E-mailcampagne starten? Meten is de sleutel naar succes!.

E-mail is al jaren één van de belangrijkste kanalen die ingezet kan worden voor online marketing. Dat komt doordat je met een e-mailcampagne grote successen kunt behalen. Maar hoe dan precies? En...
Conversie

E-mail is al jaren één van de belangrijkste kanalen die ingezet kan worden voor online marketing. Dat komt doordat je met een e-mailcampagne grote successen kunt behalen. Maar hoe dan precies? En hoe kom je erachter of er met een verstuurde e-mail daadwerkelijk succes behaald is? Het loopt op het internet over van casestudies en resultaten. Vol blijdschap staat er dan: ‘Onze e-mailcampagne werd door 50% geopend!’ Maar dat was het dan ook. Nul onderbouwing en of het heeft geholpen voor de marketingdoelstellingen zie je ook niet terug. Met de volgende tips kun jij testen of je e-mailcampagne het succes heeft gerealiseerd waar jij naar streeft.

Bedenk wat het doel van je e-mailcampagne is

Termen die je vaak hoort en die tevens het succes van een campagne beschrijven zijn Click-Through-Rate (CTR) en Click-To-Open-Rate (CTO). Wat zeggen deze termen nu eigenlijk? Een open ratio van 50% is niet slecht als je wilt dat mensen de e-mail zien. Dan mag je daar best blij mee zijn. Maar je weet niet of mensen meteen wegklikken na het openen.

Daarom is het belangrijk dat je van te voren in kaart brengt wat het doel van je e-mailcampagne is. Waarom ga je het doen? Wil je meer conversie of wil je dat mensen een artikel op je website lezen? Of wil je dat je bestaande klanten weer een nieuwe aankoop doen? Met de doelstelling bepaal je de richting die ingeslagen wordt.

Zorg dat je doelen meetbaar zijn

Uitspraken als ‘ik wil meer engagement’ of ‘ik wil dat mensen vaker herhaalaankopen doen’ zeggen eigenlijk niets. Want hoe ga je dat precies waarmaken en hoe maak je het meetbaar? Doelen moeten te meten zijn, bijvoorbeeld door het toepassen van de SMART-methode. Een doel dat te groot is kun je het beste opdelen in een aantal kleinere doelen. Met SMART bepaal je wat je wilt bereiken, hoe je dat gaat doen, in welke tijdsperiode.

Bedenk hoe je gaat meten

Wanneer je meetbare doelen hebt opgesteld, ga je bepalen hoe je de meting gaat doen. Wanneer je als doel hebt dat er 200 mensen moeten doorklikken vanuit de mail, dan is dat natuurlijk makkelijk te meten. En als je wilt dat die mensen langer dan twee minuten op je website blijven kan je dat ook meten. Hiervoor kun je gebruik maken van UTM-tags bij Google Analytics.

Maar stel dat je wilt dat de herhaalaankopen met 20% toenemen? Zo’n succes kun je nooit toeschrijven aan één enkele campagne, want er gaat een langere periode overheen. Je weet ook niet of iemand de aankoop doet door de mail of dat hij al van plan was te kopen. Een goede methode om hier meer inzicht in te krijgen is het uitvoeren van A/B testing. Bij A/B testing verstuur je twee e-mails met ieder een klein verschil. De beste manier om het echte effect te meten is door gebruik te maken van een controlegroep. Zorg ook dat de verschillen tussen de e-mails niet te groot zijn, anders kun je het verschil niet meten.

Verder kun je je afvragen of er nog gebeurtenissen zijn die invloed kunnen hebben. Daarbij kan je denken aan de periode van het jaar invloed heeft, macro-economische trends (datum dat meeste mensen salaris of toeslagen ontvangen) of andere factoren. De controlegroep hoeft echt niet de helft van alle ontvangers te zijn, het kan ook maar een klein aandeel zijn. Het is wel belangrijk dat de verhoudingen tussen de controlegroep en testgroep gelijk zijn.

Behoud een duidelijk overzicht

Zorg ervoor dat je de data vanaf het begin af aan goed in kaart hebt. Anders lopen de cijfers over en loop je achter de feiten aan. Er zijn verschillende programma’s voor e-mailcampagnes die zelf al statistieken aanbieden, maar het is ideaal om je directe conversie en cijfers direct te kunnen zien. Dat kan bijvoorbeeld met een real time dashboard, waar je je KPI’s aan matcht. Het dashboard laat snel zien welke mails het goed doen en welke niet. Als je dit bijhoudt hoef je achteraf geen dure data-analist in te huren die al het werk nog moet doen. Goede programma’s zijn Klipfolio, Tableau of Qliq sense.

Evalueer en leer!

Wanneer je elk moment op de hoogte bent van je resultaten, kun je ook altijd direct aanpassingen doen. Na een tijdje heb je het door en zul je bepaalde dingen meteen herkennen, waardoor je snel kunt anticiperen. Laat wanneer je iets gaat wijzigen één kleine groep (de controlegroep) de oude situatie ervaren. Zo kun je controleren of de uitgevoerde optimalisatie een positief effect heeft. Ook wanneer iets geen effect heeft leer je ervan, dus houd je resultaten altijd bij!

Samengevat

  • Bedenk van te voren goed wat precies het doel is van je campagne.
  • Zorg dat je ten alle tijden een controlegroep hebt.
  • Kijk verder dan de basisstatistieken.
  • Zorg dat je datastructuur goed overzichtelijk is en je alles real-time kunt zien.
  • Schroom niet om tussentijds vast dingen aan te passen.

Je weet pas wat de e-mailcampagne heeft gedaan als je de resultaten hebt gemeten. Wie altijd maar hetzelfde kunstje uitvoert weet nooit of hij de juiste kant opvaart. Heb je hulp nodig bij het opzetten van een goede e-mailcampagne? Bij Dutch Blue ben je aan het juiste adres.

Een succesvolle start in 2018?

Wil je in 2018 succesvol aan de slag met e-mailmarketing? Neem dan contact op met één van onze specialisten voor het inplannen van een afspraak en laat ons jou helpen om ook in het nieuwe jaar online succes te behalen. Leuke, inspirerende en pakkende campagnes in welke vorm dan ook helpen hierbij!

Ik wil meer omzet

Ik wil meer omzet.

Wij geven graag vrijblijvend advies over het genereren van meer omzet voor jouw bedrijf.

Bedrijfsnaam*

Naam*

Telefoonnummer*

Ook online succes?

Wij zijn erg benieuwd naar jouw verhaal. Wat doet jouw organisatie en welke missie heb je?
We nemen graag met je door welke online successen voor jou in het verschiet liggen en hoe wij je kunnen helpen scoren.