Dit zijn de beste manieren om je doelen voor 2018 te behalen!.

We zitten alweer in de laatste maand van 2017 en inmiddels staat 2018 voor de deur. Een nieuw jaar met nieuwe kansen én nieuwe doelen. Om 2018 uit te laten groeien tot een succesvol jaar is het...
Conversie

We zitten alweer in de laatste maand van 2017 en inmiddels staat 2018 voor de deur. Een nieuw jaar met nieuwe kansen én nieuwe doelen. Om 2018 uit te laten groeien tot een succesvol jaar is het belangrijk dat je duidelijk voor ogen hebt wat je wilt bereiken. Dit is mogelijk door middel van het stellen van doelen. Zakelijke doelen of bedrijfsdoelen zijn doelstellingen die je helpen om een gewenst resultaat voor jouw onderneming te bereiken. Benieuwd naar hoe je duidelijke en haalbare doelen stelt voor je bedrijf? Lees hieronder wat de beste manieren zijn om je doelen voor 2018 te behalen!

Wat is nu eigenlijk een doel?

Een doel moet een verandering teweeg brengen. Daarnaast moet een doel duidelijk en meetbaar zijn. Stel dat je de grootste winkel van Nederland wilt worden. Wanneer is dat dan? Bij de meeste klanten of bij de meeste bedrijfsgroei (omzet)? Iedereen interpreteert een doel anders, maar het is wel belangrijk dat iedereen die er mee te maken krijgt begrijpt wat het doel behelst. Wanneer medewerkers binnen een bedrijf een andere interpretatie hebben van een doel. kunnen er misverstanden ontstaan wat ten koste gaat van het te bereiken doel.

Je ultieme droom wordt ook wel BHAG genoemd: Big Hairy Audacious Goal. Google organiseert bijvoorbeeld de informatie van de wereld organiseren en Nike wil korte metten maken met Adidas. De BHAG is het doel waar je op aanstuurt. Een Big Hairy Audacious Goal kan je niet altijd meten, maar je kunt wel altijd vaststellen wat je wilt bereiken, of dat nou meetbaar is of niet. Het hoofddoel kan je opdelen in kleinere doelen: WIG’s. Wildly Important Goals. Wanneer je die kleinere doelen afvinkt kom je steeds dichter bij het eindstation!

Het doel van doelen stellen

Maar hoe kan je je doelen voor 2018 behalen? Laten we eerst kijken waarom het opstellen van een doel nodig is. Het nut van het opstellen van een doel is het behalen van een positieve verandering. Een doel begint met het idee om iets te veranderen, anders is het geen doel. Een doel moet je oproepen en motiveren om actie te willen ondernemen. Daarnaast kun je je doelen alleen behalen als je er voor honderd procent op gefocust bent. Het grootste struikelblok van doelen is teveel willen. Of niet weten wat je nou precies wilt. Vraag je daarom eerst af of je opgestelde doelen wel haalbaar zijn.

Maak gebruik van lijstjes

Om je bedrijf in 2018 naar een hoger plan te tillen kan je gebruik maken van de Lists-methode. Schrijf 25 doelen op en omcirkel daarna de vijf belangrijkste. De overige 20 streef je pas na als je de anderen hebt behaald. Zo hak je al je taken in hapklare stukken, prioritiseer je de belangrijkste subdoelen  en wordt het geheel overzichtelijker. Heb je moeite met het bepalen wat de hoogste prioriteit heeft? Geef je taken een score op basis van de potentie die de taak heeft om verandering te brengen. De hoogste score pak je als eerst aan. Probeer met het hele team een doelenlijst op te stellen en die doelen weer per persoon te verdelen. Houd het transparant, zodat iedereen ten alle tijd weet waar hij of zij aan toe is.

Wat zijn nou de succesfactoren?

Om je doelen te behalen kun je gebruik maken van Critical Success Factors (CSF). Zij geven antwoord op de vraag wat er gedaan moet worden. De CSF zijn meetbaar, bijvoorbeeld het aantal klanten dat behaald moet worden. Hiervoor stel je een target en let hierbij op dat je target haalbaar is. Wees ambitieus, maar realistisch. Wanneer je je doelen niet haalt, bestaat de kans dat je gedemotiveerd raakt.

Misschien heb je er wel eens over gehoord: het SMART-model. SMART staat voor Specific, Measurable, Achievable, Result-riented en Time Bound. Schrijf zo specifiek mogelijk op wat je gaat doen en wat de te meten resultaten zullen zijn. Kijk of het haalbaar is en wees resultaatgericht. Tot slot schrijf je duidelijk op hoeveel tijd je hebt om je doelstelling te behalen.

Bel mij terug.

Bel ons op 085 – 486 57 20 of vul het onderstaande formulier in. Wij bellen u z.s.m terug!






Motivatie = key

Daarnaast moet het duidelijke zijn wie er verantwoordelijk is voor bepaalde doelen.  Zorg ervoor dat iedereen in het bedrijf goed gemotiveerd en betrokken is. Werknemers moeten niet denken dat ze het doel voor jou moeten behalen, maar voor de gehele organisatie. Houd daarom regelmatig vergaderingen en laat mensen actief meedoen, zodat zij zich betrokken voelen. Bespreek persoonlijke doelstellingen en vooruitgang. De agenda vul je aan de hand van de doelen van het team.

Meten, meten en nog eens meten

Hou jij ook de cijfers in de gaten? Dit is essentieel, want anders kan je ze net zo goed links laten liggen. Daarnaast is het belangrijk dat je alles meet, maar ook alles nakijkt. Zorg ervoor dat alle prestaties van iedereen beschikbaar zijn en dat je op de hoogte bent van de resultaten. Wanneer je meteen ziet wat de resultaten zijn, kun je meteen bijsturen en blijf je niet piekeren met dezelfde problemen.

Focus je op de grootste doelen, wij helpen jou graag!

Het allerbelangrijkste is dat je prioriteiten stelt en ten alle tijden haalbare doelen aanhoud. Heb je als doel meer omzet binnen te halen? Trek dat doel dan uit elkaar in componenten. Zo kan een component het opzetten van een marketingcampagne zijn, maar die marketingcampagne kun je ook weer opdelen in verschillende elementen. Je zult merken dat het behalen van doelen – al is het maar een klein doel zoals het maken van een Facebookpost – je al meer energie geeft. Focus je op de grootste doelen voor je bedrijf en zorg ervoor dat je medewerkers weten wat er in 2018 staat te gebeuren. Vervolgens ga je kijken wie aan welk doel mee gaat werken en wat de subdoelen daarvoor zijn.

Heb je hulp nodig bij het behalen van jou doel op het online marketing gebied? Twijfel dan niet en schakel de hulp in van de specialisten van Online marketingbureau Dutch Blue! Onze specialisten weten alles van het vak en hebben al vele klanten voor u online in de spotlights gezet. Zo zul je zien dat 2018 het jaar van jouw bedrijf gaat worden!

Ik wil meer omzet

Ik wil meer omzet.

Wij geven graag vrijblijvend advies over het genereren van meer omzet voor jouw bedrijf.

Bedrijfsnaam*

Naam*

Telefoonnummer*

Ook online succes?

Wij zijn erg benieuwd naar jouw verhaal. Wat doet jouw organisatie en welke missie heb je?
We nemen graag met je door welke online successen voor jou in het verschiet liggen en hoe wij je kunnen helpen scoren.