Loop geen conversie mis: tips voor een snelle webshop.

Elke extra seconde laadtijd op uw webshop resulteert in 7% minder conversies, 11% minder pagina bezoeken en 16% minder tevredenheid. Shocking, niet? Vrijwel alle bedrijven hebben tegenwoordig een...
Webshops

Elke extra seconde laadtijd op uw webshop resulteert in 7% minder conversies, 11% minder pagina bezoeken en 16% minder tevredenheid. Shocking, niet? Vrijwel alle bedrijven hebben tegenwoordig een functionele en aantrekkelijke webshop waar verschillende producten en diensten worden aangeboden. Hoewel een webshop alleen veel voordelen biedt voor een bedrijf, zijn er ook een aantal problemen waar beheerders van zo’n online winkel mee kampen. Een van de grootste is dat de webshop te traag laadt. Hoewel dat misschien niet zo ernstig lijkt, hangt het succes van een webwinkel grotendeels af van hoe snel deze is. Wij geven u tips voor een snelle webshop!

Tips voor een snelle webshop

Er zijn verschillende manieren om uw webshop sneller te maken, waardoor klanten eerder geneigd zijn daadwerkelijk iets te kopen (en dat is natuurlijk de bedoeling). Een overzicht van enkele van de belangrijkste factoren is hier dan ook op zijn plaats!

1. De laadtijd controleren

Eerst en vooral is het belangrijk om de laadtijd van de webshop te checken. Er zijn tal van tools die u kunt gebruiken om dit te doen, waardoor u meteen een zicht heeft op hoe snel de webwinkel precies is, en waardoor hij vertraagd wordt.

2. De mogelijke optimalisatie methodes, hostingpakketten en ondersteuning onderzoeken

Vervolgens is het belangrijk om bij uw hostingpartij te onderzoeken of de software die u gebruikt wel goed is voor uw situatie. Daarbij is het een slimme zet om na te vragen welke hostingpakketten zoal beschikbaar zijn, alsook tips te vragen over hoe u uw webshop sneller kunt maken.

Zo zijn er verschillende mogelijkheden, waaronder een APC cache, Redis cache, Full Page cache of memory cache. Dergelijke uitbreidingen kosten doorgaans wel wat geld, maar uw webshop zal er vele malen sneller door worden – en dat is natuurlijk essentieel om het aantal conversies te verhogen!

3. Externe CSS en JavaScript bestanden comprimeren

Een webshop maakt gebruik van verschillende stukjes CSS bestanden en JavaScript codering om uiteenlopende functies te doen werken. Deze bestanden moeten een voor een ingeladen worden. U kan ze echter altijd samenvoegen tot één groot CSS, en één groot JavaScript bestand.

4. Optimaliseer uw afbeeldingen in CSS

Vaak gebruikt men bij een webshop afbeeldingen die niet veranderen. Het is een slimme zet om deze te combineren in een zogenaamde Sprite. Eigenlijk worden verschillende afbeeldingen hierbij tot één afbeelding herleid, waardoor ze minder data in beslag nemen. Het voordeel hiervan is dat u maar één keer een afbeelding moet inladen op de webshop, in plaats van vijf, tien of honderd.

5. De invloed van externe scripts controleren

Ook het laden van externe scripts kan voor een vertraging zorgen. Denkt u hierbij aan sociale media apps. Het is dan ook belangrijk om te onderzoeken welke u kunt optimaliseren, en enkel de scripts in te laden op pagina’s die ze nodig hebben!

6. Gebruik een CDN, of Content Delivery Network

Een CDN garandeert dat alle zware bestanden in de webshop op verschillende plaatsen beschikbaar worden gesteld voor bezoekers, waaronder productafbeeldingen. Waarom is dit nu zo interessant? Omdat afbeeldingen op die manier ingeladen worden vanuit de meest nabije server voor klanten.

Als u bijvoorbeeld een CDN in Nederland hebt geconfigureerd die locaties heeft in Groningen en Den Bosch, en er komt een bezoeker uit Den Bosch op de webshop terecht, dan worden automatisch de afbeeldingen geladen die in de server in Den Bosch aanwezig zijn. Op die manier moeten de afbeeldingen minder ‘afstand’ afleggen en laadt de webshop dus ook sneller!

Bel mij terug.

Bel ons op 085 – 486 57 20 of vul het onderstaande formulier in. Wij bellen u z.s.m terug!







    7. Zware handelingen enkel op rustiger tijdstippen laten doorvoeren

    Tenslotte kunt u de webshop heel wat sneller maken als u belastende opdrachten op rustige momenten plant. Denkt u hierbij aan het indexeren van een grote hoeveelheid producten, wat doorgaans heel wat data in beslag neemt. Vaak kiezen webshops ervoor om dergelijke taken ’s nachts uit te voeren, via een automatische planning. Op die manier hebben klanten en bezoekers er minder last van, en wordt de webshop ook sneller op de momenten waarop dit belangrijk is!

    Een webshop bouwen is één ding, maar deze snel doen laden (en dat zo houden) vereist continue aandacht en aanpassingen. De bovenstaande tips kunnen u in elk geval helpen om bezoekers te overtuigen nog even langer te blijven, wat natuurlijk alleen maar voordelen biedt voor uw bedrijf!

    Schakel een expert in voor webshop optimalisatie!

    Het belang van een goede, snelle webshop is groot. Trage laadtijden zorgen er namelijk voor dat de gebruiksvriendelijkheid daalt en daarmee uiteindelijk de conversie. Wilt u geen klanten mislopen en het beste halen uit uw webshop? Schakel dan de hulp in van een expert! Online marketingbureau Dutch Blue heeft al meer dan 10 jaar ervaring, waaronder in het ontwikkelen en optimaliseren van webshops. Twijfel niet en neem vrijblijvend contact op met één van onze experts, zodat wij u kunnen helpen bij het realiseren van een snelle webshop! Vele klanten gingen u al voor en profiteren vandaag de dag nog steeds van het resultaat: online succes!

    Ik wil meer omzet

      Ik wil meer omzet.

      Wij geven graag vrijblijvend advies over het genereren van meer omzet voor jouw bedrijf.

      Bedrijfsnaam*

      Naam*

      Telefoonnummer*

      Ook online succes?

      Wij zijn erg benieuwd naar jouw verhaal. Wat doet jouw organisatie en welke missie heb je?
      We nemen graag met je door welke online successen voor jou in het verschiet liggen en hoe wij je kunnen helpen scoren.