Wat zijn conversiepaden en hoe meet je ze?.

Als ondernemer, online marketeer of bedrijf wil je natuurlijk dat zoveel mogelijk websitebezoekers jouw product of dienst aanschaffen. Het is echter onmogelijk om ervoor te zorgen dat elke bezoeker...
Conversie

Als ondernemer, online marketeer of bedrijf wil je natuurlijk dat zoveel mogelijk websitebezoekers jouw product of dienst aanschaffen. Het is echter onmogelijk om ervoor te zorgen dat elke bezoeker dit doet. Uit onderzoek blijkt dat gemiddeld gezien slechts 2% van de bezoekers uiteindelijk een aankoop doet. Om de conversieratio te kunnen optimaliseren, is het van belang dat je in kaart brengt, hoe de klant op jouw website komt en hoe deze jouw website ervaart.

Hoe je dat tweede voor elkaar krijgt, lees je in de blog ‘Wat is conversie optimalisatie?’ In deze blog ontdek je vooral, hoe je erachter komt welke route een klant aflegt, voordat er een conversie plaatsvindt. Wil jij ook meer conversies halen, zonder dat je daar meer geld voor hoeft te betalen? Lees dan snel verder!

De route die de klant aflegt

Kreten als meten is weten en data is goud waard zijn natuurlijk niet zomaar ontstaan. Inmiddels is het bij veel bedrijven bekend dat je door het analyseren van data meer te weten komt over het gedrag van de doelgroep. Vanaf het moment dat je weet waar jouw klanten naar zoeken en wanneer het moment is dat zij jouw product nodig hebben, zit je gebakken.

Zo eenvoudig is het echter helaas niet. Als je een website hebt, werk je waarschijnlijk aan jouw online vindbaarheid in Google. Daarnaast is de kans aanwezig dat je ook adverteert via Google of via jouw social mediakanalen en gebruik je een linkbuilding strategie voor meer websitebezoekers. Dit betekent dus dat jouw potentiële klanten allemaal via verschillende kanalen op jouw website komen.

Elke klant legt dus een andere route af, de één die koopt een product na het zien van de advertentie op social media en de andere klant komt weer via de Google zoekmachine. Om jouw online strategie te kunnen verbeteren, is het van belang om erachter te komen welke kanalen juist voor veel conversies zorgen en welke kanalen hierin achterblijven. Dit doe je door gebruik te maken van de tool Google Analytics.

Wat zijn conversiepaden?

Binnen Google Analytics heb je de mogelijkheid om conversiepaden te analyseren. Conversiepaden laten zien welke route een klant aflegt voordat er een conversie plaatsvindt. Zoals je eerder al hebt kunnen lezen, koopt een websitebezoeker niet zomaar iets op jouw website. Gemiddeld gezien zijn er 7 contactmomenten voordat een persoon overgaat tot koop.

Laten we een voorbeeld nemen. Jij bent online ondernemer en verkoopt sneakers via een webshop. Een potentiële klant, genaamd Tom, is op zoek naar nieuwe sneakers en zoekt via de Google zoekmachine op de zoekterm ‘nieuwe sneakers kopen’. Jouw bedrijf adverteert op dit zoekwoord en Tom ziet jouw advertentie. Vervolgens klikt hij erop en bekijkt jouw assortiment sneakers. Helaas is hij er nog niet helemaal over uit welke kleur Nike sneakers hij wil kopen en besluit in de avond verder te zoeken. In de avond gaat Tom weer verder met zijn zoektocht en gelukkig heeft hij de naam van jouw webshop onthouden. Nu gaat hij direct naar jouw website, zonder op de advertentie via de Google zoekmachine te klikken. Hij is er eindelijk over uit en koopt die gloednieuwe Nike sneakers via jouw site.

Door gebruik te maken van conversiepaden en deze te analyseren, weet je nu welke route Tom heeft afgelegd voordat de conversie plaatsvond. Het conversiepad zal aangeven dat de klant eerst de website heeft bezocht via Betaald zoekverkeer en vervolgens de website direct heeft bezocht. Uit deze data blijkt dat de advertentie via Google zeer goed gewerkt heeft, Tom heeft namelijk op het moment dat hij op de advertentie klikte voor zichzelf bepaald dat hij sneakers wilde kopen via jouw webshop.

Conversiepaden inzien en meten

Om meer inzicht te krijgen in hoe de websitebezoeker een conversie heeft gedaan, kun je conversiepaden terugvinden in Google Analytics. Bij de conversiepaden kun je precies terugzien hoe en hoe vaak de bezoeker op jouw website is gekomen voordat hij of zij een gewenste actie (conversie) heeft voldaan.

Ga naar analytics.google.com en log in met je Google-account. Hierna verschijnt (als je de Analytics code geïnstalleerd hebt op je website) een overzicht van allerlei rapporten.

Klik vervolgens op het rapport Conversies > multi-channel trechters > beste conversiepaden.

Tip: let goed op de tijdsinstelling in Analytics als je de beste conversiepaden kiest. Zo weet je zeker dat de data die je ziet ook de data is die je wilt weten.

Als je de Google Analytics code goed geïnstalleerd hebt op jouw website, meet Google de conversiepaden automatisch. Je kunt zelf de labels aanpassen als je merkt dat Google de data toch niet nauwkeurig meet.

conversiepaden

Voorbeeld

In bovenstaande afbeelding is de top 10 conversiepaden te zien van een bepaalde website. Dit overzicht geeft je een goede indruk over hoe vaak een bezoeker de website bezoekt, voordat hij of zij een gewenste actie uitvoert. Een bezoeker kan op verschillende manieren op je website komen. In deze top 10 zie je bijvoorbeeld dat organisch zoekverkeer en direct zoekverkeer de meeste conversies opleveren.

Dit overzicht kun je vervolgens gebruiken om pagina’s en teksten te verbeteren. Het pad dat de meeste conversies oplevert, is dat klanten eerst via de zoekmachine op de website komen en vervolgens op een later moment de website direct bezoeken.

Hiermee kun je aan de slag gaan door nog betere SEO-teksten te schrijven, zodat de website nog meer conversies oplevert.

Wat ook opvallend is aan deze top 10 is het pad bij nummer 9. De bezoeker typt eerst direct de naam van de website in, gaat vervolgens zoeken in google en klikt op een organisch zoekresultaat en doet vervolgens de conversie via een advertentie. Hieruit kun je concluderen dat de bezoeker de website al kent, maar waarschijnlijk toch op zoek ging naar alternatieven en toen toch weer terugkwam naar de website via de advertentie. Als dit conversiepad hoger in de top 10 komt te staan de komende maanden, zou je eens kunnen kijken naar de concurrentie. Wat doen zij anders dan jij op hun website? Zijn de prijzen lager? Of hebben ze geen verzendkosten? Dit kun je goed gebruiken om je eigen conversiepaden te optimaliseren.

Is het toch nog iets wat je lastig vindt om te gebruiken voor jouw eigen website? Geen enkel probleem, neem contact op met één van onze online marketing specialisten en laat je vrijblijvend adviseren!

Ik wil meer omzet

Ik wil meer omzet.

Wij geven graag vrijblijvend advies over het genereren van meer omzet voor jouw bedrijf.

Bedrijfsnaam*

Naam*

Telefoonnummer*

Ook online succes?

Wij zijn erg benieuwd naar jouw verhaal. Wat doet jouw organisatie en welke missie heb je?
We nemen graag met je door welke online successen voor jou in het verschiet liggen en hoe wij je kunnen helpen scoren.