Marketing automation: de sleutel tot meer omzet door betere leads.

Wat is marketing automation nu eigenlijk? Bij marketing automation begeleid u de prospects (potentiële klanten) bij het aankoopproces met behulp van automatiseerde processen. Het betreft hier...
Websites

Wat is marketing automation nu eigenlijk? Bij marketing automation begeleid u de prospects (potentiële klanten) bij het aankoopproces met behulp van automatiseerde processen. Het betreft hier geprogrammeerde software die bepaalde repetitieve marketingtaken automatisch voor u uitvoert. Er wordt op grote schaal een één op één ervaring gecreëerd. De juiste informatie gaat naar de juiste persoon, op de juiste tijd, via het juiste kanaal en met het juiste bericht.

Het grootste voordeel van marketing automation is dat er betere leads worden gegenereerd. Het gevolg van betere lead generatie is dat u meer verkoopt. Dat wilt u toch niet mislopen? Een ander voordeel door het automatiseren van deze, zich telkens weer herhalende bezigheden is, dat er voor u als marketeer of ondernemer meer tijd over blijft om u te richten op hetgeen waar uitzonderlijk in bent. In dit blog artikel wordt besproken wat marketing automation verder inhoud en wat de mogelijkheden zijn voor uw onderneming.

Waar bestaat marketing automation uit?

Marketing bestaat uit twee onderdelen: softwaretechnologie en marketingcommunicatie. De software heeft als doel om grote aantallen te verwerken, de efficiency te verhogen en de profielgegevens inzichtelijk te maken van leads en klanten. Daarentegen zorgt de marketingcommunicatie voor de perfecte customer journey (klantbeleving), kwalitatief goede leads en meer verkopen via online kanalen.

Voorbeeld van marketing automation

Een voorbeeld van marketing automation die in de meeste toonaangevende bedrijven al is toegepast is e-mailmarketing, het gaat hier namelijk om het automatiseren van repetitieve marketing werkzaamheden. U schrijft misschien wel regelmatig een nieuwsbrief, koppelt deze aan een mailinglist, zet deze klaar voor een bepaalde datum en de mailsoftware doet de rest. U heeft er geen omkijken meer naar en kunt zich op uw andere taken concentreren. Marketing automation is geschikt voor zowel Business to Consumer als Business tot Business waar de klant een lang aankoopproces doorloopt.

Het voorgaande is slechts een eenvoudig voorbeeld van het automatiseren van marketing werkzaamheden en vele ondernemingen passen dit reeds in meerdere mate toe. Marketing automatisering heeft echter nog veel meer te bieden. Door het automatiseren van repetitieve werkzaamheden en analyses, kunt u de kwaliteit van uw leads verbeteren en tevens de relatie met de leads en uw klanten een stuk persoonlijker maken.

Marketing automation: meer dan e-mailmarketing alleen

Potentiële klanten kunnen op de website van uw onderneming mogelijk zelf verscheidene handelingen uitvoeren. Behalve zich inschrijven voor een nieuwsbrief, kunt u hierbij denken aan het invullen van een formulier, bijvoorbeeld een offerte aanvraag, het plaatsen van een bestelling of een reactie op een blog-bericht. Alle acties die een bezoeker op uw site kan uitvoeren kunnen fungeren als triggers voor het versturen van een e-mail.

Ook bij de social media kan automatisering worden toegepast. Bijvoorbeeld door het verzamelen van data kan er een beter profiel van de lead verkregen worden. Dit kan door te kijken naar welke social media pagina’s bezocht zijn en onder welke post er gereageerd is. Online advertenties, blogs en reviews, het zijn allemaal onderdelen waar automatisering veel informatie kan opleveren.

Het systeem verzamelt dus de data van de (potentiële) klant over de verschillende kanalen. Aan de hand hiervan kunt u een duidelijk beeld verkrijgen van de wensen van de lead. Hierdoor kan de lead op het juiste moment de juiste informatie worden toegezonden. Door het volgen van de leads krijgt u tevens informatie over welke triggers op uw website of social media het beste resultaat opleveren.

Bel mij terug.

Bel ons op 085 – 486 57 20 of vul het onderstaande formulier in. Wij bellen u z.s.m terug!







    Misverstanden bij marketing automation

    Marketing-automatisering is geen eenmalige inspanning. Het is niet zo dat wanneer het eenmaal geïmplementeerd is, het tot het einde der tijden naar voldoening blijft functioneren. De parameters binnen het systeem zullen continue bijgestuurd en aangepast moeten worden, om aan de telkens weer wijzigende eisen van de markt en de klant te voldoen. Bekijk wat het best functioneert en ‘schaaf telkens bij’ waar dat nodig is.

    Marketing automatisering genereert geen leads. De kern van de automation is de ervaring van de lead te verbeteren en deze te begeleiden tot aan de aankoop. Verwacht dus niet dat u plotseling een grote groei in het aantal leads te zien krijgt. Deze zullen nog altijd moeten komen van de website, social media of online advertenties en dergelijke. Zorg dus dat hier altijd kwalitatief hoge content te vinden is, waarin uw (potentiële) klanten geïnteresseerd zijn.

    De mogelijkheden voor uw onderneming

    Al met al gaat het erom dat een marketing qualified lead (MQL) omgezet wordt naar een sales qualified lead (SQL). Maakt uw onderneming al volledig gebruik van de mogelijkheden om de marketingtaken te automatiseren? Begeleidt uw onderneming de leads zodanig, dat u de meeste kans heeft dat de lead ook werkelijk een sale wordt? Marketing automatisering kan een zeer waardevolle marketingtool binnen uw marketingstrategie zijn. Ons team van specialisten kan voor uw onderneming een online platform ontwerpen en realiseren. Hiermee haalt uw onderneming het maximale uit de online business en ziet u geen zaken over het hoofd.

    Dutch Blue heeft de kennis in huis

    Om een duidelijker beeld te scheppen hoe Dutch Blue marketing automation kan toepassen in uw bedrijf volgt hier een praktijkvoorbeeld: Het bedrijf FOUR verkoopt verschillende designer kleding voor mannen. De vraag aan Dutch Blue was: “Hoe kan Four klanten benaderen die hun bestelling in het winkelmandje niet afronden, zodat ze alsnog de bestelling plaatsen?”. Het doel is om deze klanten te benaderen en er achter te komen waarom deze mensen de bestelling niet voltooien, maar ook om deze klanten alsnog te helpen om de bestelling te plaatsen.

    Door het toepassen van marketing automation in de vorm van een automatische e-mail, krijgt een klant die zijn bestelling niet heeft geplaatst de vraag: tegen welke problemen loopt u aan en hoe kunnen wij dit verhelpen zodat u alsnog de bestelling kunt plaatsen. Door deze e-mail is de kans groot dat de klant terugkeert op de website en alsnog de bestelling plaatst. Of vraagt om hulp bij het bestellen van de producten. Bent u geïnteresseerd en wilt u weten op welke wijze marketing automation ook binnen uw onderneming toegepast kan worden? Neem dan gerust eens vrijblijvend contact met ons op; online, via e-mail of de telefoon. In een persoonlijk gesprek kunnen wij u precies vertellen wat voor uw bedrijf de voordelen van marketing automatisering kunnen zijn. Wij denken graag met u mee.

    Ik wil meer omzet

      Ik wil meer omzet.

      Wij geven graag vrijblijvend advies over het genereren van meer omzet voor jouw bedrijf.

      Bedrijfsnaam*

      Naam*

      Telefoonnummer*

      Ook online succes?

      Wij zijn erg benieuwd naar jouw verhaal. Wat doet jouw organisatie en welke missie heb je?
      We nemen graag met je door welke online successen voor jou in het verschiet liggen en hoe wij je kunnen helpen scoren.