Hoe begin je snel en succesvol met e-mailmarketing?.

E-mailmarketing is een effectieve manier om doelgericht promotie te verspreiden onder (potentiële) klanten. De kracht van marketing via e-mail ligt vooral in de focus op mensen (of bedrijven)...
Tips & tricks

E-mailmarketing is een effectieve manier om doelgericht promotie te verspreiden onder (potentiële) klanten. De kracht van marketing via e-mail ligt vooral in de focus op mensen (of bedrijven) waarvan vaststaat dat zij interesse hebben in uw producten of diensten. Een e-mailmarketing campagne is dus niet zomaar adverteren gericht op het grote publiek, maar richt zich juist heel specifiek op exact diegenen die daadwerkelijk geïnteresseerd zijn in uw promotieboodschap. Hierdoor zorgt een goed ontworpen e-mailmarketingcampagne voor meer websitebezoekers, hogere omzetten en/of extra loyaliteit bij uw klanten. Maar, hoe begin je nu snel en succesvol met e-mailmarketing?

Stel een duidelijk doel op voor de e-mailmarketingcampagne

Het startpunt van elke marketingcampagne is de vraag wat met de promotie wordt beoogd. Het doel van een marketingcampagne bepaalt immers de vormgeving en de doelgroep van de campagne. Wilt u het bezoekersaantal van uw website verhogen? Nieuwe klanten werven? Nieuwe producten onder de aandacht brengen van bestaande klanten? Het antwoord op deze vragen bepaalt niet alleen de inhoud van de promotionele e-mails, maar ook onder meer wat de ideale manier is om de benodigde e-mailadressen te verzamelen. Een doordacht en duidelijk geformuleerd marketingdoel is zodoende de basis voor een succesvolle e-mailmarketingcampagne.

Verzamel e-mailadressen van (potentiële) klanten

Bij elk marketingdoel hoort uiteraard een gewenste doelgroep. Is het marketingdoel om de loyaliteit van bestaande klanten te vergroten, dan beschikt u reeds over de e-mailadressen van uw doelgroep. Ga wel altijd eerst nauwkeurig na of u toestemming heeft om de verzamelde e-mailadressen voor promotiedoeleinden te gebruiken. Wilt u daarentegen e-mailmarketing gebruiken om nieuwe klanten te werven, dan moet u allereerst een e-mailadressenlijst opbouwen. Hierbij is het van belang om het delen van e-mailadressen zo eenvoudig mogelijk te maken én om potentiële klanten hier een prikkel voor te geven. De prikkel (CTA) kan bijvoorbeeld bestaan uit een korting voor klanten die hun e-mailadres met uw bedrijf delen.

Kies een e-mailmarketingtype dat past bij uw marketingdoel

Bij elk marketingdoel hoort ook een eigen e-mailmarketingtype. Per e-mail verspreide nieuwsbrieven worden bijvoorbeeld vooral gebruikt om het aantal websitebezoekers te vergroten. De digitale nieuwskiosk Blendle gebruikt bijvoorbeeld de e-mailadressen van haar gebruikers om eens in de zoveel tijd interessante achtergrondartikelen onder hun aandacht te brengen. Is het doel om nieuwe klanten te werven, dan worden de verzamelde e-mails doorgaans gebruikt om aanbiedingen en andere promotieboodschappen onder de aandacht te brengen. Dit is ook veelal de methode om bestaande klanten tot nieuwe aankopen te verleiden. In dit geval kunt u de klanten bovendien informatie toesturen over producten of diensten waarvan u weet dat zij hierin geïnteresseerd zijn. De hotelboekingssite Booking.com verstuurt bijvoorbeeld geregeld aanbiedingen aan haar gebruikers voor hotels in steden waar zij recentelijk op de site naar een hotel hebben gezocht.

Laat de e-mails professioneel ogen

Het vormgeven van de e-mails is één van de laatste stappen in het voorbereiden van een e-mailmarketingcampagne. Ook deze stap is echter cruciaal voor een geslaagde campagne. Een zorgvuldig en professioneel opgebouwde e-mail is immers cruciaal om de ontvangers van de e-mails te verleiden om daadwerkelijk de e-mail te lezen én vervolgens zoals beoogd te handelen (uw website bezoeken en/of een product of dienst van u afnemen). Houd er hierbij rekening mee dat uw (potentiële) klanten promotiemails krijgen van tientallen bedrijven en organisaties. Uw e-mails moeten zodoende onderscheidend zijn én hun aandacht vasthouden. Houd er hierbij ook rekening mee dat e-mails er anders uitzien wanneer zij op een smartphone of tablet worden geopend. Voor een professioneel ogende promotiemail kunt u gebruikmaken van een standaard template of een speciaal voor uw bedrijf ontwikkelde e-mailopzet.

Snel en succesvol met e-mailmarketing; wij helpen u graag!

E-mailmarketingcampagnes kunnen een grote bijdrage leveren aan de groei en het online succes van uw bedrijf. Hiervoor is het wel van belang dat de campagne een professionele opzet kent. Onze online marketingspecialisten kunnen u ondersteunen bij zowel het opstellen van een marketingdoel, het vormgeven van de e-mailmarketingcampagne als bij het meten van de hiermee behaalde resultaten. Benieuwd naar de mogelijkheden voor uw bedrijf? Neemt u gerust geheel vrijblijvend contact met ons op.

Ik wil meer omzet

Ik wil meer omzet.

Wij geven graag vrijblijvend advies over het genereren van meer omzet voor jouw bedrijf.

Bedrijfsnaam*

Naam*

Telefoonnummer*

Ook online succes?

Wij zijn erg benieuwd naar jouw verhaal. Wat doet jouw organisatie en welke missie heb je?
We nemen graag met je door welke online successen voor jou in het verschiet liggen en hoe wij je kunnen helpen scoren.