ter beschikking stelt wilt u natuurlijk dat uw doelgroep binnen zo’n nieuwsbrief doorklikt naar bijvoorbeeld een specifieke pagina op uw website. U wilt dus dat de click through rate hoog ligt. Een duidelijke CTA-knop is daar essentieel voor. De volgende aspecten moet u meenemen bij het creëren van zo’n dergelijke button.

Een succesvolle CTA met behulp van de juiste kleur en contrasten

Het eerste en vooral het belangrijkste is dat de CTA opvallend en duidelijk is. Als er geen contrast is met de achtergrond, dan zullen bezoekers hem moeilijker vinden en is de kans dat ze erop klikken ook kleiner. Kleuren beïnvloeden het gedrag van bezoekers en klanten. Dit is al meermaals bewezen door onderzoekers. Het gebruik van specifieke kleuren bij belangrijke knoppen (bijvoorbeeld een aankoop-knop) verhoogt de kans dat bezoekers erop gaan klikken drastisch. Knoppen zoals ‘Contact’ en ‘Bestel nu’ zouden allemaal in een specifieke kleur aanwezig moeten zijn om de conversie te verhogen.

Bel mij terug.

Bel ons op 085 – 486 57 20 of vul het onderstaande formulier in. Wij bellen u z.s.m terug!






Welke kleur u nu precies kiest voor uw CTA is dus van groot belang. Studies hebben al aangetoond dat iedere kleur zijn eigen psychologische effecten heeft op bezoekers en klanten. Zo is oranje de ‘ideale’ CTA kleur en wordt rood gezien als de meest traditionele kleur. Geel trekt weer erg goed de aandacht van bezoekers, en blauw is vooral efficiënt bij zogenaamde ‘negatieve’ CTA knoppen. Door blauw kan men een keuze nogmaals overwegen. De gekozen kleuren moeten natuurlijk overeenstemmen met de opbouw van de website. Het wordt aangeraden om uit te zoeken welke kleuren het beste aansluiten bij uw website, zodat bezoekers niet worden afgeschrikt door vervelende contrasten!

De plaatsing van de CTA

Niet enkel de kleur, maar ook de locatie van de CTA speelt een grote rol bij het creëren van succes. Zo moet de knop genoeg ruimte hebben en opvallen. Dit kunt u bereiken door de CTA-knop genoeg witte achtergrondruimte te geven, zodat deze zich niet te dicht bij een afbeelding of stuk tekst bevindt.

De vorm van uw CTA

De vorm van de CTA knop speelt een belangrijke rol. Ten eerste is het essentieel dat de knoppen in harmonie zijn met de lay-out en opbouw van de website. Een rechte knop met afgeronde hoeken blijkt het meest succesvol te zijn.

– Afgeronde hoeken wijzen naar binnen, wat ervoor zorgt dat de boodschap sneller wordt opgemerkt. De ronde hoeken zorgen er automatisch voor dat mensen naar het middelpunt van de knop kijken, waar zich de boodschap bevindt.

– Strakke hoeken geven de indruk van een waarschuwing. Meestal worden scherpe hoeken gezien als negatief, soms zelfs als een bedreiging. Dit is natuurlijk niet de bedoeling!

– Ronde hoeken zijn eenvoudiger te bekijken. Scherpe hoeken worden door onze ogen moeilijker waargenomen dan afgeronde hoeken.

Het bericht van de CTA

Tenslotte is het bericht in de CTA uiterst belangrijk om bezoekers aan te spreken. Enkele tips:

  • Maak gebruik van eenvoudige en directe taal. Houd het kort en zeg wat u moet zeggen, in de vorm van bijvoorbeeld een knop: ‘Bestel nu’ of ‘Bestellen’.
  • Gebruik een dik en groot lettertype. De boodschap in de knop is erg belangrijk, en moet daarom ook opvallen. Gebruik veel ruimte en zorg dat de tekst eruit springt.
  • Pas eventueel een zogenaamde subline toe, waarin u vermeldt wat bezoekers kunnen verwachten als ze op de CTA klikken.

Call To Action buttons vormen een essentieel onderdeel van uw website en nieuwsbrief. Het optimaliseren van CTA, speciaal voor uw website, is één van onze specialiteiten. Wij hebben al meer dan 10 jaar ervaring op het gebied van online marketing en het aantrekkelijker maken van uw website. Ook geïnteresseerd in het behalen van online succes? Twijfel niet en maak vooral een (vrijblijvende) afspraak met één van onze knappe koppen!

Ik wil meer omzet

Ik wil meer omzet.

Wij geven graag vrijblijvend advies over het genereren van meer omzet voor jouw bedrijf.

Bedrijfsnaam*

Naam*

Telefoonnummer*

Ook online succes?

Wij zijn erg benieuwd naar jouw verhaal. Wat doet jouw organisatie en welke missie heb je?
We nemen graag met je door welke online successen voor jou in het verschiet liggen en hoe wij je kunnen helpen scoren.