Neem uw klant mee op avontuur met Storytelling.

Het “probleem” met reclame is vaak dat het alleen maar gaat om de informatieoverdracht. De focus ligt meer op het informeren en niet zo zeer op het inspireren. De boodschap overbrengen aan de...
Conversie

Het “probleem” met reclame is vaak dat het alleen maar gaat om de informatieoverdracht. De focus ligt meer op het informeren en niet zo zeer op het inspireren. De boodschap overbrengen aan de hand van een verhaal werkt namelijk veel beter op het brein. Bij het horen en zien van een verhaal is het brein op zeven plaatsen actief in tegenstelling tot standaard informatieoverdracht waar het brein op maar twee plaatsen actief is. Wanneer u aan de hand van verhaaltechnieken in uw marketing uitingen meer impact wilt bewerkstelligen bij uw doelgroep, noemen we dat brand storytelling.

U denkt misschien dat niemand zit te wachten op een uitgebreid verhaal maar niets is minder waar. Mensen vinden het fijn om naar verhalen te luisteren. Iedereen kan zijn of haar invulling daaraan geven en daar inspiratie uithalen. Van de website, de online content tot aan de klantenservice. Uiteindelijk moet in alle communicatie naar de buitenwereld dezelfde boodschap uitdragen worden. Wij leggen u uit wat de impact kan zijn van storytelling.

 

Waarom storytelling?

Waarom is Storytelling zo belangrijk voor uw bedrijf? We willen ons allemaal ergens aan verbinden en het gevoel hebben dat we ergens bij horen. Verhalen helpen bij het creëren van empathie bij uw doelgroep. Verhalen over uw bedrijf, de producten, de bedrijfsfilosofie en het uiteindelijke doel worden gebruikt in de communicatie uitingen. Laat daarom in je marketingcampagne zien waarom je als bedrijf bestaat. Storytelling laat uw merk leven neem uw doelgroep mee in deze beleving. Breng het gevoel waar uw bedrijf ooit begon tot aan hoe het bedrijf nu contact maakt met jou over op de doelgroep.

Ieder bedrijf probeert zijn merk zo goed mogelijk in de etalage te zetten. Met als doel, de aandacht van u als klant te trekken om uiteindelijk te groeien in marktaandeel of omzet. Het gaat om een ding en dat is opvallen. Doordat bedrijven steeds beter gebruik maken van de mogelijkheden van social media, staan de consument en het bedrijf steeds een stukje dichter bij elkaar. Mensen willen geen reclame tijdens hun entertainment, dus zorg ervoor dat uw reclame het entertainment wordt. Streef ernaar om het hart te winnen van de consument en niet de portemonnee. Creëer eerst waarde voor de klant kom daarna pas met, “trouwens ik verkoop ook dit”! Stop met het onderbreken waar mensen in geïnteresseerd zijn, wordt hetgeen waar ze geïnteresseerd in zijn. Storytelling draagt daar creatief gezien aan bij. Let op, het verhaal kan nog zo mooi zijn maar het gaat er ook om dat het bericht aankomt bij uw doelgroep. Een juiste timing is hier van groot belang. Hier kun u meer lezen over het opzetten van een content kalender die u hier bij kunt helpen.

 

Zorg voor uw klant

Voor de komst van social media was het zo dat de bedrijven dominant waren en de mensen moesten maar luisteren wat er werd gezegd omdat ze geen keuze hadden uit andere alternatieven. De consument van nu ziet meteen of jij als bedrijf geloofwaardig bent (de waarheid spreekt over je beloften) of niet en zal hier ok direct een oordeel aanhangen in de vorm van een negatieve recensie. Ook organisatorisch gezien zal er verandering moeten komen als je geloofwaardig wilt overkomen als bedrijf zijnde. Als voorbeeld kijken we naar Coolblue. Als Coolblue zegt dat ze een geweldige service hebben en alles doen voor een glimlach moet dat ook zo gebeuren. Van de bezorger aan de deur tot de telefoonmedewerker moet de dezelfde boodschap uitdragen.

Zodra je klant gelooft in uw verhaal is deze klant beïnvloedbaar en daarmee krijg je klanten in beweging. Hiermee kun je ze bijvoorbeeld makkelijker aansturen tot koop en worden het lopende visitekaartjes voor je bedrijf. Bij een succesvolle toepassing van brand storytelling in uw reclame-uitingen willen klanten zichzelf ook graag identificeren met uw merk. Werk hier samen met uw klant aan een lange termijn relatie door bijvoorbeeld een loyalty programma op te zetten. Beloon klanten die veel of regelmatig bij je kopen.

Bel mij terug.

Bel ons op 085 – 486 57 20 of vul het onderstaande formulier in. Wij bellen u z.s.m terug!







     

    Just do it!

    Om een mooi voorbeeld te geven, gaan we brand storytelling vergelijken met verliefd worden. In het begin voelt alles geweldig aan en is alles leuk wat de ander doet. Grote kans dat u zich na een jaar begint te irriteren aan bepaalde eigenschappen van uw partner. Hoe kan dat? Dat komt doordat uw lichaam tijdens het verliefd zijn in extase is door alle hormonen en neurotransmitters, waardoor wij niet meer rationeel kunnen nadenken. Precies hetzelfde gebeurt bij een goed verhaal waar u helemaal in op gaat en u laat wegdromen. Dat gebeurt niet alleen bij het zien van een gave film of serie maar ook bij het zien van een reclame. Een bedrijf die dat als geen ander kan is het sportmerk Nike. In iedere commercial zit een vaste opbouw zodat het herkenbaar blijft voor het publiek. Ook is er altijd een iemand de held in de commercial. U zal deze persoon altijd zien vallen en opstaan en in een Nike outfit de top zien bereiken. Nike bouwt de spanning op, geeft onzekerheid en zorgt daarna voor een korte cliffhanger om daarna tot een succesvol einde te komen.  Tijdens de cliffhanger gaat u nadenken over de mogelijkheden hoe het verhaal zou kunnen eindigen. Dit schept verwachtingen in het hoofd maar geeft het ook een dosis dopamine aan het brein. Bekijk hier het voorbeeld.

     

    Snoep voor het brein

    Het beeld wat wij zien en wat wij daarbij horen bepaald welke hormonen in productie toenemen. Deze hormonen zijn bepalend voor het gevoel dat je krijgt en dus ook de emotie die daarbij opgewekt wordt. Wij proberen de doelgroep natuurlijk altijd zo positief en vrolijk mogelijk te laten voelen bij het zien van de reclame-uitingen. Maar welke hormonen zorgen nu voor dat gevoel?

    Oxytocine: Het effect van Oxytocine is het voelen van vrijgevigheid, vertrouwen, verbondenheid.

    Endorfine: Dit hormoon wordt aangemaakt wanneer u lacht. Wat er dan gebeurt is dat u creatiever wordt, meer ontspant en beter gefocust bent.

    Adrenaline en cortisol: Dit bereikt u niet door het schrik effect toe te passen in bijvoorbeeld een tv-reclame. U trekt natuurlijk wel even de aandacht, maar brengt alleen maar een negatief effect met zich mee. Door de aanmaak van stress hormonen zoals adrenaline en cortisol bereik je precies het tegenovergestelde dan wat u zou willen bereiken. Dit wel alleen bij een hoge concentratie van deze hormonen. Dit zorgt namelijk voor:

    -Intolerantie

    -Irritatie

    -Slechte keuzen maken

    -Geheugenstoornis

    -Verlies aan creativiteit

     

    U wilt werken aan een lange termijn relatie

    Het toepassen van storytelling is niet gemakkelijk dit is zeer specialistisch werk. Wilt u ook uw klant meer beleving meegeven aan de hand van uw marketinguitingen op onlinegebied, dat kunnen wij voor u doen. Door een combinatie van onze marketeers en onze grafisch ontwerpers kunnen wij zorgen voor een ijzersterke merk beleving voor uw klanten. Hiermee voelen uw klanten zich meer verbonden met het bedrijf. Er wordt gewerkt aan een lange termijn relatie waarbij u en uw klant voordeel uit kunnen halen. Vraag een van onze naar de mogelijkheden.

    Ik wil meer omzet

      Ik wil meer omzet.

      Wij geven graag vrijblijvend advies over het genereren van meer omzet voor jouw bedrijf.

      Bedrijfsnaam*

      Naam*

      Telefoonnummer*

      Ook online succes?

      Wij zijn erg benieuwd naar jouw verhaal. Wat doet jouw organisatie en welke missie heb je?
      We nemen graag met je door welke online successen voor jou in het verschiet liggen en hoe wij je kunnen helpen scoren.