Storytelling bij Online Marketing.

Bij het vermarkten van jouw bedrijf en product, wil je natuurlijk zo’n groot mogelijk succes behalen. Maar er komt hier meer bij kijken dan alleen maar te zorgen dat jouw product verkocht wordt;
Tips & tricks

Bij het vermarkten van jouw bedrijf en product, wil je natuurlijk zo’n groot mogelijk succes behalen. Maar er komt hier meer bij kijken dan alleen maar te zorgen dat jouw product verkocht wordt; wat je wilt is dat jouw bestaande klanten bij jouw merk blijven en dat nieuwe klanten worden aangetrokken, of in ieder geval nieuwsgierig worden. Dit is waar storytelling om de hoek komt kijken. Met storytelling bedoelen we, in dit geval, een verhaal vertellen zodat jouw bedrijf of product echt een impact heeft bij de potentiële klant. Hieronder zullen we uitleggen wat we hier precies mee bedoelen, hoe het in z’n werk gaat en hoe je zelf storytelling het beste kan toepassen.

Storytelling & Truthtelling

Ten eerste willen we het even hebben over een paar dingen die je het beste wel of niet moet doen bij storytelling. Een belangrijk aspect hiervan is authenticiteit (truthtelling). Mensen waarderen authenticiteit omdat ze willen weten waar het op staat. Het gaat er dus om dat je een verhaal hebt om jouw zaak of product goed naar voren te laten komen, niet om het mooier te maken dan het is. Als je gouden bergen belooft, maar jouw product dit helemaal niet waar kan maken, dan is storytelling een goede manier om de relatie met jouw klant om zeep te helpen. Storytelling gaat uiteindelijk om het uiterlijk. Het beste is daarom dat het uiterlijk en het innerlijk bij elkaar passen. Iets anders om op te letten is dat storytelling voornamelijk gebruikt moet worden in het begin van het marketingproces. Met een verhaal kan je jouw merk profileren, dus dat is nuttig voor een klant die zich aan het oriënteren is en een goed gevoel wil hebben bij jouw bedrijf. Als de klant wilt weten wat voor diensten jij verleent of wat de specificaties zijn van een product, zitten ze niet te wachten op een lang verhaal over de geweldige ervaring van klant XYZ.

Hoe schrijf je een verhaal?

Bij storytelling, of je het gebruikt om een grote reclamecampagne op te zetten of een nieuwsbrief te schrijven, is het doel om een verhaal te vertellen dat antwoord geeft op de vraag: waarom is dit bedrijf/product op aarde? Maar hoe schrijf je een goed verhaal? Er is natuurlijk geen kant en klare formule voor het schrijven van verhalen, maar er zijn wel een aantal grondregels en principes om op te letten. Één van de belangrijkste eisen van een goed verhaal is dat je een emotionele band vormt met de personages waar het over gaat: je kan een personage grappig vinden, lief vinden of hartverscheurend met ze mee voelen, maar je wilt niet dat er sprake is van onverschilligheid. Dit is de reden waarom we zo kunnen genieten van goedgeschreven fictie, zelfs als het volslagen onrealistische elementen bevat – er zit altijd een kern van waarheid in de personages en hoe zij reageren op de omstandigheden waar ze in verzeild raken, of dit nou op een spannende, dramatische of absurde manier verteld wordt. Met de emoties en verwachtingen spelen van de lezer/kijker is ook een goede manier om een sterk verhaal te creëren. Een ander belangrijk element is dat jouw (hoofd)personage(s) door een emotionele reis gaan en dat ze door die reis worden getransformeerd: we ontmoeten de personages in hun beginsituatie, ze komen een probleem tegen en ze weten dit probleem te overwinnen (dankzij jouw bedrijf of product, in dit geval) en ze zijn daarna niet meer dezelfde persoon die ze vroeger waren. Dit is in principe de basisstructuur achter vrijwel elk verhaal, van klein tot groot, ook al zijn er een ontelbaar aantal variaties.

Het verhaal van jouw bedrijf

Natuurlijk komen er een heleboel verschillende technieken kijken bij het vertellen van verhalen waar jij gebruik van kan maken. Verhaal (waar gaat dit over?), plot (wat gebeurt er?) en personages (over wie gaat het?) hebben we het al over gehad, maar denk ook na over bijvoorbeeld thema (wat is uiteindelijk het kern onderwerp van het verhaal?), tijd en plaats, perspectief, symboliek, etc. Kortom, er is een flinke trukendoos beschikbaar om een sterk verhaal te vertellen. Het belangrijkste doel blijft om het doel achter jouw bedrijf of product goed te communiceren naar de klant. Hoe meer je de kern hiervan naar jouw klant kan uitleggen, hoe beter je de doelgroep kan bereiken die ook geïnteresseerd is in jou en jouw producten.

Dit betekent niet dat er een garantie is dat jouw klant ook blijft kopen. Hoe goed je storytelling ook is, het kan hoogstens ervoor zorgen dat de klant jouw product een kans zal geven. Storytelling helpt wel bij het versterken van jouw merk, waardoor jouw klanten wel een beter gevoel bij jouw bedrijf zullen krijgen en, als ze jouw product goed vinden, trouwer zullen blijven. Een merk is nou eenmaal ook een verhaal.

Meer info?

Meer weten over storytelling en hoe jij het kan toepassen om jouw bedrijf te promoten? Dutch Blue staat altijd klaar om jouw bedrijf naar groei te begeleiden. Aarzel niet om contact met ons op te nemen. Onze specialisten helpen jou graag verder.

Ook online succes?

Wij zijn erg benieuwd naar jouw verhaal. Wat doet jouw organisatie en welke missie heb je?
We nemen graag met je door welke online successen voor jou in het verschiet liggen en hoe wij je kunnen helpen scoren.