Hoe kun je door SEO jouw bedrijf laten groeien?.

Je wilt natuurlijk dat de website van jouw bedrijf zo hoog mogelijk terecht komt in de zoekresultaten van Google. Je bent als ondernemer vrijwel nooit de enige aanbieder van een bepaalde dienst of...
Zoekmachines

Je wilt natuurlijk dat de website van jouw bedrijf zo hoog mogelijk terecht komt in de zoekresultaten van Google. Je bent als ondernemer vrijwel nooit de enige aanbieder van een bepaalde dienst of product. Al heb je een prachtige website en een goed product, dan kan het zijn dat de inhoud niet relevant is. In dat geval zal Google jouw website daarop afrekenen door de site lager te plaatsen in de zoekresultaten.

Google doet dit om de zoekmachine gebruiker zo relevant mogelijke informatie te geven. Bedrijven die niet te vinden zijn op Google lopen achter op het gebied van SEO (zoekmachine optimalisatie). Maar je wilt juist wel boven aan in Google staan, het liefst boven elke concurrent, waardoor je veel kunt gaan verkopen. SEO biedt hier de oplossing.

Maar wat is SEO eigenlijk? Waarom is het internet zo belangrijk voor jouw onderneming? En hoe kun je door middel van SEO jouw bedrijf laten groeien? Je leest het allemaal in dit artikel.

Wat is SEO?

SEO staat voor Search Engine Optimalisation oftewel zoekmachine optimalisatie. SEO heeft alles te maken met het dusdanig optimaliseren van jouw website zodat deze goed vindbaar is voor potentiële klanten.

Dat is van belang wanneer je bijvoorbeeld een meubelbedrijf hebt en goed vindbaar wilt zijn op het assortiment eikenhouten kasten. Als iemand dus “eikenhouten kast kopen” Googelt, wil je dat jouw bedrijf zo hoog mogelijk in de zoekresultaten te vinden is. Een site die bovenaan in Google staat krijgt veel meer bezoekers en verkoopt meer. In dit proces heeft SEO een sleutelrol.

Google beoordeelt een site op meer dan 200 factoren en bepaalt voor welke zoekwoorden de website relevant is voor opname in de zoekresultaten. Des te relevanter de site hoe hoger deze in de resultatenlijst komt te staan. Het is dus belangrijk dat, als je een meubelbedrijf hebt die eikenhouten kasten verkoopt, er genoeg relevante informatie op de website staat die met eikenhouten kasten te maken hebben. Zodra iemand zoekt op eikenhouten kasten, wil je ook dat jouw site bovenaan komt in de zoekresultaten. Dit kan gerealiseerd worden door zo relevant mogelijke zoekwoorden in de tekst op de website te zetten. Hoe hoog jouw site in de resultatenlijst komt te staan, hangt onder andere van het volgende af:

• Techniek: Hoe goed werkt de website? Ziet het er netjes en goed georganiseerd uit?
Linkbuilding: Hierbij gaat het om interne en uitgaande links om de website krachtiger te maken. Ook hier gaat het om relevantie.
• Zoekwoorden: Hoe meer relevante zoekwoorden je op de site hebt staan, hoe hoger de site in de lijst komt te staan bij dat zoekwoord. Het is belangrijk dat er meerdere verschillende relevante zoekwoorden op de website staan. Hierdoor scoor je op deze verschillende zoekwoorden en word je dus eerder hoger in de lijst geplaatst.
• De tekst zelf: Des te meer spelfouten, te lange zinnen of ongewenst taalgebruik, des te slechter de websitepagina’s scoren in de resultatenlijst van Google.

SEO-tips voor jouw onderneming

Tegenwoordig bestelt haast iedereen regelmatig online producten, en dat worden er elk jaar meer. Hierbij gaat het om een gigantische hoeveelheid unieke zoekopdrachten van gebruikers die zoeken naar de beste koop, informatie of een betrouwbare webwinkel. Er zijn nog een aantal punten die je zelf kunt realiseren om bij te dragen aan het krachtiger maken van de website. Zo kun je een blog starten en actief posten op diverse sociale mediakanalen. Via social media of blogs kun je aan de hand van linkbuilding verwijzen naar jouw onderneming, waardoor er meer traffic (verkeer) ontstaat op de website. En er een grotere kans bestaat dat meer mensen daadwerkelijk wat kopen. Hieronder volgen nog een aantal belangrijke tips van onze SEO-specialist:

• Verwerk zoekwoorden in de grote titels of koppen van jouw site.
• Schrijf de teksten op jouw site goed in de richting van jouw doelgroep (richt jij je op kinderen, ondernemers of starters op de woningmarkt?).
• Bedenk een pakkende meta-omschrijving (dit is het stukje tekst dat onder de link staat bij een Google resultaat) zodat mensen sneller op jouw site klikken.
• Zorg voor genoeg relevante content op jouw website zodat je een bezoeker langer vasthoudt. Dit telt ook mee voor de Google-score.

Zet een SEO professional aan het werk

Het uitvoeren van SEO is zeer specialistisch werk. Om het succesvol toe te passen zal er eerst een zoekwoordonderzoek gedaan moeten worden. Zo wordt er bekeken, met welke zoekwoorden jouw doelgroep zoekt in Google. Dat zijn de woorden waar jij je op wilt gaan focussen, en daar relevante content voor te creëren. Het optimaliseren van de website is een proces waarbij erop zowel lange als korte termijn online succes behaald kan worden. Wil je weten wat SEO voor jouw onderneming kan betekenen? Neem dan direct contact op met onze SEO-specialist.

Ik wil meer omzet

    Ik wil meer omzet.

    Wij geven graag vrijblijvend advies over het genereren van meer omzet voor jouw bedrijf.

    Bedrijfsnaam*

    Naam*

    Telefoonnummer*

    Ook online succes?

    Wij zijn erg benieuwd naar jouw verhaal. Wat doet jouw organisatie en welke missie heb je?
    We nemen graag met je door welke online successen voor jou in het verschiet liggen en hoe wij je kunnen helpen scoren.