Hoe voorkomt u ‘Banner blindness’?.

Banner blindness wordt ook wel bannerblindheid genoemd. Banner blindness is eigenlijk het resultaat van een onderzoek waaruit men concludeerde dat online banners niet of nauwelijks gezien worden....
Websites

Banner blindness wordt ook wel bannerblindheid genoemd. Banner blindness is eigenlijk het resultaat van een onderzoek waaruit men concludeerde dat online banners niet of nauwelijks gezien worden. Heel wat adverteerders die display netwerken gebruiken zijn echter bang dat banners onzichtbaar blijven voor de ogen van het online publiek. Vaak is dit te wijten aan een ondermaatse CTR (click-through-rate) of andere metrics. De zichtbaarheid van banners hangt af van een aantal factoren. Als online adverteerder kunt u dit gelukkig zelf iets verbeteren!

Wat zorgt voor banner blindness?

Banner blindness stelt dat bezoekers van websites in veel gevallen banners (en andere adverterende uitingen) negeren. Tegenwoordig worden er enorm veel display advertenties getoond, waardoor het voor bedrijven lastig wordt om zich te onderscheiden. Het online publiek raakt als het ware gewend aan de overmaat aan advertenties waardoor deze dus veel minder efficiënt worden. Het hoeft echter helemaal niet zo te zijn: adverteerders kunnen er eenvoudig zelf voor zorgen dat hun banners weer uitblinken.

De grootte en positie van de banner

Erg belangrijk voor het online succes van een banner is de positie en grootte. Google heeft een handige tool ontwikkeld, de Display Benchmarks Tool, waarmee u de gemiddelde prestatie van verschillende formaten kunt bezichtigen, eventueel per specifieke branche. Dit geeft natuurlijk meer inzicht in de manier waarop u een online campagne kunt voeren.

Het is hierbij van groot belang om de geschiedenis te analyseren, aangezien prestaties van bepaalde formaten verschillen van land tot land. Zo was de gemiddelde CTR van alle formaten display banners 0,06 {62dccfd8668ad037337cfc22bd366782cebd813d3677f209723816e431a6cfbb} in het jaar 2015 in Nederland. De beste banner formaat haalde 0,08 {62dccfd8668ad037337cfc22bd366782cebd813d3677f209723816e431a6cfbb}. Bij bepaalde adverteerders kunnen echter totaal verschillende cijfers de kop opsteken – het is dus essentieel om rekening te houden met vroegere prestaties om de juiste positie en grootte van uw banners te bepalen.

Bel mij terug.

Bel ons op 085 – 486 57 20 of vul het onderstaande formulier in. Wij bellen u z.s.m terug!






De plaatsing

Naast de grootte en positie speelt ook de plaatsing van de banner in het display netwerk een grote rol bij het rendabel maken van online advertenties. Onderzoek doen naar een plaats op de pagina en het geschikte formaat waarin de display banners vertoond worden is hier erg belangrijk. Vervolgens selecteert u de websites waarop u uw banners wilt laten verschijnen: hiervoor kunt u het Google Display Netwerk gebruiken, waarbij u eigenhandig aanpassingen kunt maken. Zo kan het zijn dat u bepaalde formaten van banners gewoon niet meer wilt toepassen omdat ze een ondermaatse CTR genereren.

De banner zelf

Naast bovenstaande factoren zoals plaatsing, formaat en positie, speelt natuurlijk de opbouw van de banner zelf een grote rol bij het succes ervan. Met een saaie, stilstaande, onopvallende banner die niets eens een Call-To-Action heeft komt u natuurlijk niet ver. Het is dan ook belangrijk om deze factoren zo goed mogelijk uit te buiten. En dat verdient een extra woordje uitleg!

1. Kleuren en creativiteit

Creatief zijn in de vorm van verschillende kleuren is belangrijk, zolang de banner niet te veel gaat afwijken van de huisstijl van uw bedrijf. Herkenbaarheid is immers één van de belangrijkste factoren bij adverteren: banners moeten matchen met webpagina’s, en het is goed mogelijk dat felle kleuren daar nu eenmaal niet bij horen – ook al vallen deze natuurlijk erg op. Opvallen is dus wel de boodschap, maar overdrijven is dat zeker niet!

2. Een Call-To-Action

Een efficiënte manier om nog meer uit uw banners te halen is door de Call-To-Action (CTA) zo beknopt, duidelijk en aantrekkelijk mogelijk te maken. Uiteindelijk is het nog altijd de bedoeling om bezoekers te overtuigen, en er is geen betere manier om dat te doen dan met een directe boodschap. Het bezoeken van de website/webshop, informatie aanvragen, een afspraak maken,..allemaal zaken waarbij u zich bij de opstelling van een CTA op kunt op richten. Een essentieel onderdeel van elke banner!

Dutch Blue; al meer dan 10 jaar ervaring in online marketing

Online succes bereiken is een complexe zaak, maar wij weten precies hoe wij u kunnen helpen. Het creëren van doelgerichte online banners is essentieel om uw bedrijf online in de kijker te zetten, het aantal bezoekers op te krikken, en dus uiteindelijk meer succes te creëren! Wilt u meer informatie, of toch liever een (vrijblijvend) kennismakingsgesprek? Neemt u dan contact op met onze professionals!

Ik wil meer omzet

Ik wil meer omzet.

Wij geven graag vrijblijvend advies over het genereren van meer omzet voor jouw bedrijf.

Bedrijfsnaam*

Naam*

Telefoonnummer*

Ook online succes?

Wij zijn erg benieuwd naar jouw verhaal. Wat doet jouw organisatie en welke missie heb je?
We nemen graag met je door welke online successen voor jou in het verschiet liggen en hoe wij je kunnen helpen scoren.