Conversie verhogen via social media.

Zoals we allemaal weten wordt er heel erg veel gebruik gemaakt van social media en daarom is dit voor jou als marketeer ook interessant. Het is steeds moeilijker om de aandacht te trekken van jouw...
Actueel

Zoals we allemaal weten wordt er heel erg veel gebruik gemaakt van social media en daarom is dit voor jou als marketeer ook interessant. Het is steeds moeilijker om de aandacht te trekken van jouw doelgroep. Bij generatie Z heb je nog maar 8 seconde om hun aandacht te trekken, daarnaast hebben zij maar een spanningsboog van 9,5 seconde. Het is dus belangrijk dat je snel hun aandacht weet te pakken en je belangrijkste elementen overbrengt. Hiermee kan je de conversie van jouw website enorm verhogen.

Video en tekst

Zowel met video als met tekst zijn er mogelijkheden om via social media snel de aandacht te trekken en deze vast te houden. Zo ervoor dat je jouw teksten kort en simpel houdt, maak geen gebruik van vakjargon, schrijf naar aanleiding van de behoeften van jouw doelgroep en zorg voor een ‘call to action’. Door kort en bondig te formuleren is meteen zichtbaar wat jij jouw doelgroep wilt vertellen.

Boodschap overbrengen
Bij een video is het ook belangrijk dat deze kort en bondig is, men heeft voorkeur voor een video van maximaal 30 seconde. Je kan jouw kijkers eerder geboeid houden in een korte video doordat je hiermee inspeelt op de korte spanningsboog. Bij een video van 30 seconde heb je dus 8 seconde om de aandacht te trekken, en 9,5 seconde om ervoor te zorgen dat jij jouw boodschap hebt overgebracht. Zorg ervoor dat het gebruik van tekst in je video wordt geminimaliseerd. Het is mogelijk om tekst te gebruiken in een video ter ondersteuning, maar de tijd van jouw kijkers is waardevol, dus zorg dat je de boodschap overbrengt met weinig woorden. En dat de tekst niet te lang in beeld staat of te snel uit het beeld verdwenen is. Tip: door het hardop te lezen weet je hoelang men er gemiddeld over doet om de tekst te lezen.

video visual

Verschillende apparaten
Video’s worden op verschillende apparaten bekeken en hier dien je rekening mee te houden. Veel mensen bekijken de video’s namelijk op hun smartphone en dit gebeurt vaak zonder geluid. Uit cijfers is gebleken dat 85% van de Facebookvideo’s zonder geluid worden bekeken. Houdt hier rekening mee door kijkers te trekken met bijvoorbeeld een leuke quote over de video. En wanneer jouw video met geluid afgespeeld dient te worden geef dit dan ook aan. Gebruik de aanbevolen beeldverhouding (1: 1), omdat deze compatibel is op de meeste sociale platforms. Vierkante video’s nemen ook 78% meer ruimte op sociale media in beslag dan landschapsvideo (16: 9).

Call to action
Het is uiteindelijk de bedoeling dat je met jouw tekst of video ervoor zorgt dat de lezer of kijker een actie onderneemt. Dit kan bijvoorbeeld het achterlaten van gegevens zijn of het kopen van een product of dienst. Aan het einde van de tekst of video moet er duidelijk zijn wat zij precies moeten doen en wat zij hiervoor ontvangen. Maak geen gebruik van vakjargon, want hier zit de lezer of kijker helemaal niet op te wachten. Gebruik ook niet te veel call to actions, dan bestaat de kans dat men overweldigd raakt.

Stories
Het gebruik van stories is de hype van dit moment, dit zijn korte video’s op social media waarin je korte verhaaltjes toont. Bij de stories van onder andere Instagram worden steeds meer advertenties toegevoegd. Deze advertenties zijn korte video’s waarmee men in een korte video de kijker probeert te trekken en probeert te overtuigen van een actie, zoals een aankoop. Doordat de kijker de video zelf door kan klikken ervaart men dit positief en stoort men zich niet aan de advertenties.

Eye-catching visuals

Door gebruik te maken van unieke visuals trek je sneller de aandacht. Wanneer je bijvoorbeeld een stockfoto gebruikt die meerdere merken al gebruiken val je minder op. Door ervoor te zorgen dat je unieke visuals gebruikt en bijvoorbeeld video’s toevoegt of een GIF wordt je pagina niet eentonig. Dit maakt het voor de bezoeker aantrekkelijk om jouw geplaatste content te bekijken. En door bepaalde kleuren te koppelen aan bijvoorbeeld een tutorial herkent jouw publiek dit en weet men wat men kan verwachten.

Infographic

Wanneer je voornamelijk informatieve doelstellingen hebt kan het zijn dat jouw content saai overkomt. Door jouw informatie weer te geven in een infographic is het aantrekkelijker voor het publiek. Infographics zorgen ervoor dat jouw informatie in één oogopslag duidelijk is, hierin komen de belangrijkste punten van jouw content terug.

Rekening houden met al deze aspecten kost veel werk, maar gelukkig kunnen wij jou daarmee helpen! Als je onze hulp wilt inschakelen, neem dan contact met ons op!

Ik wil meer omzet

    Ik wil meer omzet.

    Wij geven graag vrijblijvend advies over het genereren van meer omzet voor jouw bedrijf.

    Bedrijfsnaam*

    Naam*

    Telefoonnummer*

    Ook online succes?

    Wij zijn erg benieuwd naar jouw verhaal. Wat doet jouw organisatie en welke missie heb je?
    We nemen graag met je door welke online successen voor jou in het verschiet liggen en hoe wij je kunnen helpen scoren.